دولت ۲۵ هزار میلیارد ریال برای اجرای طرح آب‌رسانی ساوه سرمایه گذاری می کند

ساوه - ایرنا - رییس حوضه آبریز فلات مرکزی و حوضه‌های شرقی کشور گفت: دولت برای اجرای طرح آب‌رسانی شهرستان ساوه از سد کوچری ۲۵ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری می کند.

به گزارش ایرنا، علی پوراحمد عصر چهارشنبه در آیین آغاز عملیات اجرایی انتقال آب به ساوه از سد کوچری اظهار کرد: این طرح اخرین زنجیره انتقال اب کوچری به استان های قم و مرکزی است که با نگاه ویژه ای به شهرستان ساوه اجرا می شود.
وی با اشاره به اینکه این طرح آب مورد نیاز ۵۰۰ هزار نفر از ساکنان مناطق شهری و روستایی خود در استان های قم و مرکزی را تامین می کند افزود: دولت سیزدهم تمرکز ویژه ای برای تکمیل طرح های نیمه تمام دارد و در این راستا تمام طرح های نیمه تمام تامین اعتبار خواهد شد.
اتابک جعفری لور رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی مهندسی آب و فاضلاب کشور هم در این آیین گفت: ۱۱ میلیون متر مکعب از آب انتقال از این طرح به ساوه و سه میلیون متر مکعب نیز به شهرهای استان قم منتقل می شود.
عملیات اجرایی طرح انتقال آب از سدکوچری به ساوه به عنوان بزرگترین پروژه عمرانی حوزه آب استان مرکزی است که تا کنون با هزینه کرد یک هزار و ۳۵۴ میلیارد ریال حدود ۳۵ کیلومتر از ۱۳۱ کیلومتر آن شامل ۳۰ درصد از کل طرح اجرا شده بود که عملیات طرح در ابتدای سال ۱۴۰۱ متوقف شد.

تداوم تحقق مصوبات سفر رئیس جمهور در استان‌های کشور

در جریان سفر هیات دولت سیزدهم به استان مرکزی در اواخر سال ۱۴۰۱ با پیگیری مسوولان پنج هزار میلیارد ریال برای اجرای حدود ۹۵ کیلومتر باقی مانده از محل مصوبات سفر به این طرح تخصیص داده شد و هم اکنون این وعده با تحقق خود منجر به از سرگیری این طرح شده است.
تا کنون خط انتقال سهم آب ساوه از سد کوچری از منطقه دودهک تا سلفچگان بطور کامل انجام شده است و رسیدن آن به شهرستان ساوه و بهره مندی ساکنان و صنایع این شهرستان نیازمند ۲۵ هزار میلیارد ریال اعتبار است.
عملیات عمرانی این طرح توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء انجام می شود و قرار است در صورت تامین اعتبار مورد نیاز طی ۱۸ ماه به اتمام برسد.

سد ۲۰۷ میلیون متر مکعبی کوچری در هشت کیلومتری جنوب غربی شهرستان گلپایگان ساخته شده است و تامین ۱۸۲ میلیون متر مکعبی آب شرب شهرهای قم، خوانسار، گلپایگان، محلات، خمین، ساوه و سلفچگان احداث شده است.
همچنین تخصیص مقداری از آب انتقال یافته به صنعت برای جبران کمبود روزافزون آب شهرهای با جمعیت از محل سرشاخه‌های دز از دیگر اهداف ساخت این سد است.
طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قمرود از سه بخش عمده تونل‌های اصلی انتقال و آبگیرها، سد کوچری و خط لوله آب‌رسانی تشکیل شده و سیستم انتقال آب از سرشاخه‌های دز شامل چشمه سرداب، رودخانه‌های دره لکو، دره دزدان و دره دایی به مخزن سدکوچری واقع در پایین دست سد گلپایگان است.

سهم آب تخصیص یافته برای شهرستان ساوه به میزان ۴۴۴ لیتر بر ثانیه (۱۴ میلیون مترمکعب) است که ۳۳۵ لیتر بر ثانیه آن سهم شهر ساوه و ۶۵ لیتر بر ثانیه سهم روستاهاست و ۴۴ لیتر به حوزه صنعت اختصاص خواهد یافت.
در این مرحله علاوه بر لوله گذاری حدود ۹۵ کیلومتری خط اصلی، یک باب مخزن ذخیره ۲ هزار متر مکعبی بتن ارمه، ۵۸ کیلومتر خط انتقال به ۲۷ روستا نیز اجرا می شود.

این طرح به پیشنهاد استاندار مرکزی بنام شهید مصطفی چمران نامگذاری شد؛ ساوه زادگاه خانوادگی این شهید است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha