۳۷ پرونده فساد اداری مدیران کرمان به رای قطعی منجر شد

کرمان ایرنا - رییس‌کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه قوه قضاییه در زمینه فساد اداری سال گذشته ۷۹ پرونده برای مدیران و کارکنان متخلف استان کرمان تشکیل داد اعلام کرد: ۳۷ مورد از این تعداد منتهی به رای و محکومیت قطعی شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام ابراهیم حمیدی روز چهارشنبه در نشستی با اصحاب رسانه به مناسبت هفته قوه قضاییه افزود: موضوع پرونده های تخلف مدیران و کارکنان دولت در استان کرمان بیشتر در مورد اختلاس، ارتشا و تضییع حقوق دولتی است.

وی ادامه داد: بیشتر مجازات تعیین شده برای این افراد نیز شامل حبس، شلاق، جزای نقدی، برگرداندن مبالغ برده شده و انفصال از کار دولتی بوده است.

رییس‌کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: می توان اسامی مدیران و جرم آنان را بعد از قطعی شدن احکام اعلام کرد و محدودیتی برای اعلام نام این افراد نداریم که بخشی از اسامی این افراد طی سال گذشته اعلام شده است.

وی همچنین به شورای حفظ حقوق بیت المال به عنوان یکی از شوراهای فعال و موثرترین شورا بعد از شورای تامین اشاره کرد و گفت: این شورا که از تعرض به اموال دولتی جلوگیری می کند سال قبل ۹ جلسه با ۴۸ مصوبه برگزار کرد که طی آن از ۸۸۰ هکتار زمین ملی در این استان تصرفی، رفع تصرف شد.

به گفته این مسئول، ارزش تقریبی این زمین های رفع تصرفی بیش از هزار میلیارد تومان بوده که به بیت المال برگشت داه شده است.

ممانعت از تعطیلی ۴۴ کارخانه و بازگشت به کار ۹ هزار کارگر

حجت الاسلام حمیدی بیان کرد: ستاد پیگیری اقتصاد مقاومتی استان کرمان نیز با توجه به اینکه درگیر جنگ اقتصادی هستیم توانسته پیگیری های خوبی در حمایت از تولید و اشتغال انجام دهد به طوری که جلسات سال گذشته این ستاد ۴۰ مورد با ۲۳۴ مصوبه بوده است.

۳۷ پرونده فساد اداری مدیران کرمان به رای قطعی منجر شد

وی ادامه داد: ۲۸۱ پرونده مربوط به واحدهای تولیدی و بنگاه های اقتصادی در این ستاد به نتیجه رسیده، از تعطیلی ۴۴ واحد تولیدی جلوگیری شده و ۴۵ واحد تولیدی که تعطیل شده بود با ۹ هزار کارگر در اجرای سیاست های اقتصاد به کار برگشته است.

رییس‌کل دادگستری استان کرمان در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ارزشمند بودن کار رسانه ها در تنویر افکار عمومی گفت: شعار محوری هفته قوه را «برای مردم در راه عدالت» عنوان و بیان کرد: چهره شهید بهشتی به عنوان سیدالشهدای انقلاب اسلامی برای نسل های بعد ناشناخته و مجهول است لذا رسانه ها می توانند در این راستا اقدام کنند.

وی تاکید کرد: امروز مهمترین ویژگی قوه قضاییه خروج از روزمرگی است و این قوه طبق برنامه کوتاه، بلند و میان مدت سیاست ها را اجرا کرده و پیش می برد.

حمیدی گفت: باوجود آنکه قوه قضاییه به دلیل پرونده هایی که وارد آن می شود باید یک مسیر مشخص را طی کند، دچار روزمرگی نشود و نمی شود، برنامه های سند تحولی قضا بعدها ترقی پیدا کرد و دچار تحول شد؛ لذا هر ساله این سند بروز رسانی می شود و قوه قصاییه روز به روز روند رشد، تکامل و تعالی را طی می کند به طوری که این سند امروز به عنوان سند بالادستی در اختیار قوه قضاییه است.

وی با بیان اینکه هر برنامه یا بخشنامه ای که در قوه بخواهد اجرا شود باید از طریق این سند انجام شود تصریح کرد: یکی از دغدغه های قوه قضاییه این است که آرای صادره از استحکام لازم برخوردار باشند.

حمیدی افزود: قوه قضاییه برای صدور آرای مستحکم اقدام به برگزاری کلاس ها و کارگاه های آموزشی، دسته بندی قضات، سرکشی های نظارتی و آموزشی، شناسایی نقاط ضعف قضات، تشکیل کارگروه ها، برگزاری نشست های بررسی و نقد آرا در راستای رفع این دغدغه قوه کرده است.

وی تاکید کرد: درصد نقض آرا در کرمان در حال نزول است به طوری که امسال سه درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

رییس کل دادگستری کرمان با بیان اینکه هدف بعدی قوه قضاییه کاهش حجم کاری قضات و کارکنان است ادامه داد: ورودی پرونده های دادگستری استان کرمان در ۱۲ ماه گذشته ۶۲۳ هزار و ۸۷۵ پرونده بود که در مقایسه با مدت مشابه سال سه پرونده به آن اضافه شده است.

وی بیان کرد: سال گذشته ۹۷ درصد پرونده های وارده به قوه قضاییه مختومه شده که متوسط زمان رسیدگی به پرونده های قوه قضاییه ۸۶ روز است و امکان دارد این زمان در مرکز استان بیشتر و در شهرستان ها کمتر باشد.

به گفته حمیدی درصد ابلاغ های قضایی الکترونیک در استان کرمان ۹۲ درصد و هدف بعدی دادگستری بهبود وضعیت کمی پرونده هاست.

وی بیان کرد: کاهش پرونده های فیزیکی از طریق دادرسی های الکترونیکی از برنامه های دیگر دستگاه قضایی است و توسعه فرهنگ صلح و سازش، تکریم ارباب رجوع و مبارزه با فساد درون سازمانی و اداری، پیگیری حقوق عامه و کاهش اطاله دادرسی نیز جزو ۱۴ هدف سال جاری و از سند تحول برگرفته است.

حمیدی افزود: ۳۱۴ شورای حل اختلاف در استان کرمان وجود دارد که شعب حل اختلاف در سه بخش رایی، صلحی و روستایی فعالیت می کنند.

وی بیان کرد: تعداد پرونده ورودی به شوراهای حل اختلاف استان کرمان ۲۲۶ هزار و ۷۵۵ پرونده و به همین میزان نیز پرونده مختومه شده است که سیاست بر این است شوراها دچار اطاله دادرسی نشوند.

حمیدی با بیان اینکه میزان پرونده های ورودی به شورا ۱۰ درصد افزایش یافته است تصریح کرد: این جزو سیاست های شوراهاست و ۴۵ درصد پرونده ها نیز به صلح و سازش منتهی می شود.

وی اظهارداشت: ۳۳ پرونده قضایی قتل عمد در یک سال اخیر در استان کرمان به صلح و سازش منتهی شده و ۲ هزار و ۸۰۳ پرونده قضایی غیره نیز به صلح و سازش رسیده؛ از این موارد ۷۵۷ زندانی آزاد و ۷۱ هزار و ۸۴۳ پرونده نیز مشمول تخفیف مجازات شده است.

رییس کل دادگستری کرمان افزود: همچنین ۱۴ هزار و ۷۶۷ دادگاه آنلاین از بدو انجام این کار در ایام کرونا تاکنون در استان کرمان برگزار شده و درصددیم دادگاه های آنلاین افزایش پیدا کند؛ بخش عمده دادگاه های آنلاین در زندان ها انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه انجام تمام‌الکترونیک پرونده های قضایی از اهداف این قوه است گفت: سال گذشته ۷۰ هزار و ۷۷۷ پرونده تمام الکترونیکی در این استان تشکیل، رسیدگی و رای صادر و اجرا شده است.

حمیدی به اضافه شدن چهار دفتر خدمات الکترونیک قضایی جدید در استان کرمان نیز اشاره و تصریح کرد: سال گذشته ۹۶ هزار و ۶۷ مورد ملاقات مردمی در قوه قضاییه کرمان انجام شد که نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲۴ درصد رشد داشته است.

فعالیت های انتخاباتی غیررسمی جرم است

رییس کل دادگستری استان کرمان همچنین با اشاره به اینکه فعالیت‌های انتخاباتی به طور غیررسمی آغاز شده که جرم محسوب می شود گفت: ستاد انتخابات برای مدیریت فضای انتخابات و پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی در دادگستری استان کرمان بزودی تشکیل می‌ شود.

وی ادامه داد: فضای انتخاباتی استان کرمان رصد و جرائم و تخلفات شناسایی و تذکرات به خاطیان ارائه می‌ شود.

شمار مهمترین جرائم کرمان

رییس کل دادگستری کرمان در ادامه با بیان اینکه سرقت و جرائم موادمخدر در شمار مهمترین جرائم استان کرمان هستند گفت: پس از این جرائم، جرائم علیه اشخاص در رتبه بعدی قرار دارد.

وی با بیان اینکه ۵۲ درصد زندانیان استان کرمان مرتبط با جرائم موادمخدر است افزود: ۳۰ درصد جرائم خشن این استان توسط اتباع بیگانه انجام می‌ شود و پنج درصد زندانیان کرمان را نیز اتباع بیگانه تشکیل می‌ دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha