قضات در صدور آرا وجهه‌های نرم قانون را ملاک قرار دهند

ساوه - ایرنا - امام جمعه ساوه گفت: با توجه به آموزه های اسلامی و احکام شریعت لازم است قضات در صدور آرا وجهه های نرم قانون را ملاک قرار دهند.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام جعفر رحیمی روز پنجشنبه در دیدار رییس دادگستری، دادستان، قضات و کارکنان دستگاه قضایی ساوه به مناسبت هفته قوه قضاییه با بیان انیکه گسترش عدالت و مبارزه با فساد از مهمترین محورهای سند تحول دستگاه قضایی است اظهار کرد: هرچند برخورد جدی با محکومان جرایم بزرگ و افراد با سابقه کیفری لازمه کار قضاوت است و نرم خویی باید در مسیر کاهش برخوردهای سخت در پرونده های عادی سرلوحه باشد.
وی با تاکید براینکه پیشگیری از وقوع جرم باید در تمام سطوح جامعه به عنوان یک اصل قرار گیرد، افزود: دشمن در جنگ شناختی و ترکیبی با استفاده از ابزار فضای رسانه ای اقدام به ترویج اعمال مجرمانه می‌کند که لازم است برای پیشگیری از وقوع چنین جرایمی همه دستگاه‌های اجرایی به تکالیف خود عمل کنند.
امام جمعه ساوه تقویت بنیه دینی مردم و ترویج ارزش های اسلامی را عاملی در جهت کاهش آسیب های اجتماعی دانست و گفت: دشمن اعتقادات مردم را نشانه گرفته است و باید در مقابل این ترفند دشمنان راهبردهای موثری اتخاذ کرد.
ارتقای کرامت انسانی و مردم از اولویت های سند تحول قضایی است
رییس دادگستری ساوه هم در این با بیان اینکه قوه قضاییه در طول خدمت به جمهوری اسلامی حدود ۹۲۰ شهید تقدیم کرده که نشان از انقلابی و جهادی بودن این نهاد است گفت: نظام جمهوری اسلامی که سال ۵۷ پایه ریزی شد از همان ابتدا با سه قوه نهادینه بنیان فکری و اندیشه ای خود را شکل داد خادمان مردم در این قوا زیر نظر ولایت فقیه در حال خدمت هستند.
ابوالحسن شریفی گفت: احیای حقوق عامه، نظارت بر حسن اجرای قوانین، کشف جرم، تعقیب و جزای مجرمان و اقدام مناسب برای پیشگیری از جرم از جمله وظایف محول شده بر دوش قوه قضائیه است که در تلاش هستیم بر مبنای سند تحول قضایی این اهداف در شهرستان محقق شود.
وی با بیان اینکه امسال هفته گرامیداشت شهادت شهید بهشتی و یاران وی با عنوان قوه قضاییه در مسیر تحول و خدمت مردم است یادآور شد: این شعار ادامه مسیری است که با سند تحول از چهار سال پیش با هدف گسترش در عدل و اقدامات مختلف برای ارتقای کرامت انسانی و مردم درحال انجام است و معتقدیم طبق نظرسنجی های انجام یافته با رضایت مندی ۷۵ درصد مردم از دستگاه قضا در حال رسیدن به اهداف خود هستیم.
شریفی گفت: مبارزه با بسترهای فسادزا و منشاهای فساد از دیگر رویکردهای دستگاه قضا است که در این راستا به منظور پیشگیری از بروز این پدیده قبل از وقوع ورود می کنیم.
وی اضافه کرد: پیشگیری از وقوع جرم از دیگر اولویت های این قوه است که انتظار داریم این مهم با هم افزایی بین بخشی در سایر قوا و نهادها به شکل ویژه تری دنبال شود و از ائمه جمعه نیز انتظار می رود بخشی از خطبه های خود را جهت آگاه سازی مردم در حوزه آسیب های اجتماعی باشد.
وی با بیان اینکه ۱۵ درصد پرونده های دستگاه قضایی مربوط به حوزه خانواده بوده و عمده پرونده ها با موضوع خانواده است، اظهار کرد: این میزان پرونده خانواده در دادگستری بیانگر آن است که خانواده در نوک پیکان حمله دشمن قرار دارد.
دادستان عمومی و انقلاب ساوه نیز در این جلسه با بیان اینکه امام راحل دستگاه قضایی را پناهگاه و مرجع مردم ستم دیده اعلام کرده افزود: این فرمایشات حکایت از جایگاه والا و مسوولیت سنگین آن است که مت این بیان را سر لوحه کار خود قرار داده ایم و تمام تلاش خود را جهت احقاق حق انجام می دهیم.
محمود رضا سازنده افزود: پیشگیری از وقوع جرایم به عنوان یکی از سیاست های که قوه قضاییه در راستای منویات رهبری جهت گسترش و برقرار عدل پیگیری می شود به همین منظور شورای پیشگیری نسبت به گذشته فعال تر شده است.
وی گفت: در نتیجه این اقدامات موفق به کاهش سرقت، هدایت فاضلاب از برخی نقاط برای تصفیه و استفاده در صنایع، آغاز مقدمات مدیریت اصولی پسماند و رفع تجاوزات به اراضی ملی از جمله دستاوردها در این زمینه است.

همزمان با فرا رسیدن هفته قوه قضاییه رییس دادگستری ، دادستان، جمعی از مقامات قضائی، قضات و کارکنان دادگستری، ادارات تابعه و اعضای شوراهای حل اختلاف شهرستان ساوه با حضور در گلزار مطهر شهدای این شهرستان در آستان مقدس امامزاده سید علی اصغر(ع) ، قبور مطهر شهدای والامقام را گلباران کردند.

به گزارش ایرنا، از یکم تا هفتم تیر به مناسبت سالروز شهادت شهید آیت‌الله بهشتی در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به نام "هفته قوه قضائیه" نامگذاری شده است.

آیت‌الله سیدمحمدحسینی بهشتی، نخستین رئیس دیوان عالی کشور بود که هفتم تیر ۱۳۶۰ در یک عملیات تروریستی در دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی در تهران به همراه ۷۲ تَن دیگر از یارانش به شهادت رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha