۳۰ خرداد ۱۴۰۲، ۱۴:۲۱
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85146179
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

معاون وزیر علوم: کدرشته‌های کم‌متقاضی، از دفترچه کنکور حذف می‌شوند

بجنورد- ایرنا- معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: آمایش آموزش عالی همچنان با جدیت پیگیری می شود و کدرشته هایی که متقاضی کمتری دارند از دفترچه کنکور حذف می شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، قاسم عمو عابدینی روز سه شنبه در جلسه بررسی ظرفیت‌های مراکز آموزشی در دانشگاه بجنورد اظهار کرد: تعداد زیادی دانشجو در رشته های مختلف و در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل کرده اند که بیکار هستند.

وی تصریح کرد: ساماندهی رشته های دانشگاهی باید به طور جدی پیگیری شود و رشته های بدون متقاضی از دفترچه کنکور حذف شوند.

معاون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از حذف یکهزار و ۱۰۰ رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد خبر داد و افزود: تحصیلکرده های این رشته ها بیکار هستند و متقاضی ندارند.

وی عنوان کرد: در مرحله بعد رشته های بدون متقاضی کارشناسی نیز حذف می شوند.

رتبه ۱۷ ایران در حوزه‌های مختلف علمی

عمو عابدینی در ادامه گفت: تعیین رتبه های دانشگاهی در دنیا با ۷۵ شاخص سنجیده می شود بر این اساس رتبه علمی ایران در مدت هشت سال ۱۴ تا ۱۵ بود و در جدیدترین تعیین سطح علمی دانشگاه رتبه ۱۷ را کسب کرده است.

وی عنوان کرد: این رتبه ها در حوزه های نانو، انرژی هسته ای و هوافضا بسیار پایین و وضعیت ما در این حوزه ها در دنیا بسیار خوب است.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: کرونا از عوامل اصلی روند کاهشی تولید علم در ایران است و متاسفانه پژوهش، ارائه مقاله در مراکز آموزش عالی با وجود حضوری شدن دانشگاه ها هنوز هم ادامه دارد.

وی بر اجرای طرح تحول دانشگاه ها تاکید کرد و گفت: این طرح در حال اجرا است و در این طرح باید چالش های نوع حکمرانی و مدیریت برطرف شود و مراکز آموزش عالی باید خانواده محور شوند.

عمو عابدینی خاطرنشان کرد: مهم ترین ویژگی دانشگاه ها باید استاد محور باشد که در این نوع دانشجویان با توجه به‌ آینده کاری دانشجویان برنامه آموزشی را ارایه خواهند داد چرا که اینک گروه محور بودن در آموزش دنیا حذف شده است.

عمو عابدینی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص درخواست های دانشگاه بجنورد نیز در ایجاد تحصیلات تکمیلی گفت: باید استاندارد های لازم را برای ایجاد رشته ها داشته باشید و یا اینکه باید پیوست اشتغال ارایه دهید.

وی افزود: در پیوست اشتغال باید با صنایع و سایر حوزه ها ارتباط نزدیک داشته باشید و حتی باید تضمین کنید که اشتغال عنوان شده را ایجاد خواهید کرد.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر ماموریت گرایی دانشگاه ها تاکید کرد و افزود: مراکز آموزش عالی با توجه به نوع رشته ها و نیازهای جامعه باید به سمت ماموریت گرایی بروند.

وی گفت: دانشگاه ها از حذف رشته های تحصیلی بدون شغل نگران نباشند چرا که بعد از حذف به‌ آنان اجازه راه اندازی رشته های جدید با توجه به نیاز جامعه و پیوست اشتغال داده می شود که دانشجو جذب کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha