مسکو: جنایات جنگی آمریکا و ناتو در افغانستان نباید فراموش شود

تهران- ایرنا- نمایندگی روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل، با بیان اینکه جنایات جنگی آمریکا و ناتو در مدت ۲۰ سال حضور نظامی در افغانستان نباید به فراموشی سپرده شود، ادامه تحقیقات درمورد این جنایات جنگی را خواستار شد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از خبرگزاری تاس، یاروسلاو یریومین دیپلمات روس در پنجاه و سومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، تاکید کرد: ادامه کار برای جمع‌آوری اطلاعات و افشای جنایات آمریکا و ناتو در افغانستان دارای اهمیت است.

این عضو هیئت روسی در سازمان ملل، با انتقاد از رویکرد آمریکا و متحدانش برای سیاسی کردن موضوع کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان، ارتباط دادن این مساله با اجرای برخی تعهدات را غیر قابل قبول دانست و خاطرنشان کرد: تسهیل ثبات و امنیت اولویت روسیه در مورد افغانستان است.

یریومین، برقراری صلح بلند مدت در افغانستان را تنها نتیجه مطلوب در راستای توسعه منطقه عنوان و تصریح کرد: از دولت موقت افغانستان خواسته‌ایم تا بر وعده خود مبنی بر تشکیل یک سیستم حکومتی فراگیر عمل کند؛ حکومتی که منافع گروهای سیاسی و قومی را در نظر بگیرد، به مبارزه علیه تروریسم و قاچاق مواد مخدر سرعت بخشد و از رعایت حقوق ابتدایی و آزادی مردم این کشور اطمینان حاصل کند.

شورای امنیت سازمان ملل به تازگی در گزارشی از اختلافات جدی میان سران طالبان پرده برداشته و اعلام کرده افغانستان به مکان امن تروریست‌ها بدل شده است، قاچاق مواد مخدر از سوی طالبان صورت می‌گیرد و قدرت به یک گروه خاص انحصاری تعلق دارد و دیگر اقوام از بدنه قدرت دور رانده شده‌اند.

طالبان در واکنش با تکذیب این موارد گفت از محتوای گزارش معلوم می‌شود نویسنده آن یا به اطلاعات صحیح دسترسی نداشته، یا از روی عمد حقایق را تحریف نموده و یا از مخالفین طالبان به عنوان منبع استفاده کرده است.

آمریکا به ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش در سال ۲۰۰۱ میلادی در پی واقعه ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور ۱۳۸۰) در برج‌های دو قلوی مرکز تجاری نیویورک به بهانه انتقام از "القاعده" به همراه متحدانش در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به افغانستان حمله کرد اما در مدت ۲۰ سال اشغال این کشور نه تنها گروه تروریستی خود ساخته‌اش را از بین نبرد بلکه تمامی ساختارهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی افغانستان را چنان ویران کرد که چون حضورش بدون هیچ دستاوردی هزینه ساز شده بود، سرانجام در ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ (۱۵ ماه آگوست ۲۰۲۱) مفتضحانه مجبور به خروج از آن شد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل به تازگی گفته است ۹۷ درصد مردم افغانستان در فقر زندگی می کنند. دو سوم از جمعیت این کشور امسال برای بقا به کمک‌های بشردوستانه نیاز خواهند داشت و ۶ میلیون کودک، زن و مرد افغان در یک قدمی شرایط قحطی هستند.

این درحالیست که به گفته وی از طرح کمک بشردوستانه ۴.۶ میلیارد دلاری سازمان ملل, تنها ۲۹۴ میلیون دلار یا ۶.۴ درصد از کل بودجه تامین شده است.

با خروج نظامیان آمریکا از افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت در۲۴ مرداد ماه ۱۴۰۰ (۱۵ اوت ۲۰۲۱) ارائه کمک‌های مالی بین المللی به این کشور با اختلال مواجه شد.

آمریکا و دیگر کشورهای غربی ارسال کمک مالی به افغانستان را به حالت تعلیق درآوردند. همچنین دولت بایدن دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان به ارزش ۷ میلیارد دلار را به عنوان بخشی از تحریم های خود علیه طالبان مسدود کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha