۳۱ خرداد ۱۴۰۲، ۱۴:۴۶
کد خبر: 85147435
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رهاورد دیپلماسی علمی دولت سیزدهم برای دانشگاه شیراز

شیراز – ایرنا - دیپلماسی منطقه‌ای فعال دولت سیزدهم در عرصه علم و فناوری نیز روندی پیش‌رونده داشته و انعقاد تفاهم‌نامه‌های علمی میان دانشگاه‌های کشور با همتایان خارجی خود نمونه‌هایی از فعال شدن رایزنی‌های علمی در این دوره است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دیپلماسی علمی به معنای شکل‌دادن به ارتباطات و همکاری‌های علمی بین کشورها است تا بستری مشترک بر پایه دانش و خرد برای حل عالمانه مشکلات مشترک و مشارکت برای مقابله با معضلات ملی و جهانی فراهم شود.

با این هدفها، نوعی پیوند بین رایزنان علمی و سیاسی برقرار می‌شود تا زمینه برای فعال شدن دیپلماسی علمی فراهم شود؛ امروز با سرعت گرفتن روند تولید علم و فناوری، دیپلماسی علمی و به دنبال آن تبادل اطلاعات و تازه‌های دانش بیش از پیش یافته است.

دیپلماسی علمی کشور ایران نیز هماهنگ با رشد علمی و فناوری و کسب رتبه ۱۵ علمی جهان فعال است و در مسیر یکی از سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به پیش می‌رود.

رهبر معظم انقلاب در ابلاغ سیاست‌های کلی «علم و فناوری» کشور با اشاره به دورنمای ارتقای جایگاه جهانی کشور در علم و فناوری و تبدیل به قطب علمی و فناوری جهان اسلام، بر گسترش همکاری و تعامل فعال، سازنده و الهام‌بخش در حوزه علم و فناوری با سایر کشورها و مراکز علمی و فنی معتبر منطقه‌ای و جهانی تاکید کرده‌اند.

ارتباطات علمی در دل دیپلماسی منطقه‌ای دولت سیزدهم

در این مسیر دولت سیزدهم در درون دیپلماسی منطقه‌ای خود، همکاری‌های بین‌المللی در عرصه علم و فناوری را از نظر دور نداشته و دیپلماسی علمی و فناوری بطور مداوم در دستورکار مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم قرار گرفته است.

به گفته وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت سیزدهم، ایران با داشتن حدود ۲۰ میلیون تحصیل کرده دانشگاهی یعنی ۲۵ درصد از کل جمعیت ظرفیت علمی بالایی دارد.

تبادل استاد و دانشجو و مشارکت‌های پژوهشی از مهمترین محورهای ارتباطات بین‌المللی مراکز علمی کشورها است و به گفته محمدعلی زلفی‌گل این چهره‌های علمی می‌توانند از سویی سفیران شایسته ایران در کشورهای میزبان باشند و از سوی دیگر با فراگیری علم و فناوری در بالاترین رده، دانایی و علم را در کشور رواج دهند.

دانشگاه شیراز به عنوان یکی از معتبرترین و بزرگترین دانشگاه‌های جامع کشور نیز در این مسیر گام‌های خوبی برداشته است. به گفته رئیس مرکز همکاری‌های علمی و ‌بین‌المللی دانشگاه شیراز این دانشگاه از پر رابطه‌ترین دانشگاه‌های کشور است و طی ۲ سال فعالیت دولت سیزدهم شمار دانشجویان خارجی به ۱۰ برابر افزایش یافته است و اکنون ۴۰۰ دانشجوی خارجی در دانشکده‌های مختلف آن تحصیل می‌کنند.

ابوالفضل جوکار پیشتر به خبرنگار ایرنا گفت: دانشگاه شیراز ۴۰ تفاهم‌نامه بین‌المللی با کشورهای کشورهای اسپانیا، ایتالیا، چین، روسیه، برخی از کشورهای اتحادیه اروپا عضو توافق اراسموس پلاس و غرب آسیا دارد که بر محورهای تبادل استاد و دانشجو، پژوهش‌های مشترک و شرکت در پروژه‌های آموزشی و پژوهشی این دانشگاه‌ها متمرکز است.

رهاورد دیپلماسی علمی دولت سیزدهم برای دانشگاه شیراز

تداوم روابط بین‌المللی دانشگاه شیراز؛ اینبار کازان روسیه

در این مسیر امروز دانشگاه شیراز میزبان معاون بین‌الملل و مدیر نوآوری دانشگاه فدرال کازان روسیه بود که برای انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان ۲ دانشگاه به ایران آمده بودند.

به گفته رییس مرکز همکاری‌های علمی و ‌بین‌المللی دانشگاه شیراز این تفاهم‌نامه که با هدف تقویت همکاری‌های بین‌المللی ۲ دانشگاه در زمینه‌ آموزش و پژوهش منعقد شده است.

بر اساس این تفاهم‌نامه علمی که به امضای محمدهادی صادقی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز و تیمیرخان علی‌شِو، معاون بین‌الملل دانشگاه فدرال کازان رسید، ۲ دانشگاه متعهد شدند ارتباط دوسویه‌ای را در زمینه‌های مختلف ازجمله اجرای دوره‌های آموزشی مشترک، تبادل استاد و دانشجو، تحقیقات و پژوهش‌های مشترک، سازماندهی و حضور در طرح‌های آموزشی و تحقیقاتی بین‌المللی، کنگره‌ها، سمپوزیوم‌ها، کنفرانس‌ها، سمینارها و تبادل منابع آموزشی تحقیقاتی داشته باشند.

یکی از مواردی که در سفر هیات روسی به شیراز مورد توجه قرار گرفت و برخاسته از پیشرفت‌های علمی و تکنولوژیک ایران اسلامی است، آزمایشگاه و تجهیزات هایتِک دانشکده‌ی مهندسی شیمی، نفت و گاز دانشگاه شیراز بود که مرد بازدید ولادی‌اسلاو سوداکُف، به‌عنوان رئیس یکی از مهم‌ترین دانشکده‌های نفت و گاز روسیه در دانشگاه فدرال کازان قرار گرفت.

علاوه بر این ۲ گروه از دانشگاه شیراز و کازان روسیه در نشستی مشترک به بیان داشته‌ها و ظرفیت‌های خود برای توسعه روابط علمی و فناوری پرداختند.

در این نشست که با حضور مسئولان پژوهشی دانشگاه شیراز برگزار شد، جوکار به معرفی دانشکده‌ها، دپارتمان‌ها، مراکز تحقیقاتی، ظرفیت‌ها، امکانات و دستاوردهای دانشگاه شیراز پرداخت و تیم روسی آمادگی خود را برای همکاری با این دانشگاه در حوزه‌های مختلف علمی اعلام کرد.

انعقاد چهل‌ویکمین تفاهم‌نامه دانشگاه شیراز با یکی از معتبرترین دانشگاه‌های روسی نوید روندی پیش‌رونده را در ارتباطات بین‌المللی این دانشگاه با کشورهای توانمند منطقه می‌دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha