توافق ایران و عربستان راهبردی است/ تلاش‌ سازنده‌ بغداد برای برقراری روابط تهران - قاهره

تهران - ایرنا - سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در نشستی با حضور سفیر عربستان در بغداد، توافق تهران - ریاض را راهبردی دانست و گفت: منطقه ما به همبستگی و ثبات نیاز دارد و این ماموریت همگان از جمله ایران و عربستان است.

به گزارش ایرنا به نقل از سایت میدل ایست نیوز، سفرای ایران و عربستان در عراق در این نشست بر جدیت دو کشور در اجرای توافق تهران و ریاض و کمک به کاهش تنش در منطقه تأکید کردند.

در این نشست که سه شنبه شب در مؤسسه غیردولتی عراقی سیاست خارجی با حضور سفرای ایران و عربستان در بغداد برگزار شد، «محمدکاظم آل صادق» سفیر ایران در بغداد از عراق به عنوان بازیگر اصلی توافق میان تهران و ریاض قدردانی و تأکید کرد که عراق دروازه مهمی برای نزدیک‌کردن دیدگاه‌های ایران و کشورهای عربی شده است.

توافق ایران و عربستان راهبردی است/ تلاش‌ سازنده‌ عراق برای برقراری روابط تهران - قاهره

وی سیاست کنونی ایران را همکاری با همسایگان برشمرد و گفت که منطقه ما به همبستگی و ثبات نیاز دارد و این ماموریت همگان از جمله ایران و عربستان است.

سفیر ایران که سخنان وی در کانال تلگرامی «السیاسه نیوز» منتشر و در سایت میدل ایست بازنشر شد، همچنین تأکید کرد که منطقه در سایه گفت گوی ایران و عربستان شاهد ثبات و آرامش بیشتری خواهد بود و ما سفارت خود در ریاض را بازگشایی کردیم و عربستان نیز سفارت خود در تهران و کنسولگری خود در مشهد را بازگشایی خواهد کرد.

وی گفت که عراق تلاش‌ سازنده‌ای برای از سرگیری روابط بین ایران و مصر انجام می‌دهد.

آل صادق توافق ایران و عربستان را یک توافق راهبردی و نه توافقی تاکتیکی خواند و گفت که همه مقامات ایران به این توافق چنین نگاه می‌کنند.

وی تأکید کرد که شکوفایی منطقه نیازمند پایبندی واقعی به اصول حسن هم‌جواری است.

آل صادق گفت که برخلاف ادعاهای غرب، ایران طرفی در نزاع اوکراین نیست و نشانه هایی از جهانی درحال تغییر بویژه بعد از جنگ روسیه و اوکراین مشاهده می‌شود.

توافق ایران و عربستان راهبردی است/ تلاش‌ سازنده‌ عراق برای برقراری روابط تهران - قاهره

سفیر ایران در بغداد مسئله فلسطین را موضوع محوری خواند و بر اهمیت تمرکز ایران و عربستان بر نقاط اشتراک تأکید کرد.

وی افزود که توافقاتی که در سال ۱۹۹۸ میان ریاض و تهران امضا شده ضامن گسترش روابط دو کشور است.

وی همچنین سوریه را یک کشور مهم دانست و ابراز امیدواری کرد که سوریه بتواند نقشه منطقه‌ای خود را بازیابد و افزود که این به ثبات منطقه کمک خواهد کرد.

آل صادق پروژه «مسیر توسعه» را عاملی مهم در اتصال کشورهای منطقه خواند.

سفیر ایران گفت که توافق ایران و عربستان با استقبال در سطح منطقه ای، عربی و اسلامی روبرو شد اما با مخالفت رژیم صهیونیستی روبرو شد چون این توافق به نفع این رژیم نیست.

وی افزود که توافق ایران و عربستان به تجدید نظر در سیاست عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل کمک خواهد کرد.

آل صادق گفت که رژیم اسرائیل که ناتوان از رویارویی با گروه‌های مقاومت در غزه است، قطعا توان حمله به ایران را نخواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha