«مشارکت مردمی» راهبرد اصلی برای مقابله با مواد مخدر در کشور است

ساری - ایرنا - دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت :‌ مشارکت مردم و مردمی سازی برای مبارزه راهبرد اصلی برای مقابله با مواد مخدر است و هیچ گریزی از آن نیست.  

به گزارش خبرنگار ایرنا، ‌ سردار اسکندر مومنی روز چهارشنبه در همایش" یاریگران زندگی"‌در ساری با اشاره به تشریح وضعیت اعتیاد در جهان، ‌ منطقه و کشور افزود:‌ حدود ۳۰۰ میلیون نفر مصرف کننده مستمر و معتاد در جهان وجود دارد که سالانه بیش از ۵۰۰ هزار نفر براثر سوء‌مصرف مواد مخدر از دنیا می روند.

وی ادامه داد :‌ در چند دهه اخیر مصرف مواد مخدر و شیوع آن افزایش فزاینده داشته است و نتایج همه برآوردهای رسمی و برآورد سازمان ملل نشان می دهد در آینده نیز مصرف مواد مخدر روند افزایشی خواهد داشت.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشورگفت: متاسفانه در دهه های اخیر تولید و مصرف مواد مخدر صنعتی نیز افزایش فراوانی داشته است.

وی در تشریح وضعیت اعتیاد در منطقه نیز اعلام کرد :‌ افغانستان حدود ۹۰ درصد تریاک جهان تولید می کند و رتبه اول تولید مواد مخدر در دنیا دارد و در زمینه تولید هرویین نیز این کشور همسایه ایران رتبه دوم را در جهان دارد.

سردار مومنی گفت: در ۲۰ سال اخیر تولید مواد مخدر در افغانستان با حضور ناتو و حمایت آمریکایی ها قریب به ۵۰ برابر افزیش یافته است.

وی توضیح داد :‌ در سال ۲۰۰۰ میلادی و زمان اشغال کشور افغانستان حدود ۲۰۰ تن مواد مخدر در این کشور تولید می شد و اکنون به ۱۰ هزار تن افزایش یافته است.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت :‌ علی رغم انتظاری که می رود مبنی بر اینکه با حضو طالبان تولید مواد مخدر روند کاهش داشته باشد اما آمار رسمی سازمان بین الملل نشان می دهد در این ۲ سال اخیر هم در این زمینه افزایش قابل توجهی داشته است.

وی گفت :‌ همه این نتایج به ما راهبردی جدید را نشان می دهد و بدون این راهبردی امکان ندارد و اینکه دغدغه همه ملل مواد مخدر است و هیچ دولتی به تنهایی نمی تواند در این زمینه به موفقیت های لازم دست یابد.

سردار مومنی با اشاره به نوع نگاه و تدابیر آیت الله رییسی، ‌ رییس جمهوری مبنی بر قرار گرفتن مردمی سازی در اولویت کاری برای مبارزه با مواد مخدر افزود:‌ طرح یاریگران زندگی برای این منظور تهیه و تصویب شد که دارای دو بخش است تا افرادی که دچار اعتیاد شدند آنها را نجات دهیم و بخش دیگر و مهمتر است افراد در دام اعتیاد نیفتند.

وی ادامه داد:‌ در مراکز ترک اعتیاد مراحل درمانی اعتیاد سم زدایی و درمان انجام می شود اما بدلیل نداشتن اشتغال و عدم پذیرش جامعه دوباره بازگشت به اعتیاد دارند.

سردار مومنی گفت :‌ امروز در برخی از استان های کشور خانه یاریگران زندگی با مشارکت خیران مشغول راه اندازی شدند و مشغول فعالیت هستند.

وی ادامه داد :‌ بخش دیگری برای پیشگیری و اقدامات آموزشی است با کمک همه ظرفیت ها موضوع پیشگیری در اولویت اول قرار گرفت و آموزش و پرورش در این بخش اولویت دارد.

به گفته دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در اجرای طرح یاریگران زندگی اولویت اصلی آموزش و پرورش و نهادهای فرهنگی هستند و از سمن ها نیز می خواهیم در این زمینه همکاری نمایند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha