۱۹ حلقه چاه آب غیرمجاز در مهاباد مسدود شد

مهاباد - ایرنا - سرپرست منابع آب مهاباد گفت: امسال و با تلاش کارکنان و گروه گشت و بازرسی منابع آب ۱۹ حلقه چاه آب غیرمجاز در این شهرستان با حکم قضایی مسدود شد.

خالد رحمانی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد چاه غیرمجاز ۱۱ حلقه واقع در حریم آب آشامیدنی روستاها و هشت حلقه خارج از حریم قرار داشت ضمن اینکه چهار دستگاه حفاری غیرمجاز هم توقیف شد.

رحمانی اظهار کرد: با توجه به شروع فصل تابستان و کم ‌آبی در سطح کشور و منطقه حفاظت و صیانت از آب‌های زیرزمینی و سطحی از وظایف شرعی و قانونی و اصول کاری مردم، شرکت و تمام همکاران است.

سرپرست منابع آب مهاباد گفت: در حوزه آب زیرزمینی شناسایی چاه‌ها و دستگاه‌های حفاری غیرمجاز، پرکردن چاه‌های واقع در حریم آب آشامیدنی، پایش انسداد و در حوزه آب سطحی تصرف حریم و بستر، تخلفات آب سطحی شامل توقیف موتور پمپ‌های غیرمجاز و جلوگیری از انتقال غیرمجاز آب از اولویت برنامه کاری شبانه‌روزی این مجموعه قرار دارد.

رحمانی ادامه داد: هم اکنون یک هزار و ۵۷۶ حلقه چاه مجاز در این شهرستان وجود دارد که از این تعداد مجوز یک هزار و ۳۱۸ حلقه در بخش کشاورزی، ۱۹۸ حلقه در بخش صنعتی، ۵۸ حلقه در بخش شرب روستایی و سه حلقه در بخش شرب شهری صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه چاه‌های غیرمجاز نیز یادآور شد: طبق بررسی‌های انجام شده در این شهرستان پنج هزار و ۳۶۴ حلقه چاه غیرمجاز نیز وجود دارد و بخشی از ذخایر آب زیرزمینی توسط این چاه‌ها برداشت می‌شود.

 ۱۹ حلقه چاه آب غیرمجاز در مهاباد مسدود شد

وی با انتقاد از شنا افراد در سد مهاباد نیز اضافه کرد: با شروع فصل گرما برخی افراد در حاشیه سد مهاباد آبتنی و شنا می‌کنند در حالیکه طبق قانون شنا کردن در سد و منابع آبی ممنوع است.

وی از گردشگران و مسافران خواست هنگام مراجعه به حاشیه سد مهاباد از ریختن زباله، شستن ماشین و جاگذاشتن سایر پسماندها خودداری کنند چون سد مهاباد تنها منبع تامین آب شرب این شهر است.

به گزارش ایرنا، سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون متر مکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تأمین آب شرب شهر، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.

سد مهاباد که در ضلع غربی این شهر احداث شده است تنها یک کیلومتر با شهر فاصله دارد و به همین لحاظ نزدیک‌ترین سد به مناطق مسکونی در جهان به شمار می‌آید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha