۳۰ خرداد ۱۴۰۲، ۱۴:۲۳
کد خبر: 85146097
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روایت خبرگزاری چین از سفر وزیر خارجه عربستان به تهران

تهران- ایرنا - براساس تحلیل کارشناسان در گزارشی که از سوی رسانه چینی منتشر شده از سفر وزیر امورخارجه عربستان به ایران به عنوان گامی مهم در عادی سازی روابط میان دو کشور و نشانه ای از همکاری بزرگ منطقه ای یاد شده است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از گلوبال تایمز، سفر فیصل بن فرحان السعود وزیر امورخارجه عربستان روز شنبه هفته جاری به تهران نخستین سفر یک مقام سعودی به ایران پس از ۷ سال بود. وی در کنفرانس خبری که با حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود داشت از عادی سازی روابط دو کشور با توجه به نقش اساسی ایران و عربستان در منطقه به عنوان موضوعی مهم یاد کرد. وی همچنین از سوی پادشاه عربستان، رئیس جمهوری ایران را برای سفر به ریاض دعوت کرد.

ویسام اسماعیل کارشناس لبنانی مسائل بین الملل در گفت و گو با شبکه العالم ایران روز یکشنبه گفت سفر وزیر امورخارجه عربستان به ایران نشانگر آغاز سطحی کاملا متفاوت در روابط دوجانبه دیپلماتیک دو کشور است. وی افزود این سفر که چند روز پس از سفر آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا به پایتخت عربستان سعودی انجام شد نشان دهنده تغییری در استراتژی عربستان در راستای بهبود همکاری و تقویت ثبات منطقه ای و خنثی کردن برنامه واشنگتن است.

این کارشناس لبنانی همچنین گفت آمریکا همواره ایران را به عنوان تهدیدی برای امنیت و ثبات منطقه توصیف کرده و کشورهای منطقه را برای رویارویی با تهران تحت فشار قرار داده است.

مهدی عزیزی کارشناس مسائل بین الملل نیز روز یکشنبه به شبکه العالم گفت تنش زدایی میان ایران و عربستان صورت گرفته است و سفر وزیر امورخارجه عربستان به ایران تاثیراتی مثبت بر حل و فصل مسائل منطقه ای از جمله امنیت دریایی در آبهای منطقه و مسئله فلسطین طی مذاکرات دیپلمات های ارشد دو کشور در جلسه خواهد گذاشت.

مجتبی فردوسی پور کارشناس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امورخارجه ایران نیز سفر وزیر امورخارجه عربستان به ایران را گامی رو به جلو در روابط دوجانبه خواند. وی در مصاحبه روز یکشنبه با رادیو گفت و گو ایران گفت دو کشور باید تدریجا همکاری دوجانبه در زمینه های اقتصادی، سیاست، امنیت و مسائل اجتماعی و فرهنگی را تقویت کنند.

این کارشناس ایرانی همچنین سفر مقام سعودی به ایران را نشانه اراده ریاض برای تقویت روابط با تهران و افزایش همکاری دوجانبه باتوجه به مسائل منطقه ای دانست.

صباح زنگنه کارشناس مسائل منطقه ای در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفت این سفر گامی مثبت و مهم در از سرگیری روابط دوجانبه بوده است و می تواند اجرای توافق های دو کشور را تضمین کند.

در ماه مارس سال جاری میلادی ایران و عربستان سعودی به توافقی در پکن برای از سرگیری روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارتخانه های خود دست یافتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha