۲۸ خرداد ۱۴۰۲، ۵:۵۵
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85143496
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

حضور وزیر خارجه عربستان در ایران؛ بخشی از احیای روابط دیپلماتیک پس از وقفه ای ۷ ساله

نیویورک – ایرنا- خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس با بازتاب سفر فیصل بن فرحان به تهران نوشت: این  آخرین گام برای احیای روابط دیپلماتیک میان این دو  کشور رقیب در خاورمیانه است.

به گزارش ایرنا، این خبرگزاری آمریکایی روز شنبه به وقت محلی در گزارشی نوشت که سفر روز شنبه وزیر امور خارجه عربستان سعودی به پایتخت ایران، پس از سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا از عربستان در اوایل ماه ژوئن انجام شد.

در بخش هایی از این گزارش آمده است که ایران و عربستان سعودی در ماه مارس برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارت‌ها پس از هفت سال تنش توافق کردند. این اقدام موجب شوک در خاورمیانه به ویژه اسرائیل، دشمن اصلی ایران شد.

ایران و عربستان در هفته های اخیر نمایندگی های دیپلماتیک خود را بازگشایی کرده اند.

توافق برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک یک پیشرفت بزرگ با میانجیگری چین بود که احتمال درگیری بیشتر بین ریاض و تهران - هم مستقیم و هم در درگیری های نیابتی در منطقه را کاهش داد.

روابط میان ایران شیعه و عربستان سعودی اکثریت اهل سنت به مدت طولانی متشنج بوده است.

جنگ یمن پس از آغاز در سال ۲۰۱۴ به یک جنگ نیابتی بین عربستان سعودی که از دولت یمن و ایران که از حوثی ها (انصارالله) حمایت کرده است، تبدیل شد.

به گزارش ایرنا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری مشترک با همتای خود با ابراز خرسندی از سفر وزیر امور خارجه عربستان سعودی به تهران گفت: خرسندم که توانستیم پس از قریب ۱۰۰ روز از توافق در تهران با یکدیگر دیدار داشته باشیم.

وزیر امور خارجه ایران افزود: در این مدت سفارت و کنسولگری‌های دو کشور در تهران، ریاض، جده و مشهد بازگشایی شد و سفرای دو کشور مشخص شدند و کارهای سیاسی آنها در حال انجام است. از مساعدت های عربستان سعودی از بازگشایی سفارت ایران و دفتر همکاری اسلامی ایران در جده تشکر می کنم و متقابلا ما نیز تسهیلات و زمینه‌های اتباع عربستان سعودی برای سفر به ایران آماده کردیم.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: ما در خصوص اهمیت تشکیل کمیته های مشترک سیاسی و مرزی و اقتصادی و مبارزه با قاچاق مواد مخدر از جمله همکاری در حوزه محیط زیست اتفاق نظر داریم و پس از تایید توافقات دو وزیر توسط مقامات عالی دو کشور در مسیر اجرای توافقات فی‌مابین اقدام خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: خرسند هستیم که با ارتباط ایجاد شده بین ایران و عربستان هموطنانمان حجی شایسته و مناسبی را در عربستان سعودی پشت سر می‌گذارنند. ما و عربستان در خصوص حمایت از مردم مظلوم فلسطین اتفاق نظر داشتیم.

فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی نیز گفت: گفت‌وگوهای مثبت و شفافی را با آقای امیرعبداللهیان داشتیم و این دیدار در چهارچوب تکمیل توافقی که در پکن داشتیم صورت گرفته است.

بن فرحان ادامه داد: ما در حال حاضر تلاش می‌کنیم که اقدامات دیپلماتیک ادامه داشته باشد و اکنون شاهدیم که سفارت و کنسولگری و دفتر نمایندگی ایران در سازمان همکاری های اسلامی بازگشایی شده و به زودی سفارت عربستان در ایران هم بازگشایی میشود.

بن فرحان با قدردانی از تسهیل ایران برای بازگشایی نمایندگی‌های عربستان در تهران گفت: بازگشت روابط دو طرف به حالت طبیعی مهم است چرا که هر دو طرف بازیگران مهمی در منطقه به حساب می آیند و این روابط بر اساس اصلی از جمله احترام متقابل، عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر و پایبندی به منشور سازمان ملل استوار است.

وی تصریح کرد: امیدواریم شاهد این باشیم که افق‌های همکاری دو کشور بیشتر از این باشد و منافع دو طرف را تامین کند و امیدوارم از سرگیری روابط دو کشور تاثیرات مثبتی بر کل منطقه و جهان اسلام داشته باشد که این مساله به امنیت منطقه و توسعه همکاری های اقتصادی و فرهنگی و سایر زمینه‌ها کمک می‌کند.

بن فرحان گفت: عربستان سعودی همه امکانات و ظرفیت های خود را برای خدمت رسانی به حجاج به کار می‌بندد.

فیصل بن فرحان وزیر امورخارجه عربستان روز شنبه به دعوت حسین امیر عبدالهیان وزیر امورخارجه کشورشان وارد تهران شد و علاوه بر عبداللهیان، با سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران دیدار کرد و درخصوص مسائل مختلف با یکدیگر بحث و تبادل نظر کردند.

روزنامه الوطن چاپ عربستان شنبه شب اعلام کرد که سفارت عربستان در تهران و کنسولگری عربستان در مشهد پس از عید سعید قربان (هشتم تیر ) پس از عید سعید قربان فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha