سالانه ۷۰ میلیون مترمکعب آب از چاه‌های غیرمجاز مهاباد برداشت می‌شود

مهاباد - ایرنا - رییس اداره امور آب مهاباد گفت: سالانه ۷۰ میلیون مترمکعب آب از پنج هزار و ۳۶۴ حلقه چاه غیرمجاز این شهرستان برداشت می‌شود.

خالد رحمانی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: یک هزار و ۵۷۵ حلقه چاه مجاز کشاورزی در مهاباد وجود دارد که سالانه حدود ۵۵ میلیون مترمکعب آب از آنها برداشت می‌شود که ۱۵ میلیون مترمکعب از چاه‌های غیرمجاز کمتر است.

وی ادامه داد: از ابتدای امسال ۴۷ حلقه چاه غیرمجاز آب با شکایت امور آب و دستور مراجع قضایی مسدود شده که این روند ادامه دارد.

رییس اداره امور آب مهاباد اظهار کرد: از سال ۱۳۹۳ که طرح انسداد چاه‌های غیرمجاز با فرم جدید شروع شد تاکنون یک هزار و ۱۴۴ حلقه چاه با برداشت سالانه حدود ۱۰ میلیون مترمکعب مسدود شده است.

رحمانی یادآور شد: برای انسداد چاه‌های غیرمجاز گاهی با مقاومت کشاورزان و اهالی روستاها روبرو هستیم در صورتی که آنان باید منفعت بلندمدت را به کوتاه مدت ترجیح دهند و بدانند تداوم حیات کشاورزی و زندگی آنان به این اقدام وابسته است.

سالانه ۷۰ میلیون مترمکعب آب از چاه‌های غیرمجاز مهاباد برداشت می‌شود

رییس اداره امور مهاباد اضافه کرد: امسال ۱۱۰ اخطاریه به صاحبان چاه‌های غیرمجاز نیز صادر شده و ۶ دستگاه در حین حفاری غیر مجاز توقیف شده است.

وی گفت: جهاد کشاورزی برای مبارزه با بهره‌برداری‌های غیرمجاز از آب‌های زیرزمینی و چاه‌های فاقد مجوز با همکاری شرکت آب منطقه‌ای اتخاذ سیاست ارایه نکردن هرگونه تسهیلات و خدمات کشاورزی به متخلفان را در پیش گرفته و کشاورزان را به اجرای روش‌های نوین آبیاری که دولت برای آنان یارانه خوبی را در نظر گرفته است، هدایت می‌کند.

به گزارش ایرنا، برداشت غیرمجاز آب‌های زیرزمینی باعث کاهش منابع زیرزمینی آب و پایین رفتن سطح آن می‌شود، به طوری که فرونشست زمین را نیز به دنبال دارد.

مهاباد دارای بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است که از این میزان بیش از هفت هزار و ۵۰۰ هکتار با سامانه‌های نوین و مجهز آبیاری می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha