برندگان سومین مسابقه عکس «کودکان پناهجو، میهمان‌نوازی ایرانی» اعلام شدند

تهران- ایرنا- برندگان سومین مسابقه عکس مشترک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یونیسف با عنوان «کودکان پناهجو، میهمان‌نوازی ایرانی» اعلام شدند و عبدالله حیدری عکاس خبری، جایگاه نخست این مسابقه را کسب کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر یونیسف ایران سال ۱۴۰۱ فراخوان سومین مسابقه مشترک عکاسی خبری «کودکان پناهجو؛ میهمان‌نوازی ایرانی» را منتشر کرد.

در چهار دهه گذشته، ایران میزبان یکی از بزرگترین جمعیت‌های مهاجر جهان بوده، مطابق برآوردها، از آگوست ۲۰۲۱ ایران شاهد ورود حدود یک میلیون پناهجوی جدید از افغانستان بوده است که تقریباً نیمی از آنان را کودکان تشکیل می‌دهند.

برگزارکنندگان سومین مسابقه «کودکان پناهجو؛ میهمان‌نوازی ایرانی» از عکاسان خبری دعوت کرد تا با مجموعه عکس‌های خلاقانه خود، روایتگر میزبانی ایرانی از کودکان پناهجو باشند. کودکان پناهجو و سلامت، کودکان پناهجو و آموزش، کودکان پناهجو و والدین، کودکان پناهجو و زندگی روزمره، کودکان پناهجو و بازی و کودکان پناهجو و کودکان ایرانی محورهای این مسابقه بود.

در آیین اعطای جوایز سومین دوره مسابقه عکاسی خبری «کودکان پناهجو؛ میهمان‌نوازی ایرانی» که امسال همزمان با روز جهانی پناهندگان، با حضور نمایندگان یونیسف، معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ایمان شمسایی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی این نهاد برگزار شد، مجموعه عکس «کودکان بی‌هویت» از عبدالله حیدری عکاس خبری، جایگاه نخست این مسابقه را از آن خود کرد.

مجموعه عکس «کودکان بی‌هویت» سختی‌های پیش روی کودکان پناهنده افغان و بدون مدارک شناسایی را در دسترسی به خدمات ضروری مانند آموزش و مراقبت‌های بهداشتی، به تصویر می‌کشد. همچنین اثر حیدری تلاش‌های تحسین‌آمیز در سالیان اخیر برای برطرف کردن مشکلات کودکان پناهنده و بدون مدارک شناسایی و ارائه خدمات مورد نیاز آنان را نمایش می‌دهد.

برندگان سومین مسابقه عکس «کودکان پناهجو، میهمان‌نوازی ایرانی» اعلام شدند
عبدالله حیدری برنده سومین مسابقه عکس «کودکان پناهجو؛ میهمان‌نوازی ایرانی»

عبدالله حیدری متولد ۱۳۶۴ عکاس خبری و مستند است که از سال ۱۳۸۷ فعالیت خود را در این حرفه آغاز کرده است و در این مدت با رسانه‌هایی مانند خبرگزاری‌های مهر، ایرنا و روزنامه جام جم همکاری داشته است. حیدری در مسابقات مختلف عکاسی در داخل و خارج از کشور شرکت کرده و موفق به دریافت جوایزی شده‌ است، برنده سومین نشان عکس سال مطبوعاتی ایران سال ۱۳۹۸، نفر اول و برگزیده چهارمین دوره جایزه عکس شید ۱۳۹۲، دیپلم افتخار از دهمین دوسالانه عکس مستند هنری بلغارستان سال ۲۰۱۹، نفر اول و برنده جایزه بزرگ مسابقه جهانی عکس FIPCOM پاریس سال ۲۰۱۴، تقدیر ویژه هیئت داوران مسابقه عکس مطبوعات جهان روزهای ژاپن سال ۲۰۱۵، تقدیر هیئت داوران مسابقه جهانی عکس سال یونیسف در آلمان سال ۲۰۱۴ از جمله افتخارات حیدری است.

دو داستان تصویری دیگر از عکاسان خبری ایرانی در جایگاه‌های دوم و سوم سومین مسابقه «کودکان پناهجو؛ میهمان‌نوازی ایرانی» قرار گرفتند.

هدف از این مسابقه که به عنوان بخشی از همکاری مشترک بین معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یونیسف برگزار شد، ترویج بازنمایی اخلاقی کودکان در عکاسی خبری و تأکید بر اهمیت داستان‌گویی تصویری در حمایت‌یابی برای مسائل کودکان است.

هیئت داوران متشکل از کارشناسان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یونیسف پس از بررسی آثار متعدد دریافتی از اقصی‌ نقاط کشور، نفرات زیر را به عنوان برندگان نهایی اعلام کردند:

عبدالله حیدری برای داستان تصویری «کودکان بدون هویت»، برنده یک دستگاه دوربین عکاسی حرفه‌ای،‌ لوح تقدیر و تندیس.

عرفان کوچاری برای داستان تصویری «زندگی خوب» که روایت تلاش‌های افراد داوطلب برای ارائه خدمات ضروری مانند مراقبت‌های بهداشتی، آموزش، غذا و لباس به پناهجویان در مناطق کم‌برخوردار است. برنده یک دستگاه تلفن همراه و لوح تقدیر.

سهند تاکی برای داستان تصویری «مدرسه کودکان کار مهاجر» که داستان کودکان کار پناهجو در کلاس‌های یک سازمان غیردولتی محلی و ارائه آموزش رایگان به آنان است. برنده یک دستگاه تلفن همراه و لوح تقدیر.

تمام این مجموعه عکس‌ها در وب‌سایت یونیسف ایران منتشر شده‌اند. علاوه بر این مسابقه،‌ یونیسف و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دومین دوره مسابقه گزارش‌نویسی برای خبرنگاران ایرانی را در همین موضوع برگزار کرده‌اند.

یونیسف تنها نهاد سازمان ملل متحد برای بهبود زندگی و رفاه کودکان در سراسر جهان است. این نهاد با همراهی و همکاری با طیف وسیعی از شرکای کاری، در ۱۹۰ کشور و نقطه از جهان برای کودکان فعالیت دارد تا به تعهداتش برای همه کودکان، به ویژه آسیب پذیرترین آنان، جامه عمل بپوشاند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha