ازدواج حلقه وصل دنیا به آخرت در کانون توجه دولت

تبریز- ایرنا- موضوع تشکیل خانواده و ازدواج جوانان یکی از تاکیدات دین مبین اسلام و قرآن بوده و از اولویت های دولت سیزدهم است طوری که از همان ابتدای روی کار آمدن دولت مردمی آیت الله رییسی مورد توجه جدی دولتمردان قرار گرفته است چون نه فقط سلامت جامعه بلکه خیر دنیا و آخرت را نیز به دنبال دارد.

به گزارش ایرنا،ازدواج موجب ایجاد انگیزه در کار و تلاش که در توسعه جامعه و اقتصاد نقش عمده ای را ایفا می کند از طرف دیگر کامل کننده دین است بر این اساس با روی کار آمدن دولت سیزدهم اهتمام جدی در رفع موانع پیش‌روی جوانان وجود داشته به طوری که خبرهای خوب دولت در این بخش برای زوج‌های جوان امیدبخش بوده است.

دولت سیزدهم به عنوان کارگزار نظام اسلامی خود را موظف به حمایت از ازدواج دانسته و تسریع در پرداخت تسهیلات بانکی برای ازدواج و افزایش قابل توجه مبالغ پرداختی تسهیلات ازدواج از جمله اقداماتی است که در دولت مردمی انجام گرفته و بانک‌ها نیز موظف شده‌اند در بخش اخذ ضمانت‌ها حداکثر همکاری را با جوان‌ها داشته باشند.

براساس آمارهای دریافتی از سازمان ثبت احوال کشور از ابتدای سال تا پایان اردیبهشت ‌ماه سال جاری ۷۹ هزار و ۲۶۰ فقره ازدواج در سراسر کشور ثبت شده است که از این تعداد سه هزار و ۷۵۸ فقره مربوط به آذربایجان شرقی است.

توجه به ازدواج به خصوص ازدواج آسان می تواند تشکیل زندگی مشترک را تسهیل کند، دوری از تجملات و توجه نکردن به مادیات به عنوان اولویت های اول می تواند جرات ازدواج به جوانان را تقویت کند.

ازدواج حلقه وصل دنیا به آخرت در کانون توجه دولت

"ازدواج کنید خداوند چاره ساز است"

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز خطاب به جوانانی که در سن ازدواج قرار دارند گفت: به جوانانی که ازدواج نکرده اند توصیه می کنم اقدام کنند زیرا ازدواج تمام زشتی و پستی ها را از بین می برد و جلوی بسیاری از انحرافات را می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد علی آل هاشم اظهار کرد: جوانان در مواجهه به سئوال اینکه چرا ازدواج نمی کنید اعلام می کنند که مشکل مسکن دارند، اشتغال دارند و مشکل معیشتی دارند اما مطمئن باشند که با ازدواج بسیاری از این مشکل ها برطرف می شود و این را خداوند در قرآن وعده داده است.

وی همچنین توجه مضاعف و مرور بیانات رهبر معظم در مورد ازدواج را راهگشا و گره گشای مشکلات موجود اعلام و اظهار کرد: اگر به بیانات ایشان توجه و عمل شود بسیاری از جوانان طعم شیرین ازدواج را خواهند کشید.

حجت الاسلام آل هاشم به دیدار رهبر معظم انقلاب با دانشجویان و فرمایشات ایشان اشاره کرد و گفت: در این دیدار رهبر معظم انقلاب به والدین تذکر دادند و از آنها تقاضا و خواهش کردند که ازدواج جوانان را آسان بگیرند.

وی ادامه داد: مشکلات است مسکن و اشتغال از جمله مهم ترین مشکلات جوانان است اما قرآن مژده داده و خداوند وعده داده است که "ازدواج کنید و خداوند چاره ساز است".

ازدواج حلقه وصل دنیا به آخرت در کانون توجه دولت
عادل غلامی، دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های آذربایجان شرقی

افزایش مبلغ وام ازدواج و کاهش موانع دریافت وام

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های آذربایجان شرقی با اشاره به پرداخت ۱۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات ازدواج در سال جاری، گفت: تا ۲۵ خردادماه جاری ۳۱ هزار و ۳۷۷ نفر برای دریافت وام ازدواج در استان ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۷ هزار و ۷۱۵ نفر موفق به دریافت تسهیلات شده اند.۳۱ هزار و ۳۷۷ نفر برای دریافت وام ازدواج در استان ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۷ هزار و ۷۱۵ نفر موفق به دریافت تسهیلات شده اند.

عادل غلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سال گذشته ۶۶ هزار و ۱۱ نفر برای دریافت تهسیلات ازدواج ثبت نام کرده بودند که از این تعداد ۵۴ هزار و ۸۳۰ نفر معادل ۸۳ درصد ثبت نام کنندگان موفق به دریافت وام شدند.

وی با بیان اینکه رتبه استان از نظر تعداد وام و رقم پرداخت شده ششم کشوری است، ادامه داد: سال گذشته ۶۶ هزار میلیارد ریال توسط بانک های استان برای متقاضیان دریافت وام ازدواج پرداخت شده است.

غلامی با اشاره به مشارکت ۲۴ بانک خصوصی و دولتی در استان، گفت: میزان پرداخت تسهیلات ازدواج در بانک ملی با ۱۷ هزار میلیارد ریال، بانک ملت با ۱۲ هزار میلیارد ریال، تجارت ۹ هزار میلیارد ریال، صادرات ۶ هزار میلیارد ریال، سپه پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و کشاورزی سه هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال بوده است.

وی ادامه داد: بیشترین میزان پرداخت تسهیلات ازدواج توسط بانک های خصوصی در استان به ترتیب مربوط به بانک های سامان، پارسیان، شهر، سینا، آینده و اقتصاد نوین می باشد.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های آذربایجان شرقی گفت: فعالیت بانک های استان در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ از لحاظ تعداد پرداختی ۱۶ درصد و در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ نیز ۱۵ درصد رشد داشته است.

وام ازدواج در سال گذشته ۵۵ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است

وی با اشاره به افزایش میزان مبالغ اعطایی تسهیلات ازدواج نیز گفت: در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ از لحاظ رشد مبلغ ۹۷ درصد افزایش یافته و در سال گذشته نیز ۵۵ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است.

غلامی با اشاره به اینکه مدت زمان بازپرداخت آنها ۱۲۰ ماه است، افزود: در سال جاری میزان وام ازدواج پرداختی برای اشخاص عادی ۱۸۰ میلیون تومان و برای زوج های زیر ۲۵ سال و زوجه های زیر ۲۳ سال ۲۲۰ میلیون تومان است.

وی ادامه داد: برای خانواده ایثارگران رقم وام ازدواج ۲ برابر در نظر گرفته شده است و این افراد می توانند ۳۶۰ میلیون تومان و برای سنین پایین ۲۵ و ۲۳ سال نیز ۴۴۰ میلیون تومان وام دریافت کنند.

ازدواج حلقه وصل دنیا به آخرت در کانون توجه دولت
امیر تقی زاده، معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی

فعالیت ۲۱ سمن آذربایجان شرقی در حوزه ازدواج

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی نیز در این خصوص با بیان اینکه تسهیل ازدواج یکی از قوانین جوانی جمعیت است، گفت: مشکلات زیادی در ارتباط با موضوع ازدواج در جامعه وجود دارد که باید آسیب شناسی شوند و در این ارتباط باید از ظرفیت سمن ها استفاده شود.

امیر تقی زاده با اشاره به اینکه ۲۱ سازمان مردم نهاد در حوزه ازدواج در استان فعال هستند، افزود: فرهنگ سازی و پایداری ازدواج از مهم ترین وظایف این سمن ها بوده و اداره کل ورزش با در نظر گرفتن تمامی جوانب، نسبت به صدور مجوز تخصصی برای این سمن ها اقدام می کند.

وی با بیان شرایط ازدواج و ممنوعیت ثبت ازدواج برای پسران زیر ۱۵ سال و دختران زیر ۱۳، اظهار کرد: رسیدن به بلوغ فکری، عاطفی و جنسی و البته شرایط فرهنگی برای ازدواج مهم است اگر نباشند به طور قطع به طلاق و اختلافات منجر می شود.

وی اضافه کرد: باید سطح آگاهی مردم را بالا ببریم و کار فرهنگی در زمینه ازدواج انجام دهیم و همه دستگاه ها و متولیان امر باید پای کار بیایند.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی به دلایل اصلی طلاق در جامعه نیز اشاره کرد و گفت: در تحقیقی که در ۲ نهاد حمایتی و از زنان مطلقه صورت گرفته اعتیاد، بیکاری، خیانت و عدم تفاهم از بیشترین دلایل این واقعه اجتماعی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha