مارگون در کهگیلویه و بویراحمد؛ تجربه ای خاطره انگیز برای طبیعتگردی

یاسوج - ایرنا -فصل تابستان از راه رسیده و بسیاری از خانواده ها در جست و جوی جایی برای تجربه خنکای بهار در گرمای طاقت فرسای روزهای طولانی این فصل هستند بنابراین شهرستان کوچک مارگون در استان کهگیلویه و بویراحمد می تواند تجربه ای خاطره انگیز برای طبیعتگردی باشد.

به گزارش ایرنا، در تابستان گرم امسال که رکوردشکنی دمای هوا در بسیاری از نقاط کشورمان خبرساز شده این بهشت رویایی براساس گزارش هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد با کمینه دمای ۱۵ درجه صبحگاهی و ۳۰ درجه میانه روز خنک ترین نقطه این استان محسوب می شود.

اینجا که به دلیل وجود آبشارها، چشمه ساران و دریاچه مورزرد زیلایی افزون بر هوای دلپذیر و طبیعت زیبا سرزمینی برای دوستداران تفرجگاه های آبی محسوب می شود پیشنهادی خوب برای فرار چند روزه از گرمای تابستانی برای مردمان استان های جنوبی به ویژه بوشهر،خوزستان و هرمزگان است.

اگرچه سرزمین هزار رنگ ایران جاذبه های دیدنی زیادی در فصل تابستان دارد اما اینجا در تفرجگاه های آبی شهرستان مارگون نغمه دل انگیز آب چشمه ساران، مشاهده آبشاران و تجربه آرامش و سکوت تالاب در محیطی به دور از هر گونه آلایندگی صوتی یا با آسمانی صاف و ابری محلی دلنشین برای تجربه خاطراتی ماندگار است.

آبشار شهنیز، دشت سقاوه، روستای بی بی خاتونین و دریاچه مور زرد زیبایی از مهمترین جاذبه های طبیعی شهرستان مارگون است که این روزهای تابستانی گردشگران را به سوی خود می خواند.

این سرزمین زیبا که از شمال با شهرستان لردگان استان چهارمحال و بختیاری، از جنوب تا جنوب غربی با بویراحمد، از غرب با کهگیلویه و از شرق با شهرستان دنا همسایه است را باید دید و تجربه کرد که گفته اند شنیدن کی بود مانند دیدن.

دریاچه مور زرد زیلایی

دریاچه مور زرد مهمترین جاذبه طبیعی گردشگری شهرستان مارگون محسوب می شود که سواحل آن نمونه ای شگفت انگیز از زیبایی های آفرینش خداوندی است،آب این دریاچه که از چشمه های کارستی و روان آب های سطحی تأمین می شود،گستره ای به مساحت ۳۵ متر با میانگین عمق هشت متر را در بر گرفته است.

در دریاچه مورزرد که محل زیست انواع ماهی، قورباغه، مار آبی، مارماهی، لاک پشت،خرچنگ است و پرندگان آبی همچون مرغ ماهی خوار، اردک و غاز نیز در اطراف آن زندگی می کنند،مکانی دل انگیز برای مشاهده جذابیت های پرنده نگری است.

این دریاچه که به نام برم مور زرد زیلایی در فهرست آثار ملی ثبت شده مانند اقیانوس آبی کوچکی است که آینه‌وار طراوت و نشاط را انعکاس می‌دهد.

مارگون در کهگیلویه و بویراحمد؛ تجربه ای خاطره انگیز برای طبیعتگردی

منطقه اطراف دریاچه مذکور که پوشیده از جنگل‌های بلوط و زالزالک و گل‌های زرد، درختان کوهی و زمین‌های زراعتی سرسبز است آنچنان چشم نواز است که گویی در بهشتی زمینی را به روی مهمانان خود گشوده است.

آب دریاچه مورزرد زیلایی از طریق یک راه باریک به آب رودخانه ریش در منطقه سادات شاه غالب شهرستان کهگیلویه می‌ریزد و از آنجا پس از طی مسافتی، به رود کارون می‌پیوندد.

آبشار شهنیز

آبشار شهنیز که در منطقه ای بکر و با چشم اندازهای طبیعی دلنشین واقع شده با آب و هوایی دلپذیر و خنک در تابستان و طبیعت سفید پوش در زمستان می تواند در همه فصول سال جذابیت های کم مانندی برای گردشگران داشته باشد.

مارگون در کهگیلویه و بویراحمد؛ تجربه ای خاطره انگیز برای طبیعتگردی

ارتفاع این آبشار دائمی حدود ۱۸ متر است و پرواز پرندگان بر پهنای آبی آن جلوه ای زیبا از هنرنمایی طبیعت است و دسترسی به این آبشار از طریق جاده ارتباطی شهرستان مارگون به روستای چشمه گلی امکانپذیر است.

دسترسی به آبشار شهنیز از طریق جاده‌ ارتباطی شهرستان مارگون به روستای چشمه گلی امکان پذیر است.

قله رنج

قله رنج که چون صخره‌ای عظیم و نامنظم بر کوهستان‌های اطراف تکیه داده، در جنوب روستای مارگون واقع شده است این کوه همه ساله تعدادی از کوهنوردان و دوستداران طبیعت را به سوی خود جلب می کند.

روستای بی بی خاتونین

بقعه متبرکه امامزاده بی‌ بی خاتونین (س) در وسط یک قبرستان تاریخی دوره اسلامی در ضلع شمال غربی روستای سقاوه از توابع شهر مارگون شهرستان بویراحمد سفلی قرار دارد را می توان جلوه ای از پیوند گردشگری مذهبی، تاریخی و طبیعی عنوان کرد.

امامزاده بی بی خاتونین (س) دو خواهر هستند به نام های زبیده خاتون (س) و رقیه خاتون (س) که از اولاد حضرت امام موسی کاظم (ع) هستند و در اواخر قرن دوم و اوایل قرن سوم هجری هنگامی که برای دیدار حضرت امام رضا (ع) از حجاز به ایران و از راه بهبهان به شیراز عازم توس بودند به دستور مامون کاروان علویان مورد تهاجم دشمن قرار گرفت و هر کدام در نقطه و مکانی به شهادت رسیدند.

مارگون در کهگیلویه و بویراحمد؛ تجربه ای خاطره انگیز برای طبیعتگردی



موقعیت جغرافیایی این مکان مقدس را می‌ توان «کوه دوبند» در خاور، کوه سقاوه و منطقه «دره‌ گر» و میان‌تنگان در جنوب و غرب، روستای موگر «قباد» در مشرق، منطقه جوش و زنگوا در مغرب رودخانه سقاوه در کنار آبادی روان است.

مارگون آماده پذیرش گردشگران

مسئول روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت:: جاذبه های گردشگری شهرستان مارگون به عنوان یکی از مقاصد مهم تابستان گردی آماده پذیرش گردشگران است.

علی اکبر پاک افزود: گردشگران می توانند برای اسکان در این شهرستان از کمپ های چادری یا خانه های مسافر استفاده کنند.

وی بیان کرد: مارگون در زمان حاضر زیرساخت اقامتی برای گردشگران ندارد اما براساس مصوبه سفر نخست رئیس جمهور به استان احداث یک پارک اسکان در این شهرستان اسکان آغاز شده است.

پاک ابراز امیدواری کرد:با بهره برداری از این طرح در دولت سیزدهم شرایط بهتری برای پذیرایی از گردشگران در شهرستان مارگون فراهم شود.

شهرستان مارگون با جمعیتی حدود ۲۱ هزار نفر در فاصله ای حدود ۶۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha