۱.۱ درصد جمعیت عمومی فعال یزد درگیر مصرف موادمخدر هستند

یزد - ایرنا - دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر یزد گفت: براساس آخرین امار رسمی، ۱.۱ درصد جمعیت عمومی فعال استان (۱۵ تا ۶۵ سال) درگیر مصرف مخدر هستند و کمتر از پنج درصد معتادان استان را بانوان تشکیل می‌دهند.

به گزارش ایرنا "محمد حسین امامی" روز پنجشنبه به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر (۳۰ خرداد تا پنجم تیرماه ) در جمع خبرنگاران استان افزود: همچنین بر اساس آمار رسمی، نرخ شیوع مواد مخدر در جمعیت دانشجویی استان ۱.۸ درصد است ضمن اینکه این آمار در جمعیت کارگری ۱۱.۸ درصد می باشد.

وی بیشترین گروه درگیر مواد مخدر در استان را گروه سنی ۲۳ تا ۶۵ سال بیان و اظهار کرد: همچنین بیشترین نوع مصرف مواد مخدر در این استان مواد صنعتی مانند شیشه است.

امامی تصریح کرد: برنامه های مختلفی در قالب تفاهم با دانشگاههای استان به ویژه در خوابگاههای دانشجویی در زمینه علائم مصرف مواد مخدر ، پیشگیری و درمان اجرا می شود.

وی با اشاره به نرخ شیوع مصرف مواد مخدر در جمعیت کارگری استان افزود: آسیب شناسی در این زمینه انجام نشده است اما براساس گزارش های کلان مدیریتی، مهاجرپذیر بودن استان در افزایش این آمار بی تاثیر نیست همچنین تبلیغات نادرست و تصور اشتباه از اعتیاد موجب شده تا نرخ تمایل به مصرف مواد مخدر در این گروه افزایش یابد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان یزد، مواد مخدر را یک معضل اجتماعی خواند و بر لزوم اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در این زمینه به ویژه در گروه جوانان و نوجوانان تاکید کرد و افزود: رسانه ها در این زمینه نقش مهمی دارند.

وی با بیان اینکه متاسفانه مواد مخدر صنعتی جایگزین سنتی شده است که این بسیار نگران کننده است ادامه داد: همچنین آمار معتادان در جمعیت بانوان رو به افزایش است که این یک خطر است زیرا این قشر در تربیت جمعیت و جوامع انسانی نقش موثری دارند.

امامی با بیان اینکه سال گذشته یکهزار و ۲۰۰ معتاد متجاهر در استان دستگیر و برای درمان به مراکز ترک اعتیاد منتقل شدند گفت: البته برخی از این افراد شاید چند مرحله دستگیر شده باشند.

وی تعداد کمپ های تک اعتیاد در استان را ۱۷ باب بیان کرد و افزود: از این تعداد یک مورد آن مربوط به بانوان است.

امامی میزان کشفیات مواد مخدر در استان را در سالجاری ۶ تن بیان کرد و گفت: ۵۰ درصد آسیب های اجتماعی ناشی از مصرف مواد مخدر است که اگر در زمینه پیشگیری و درمان مواد مخدر کار موثری صورت گیرد شاهد کاهش قابل توجهی آسیب اجتماعی در جامعه خواهیم بود.

وی ادامه داد: درهفته مبارزه با مواد مخدر برنامه های مختلفی در سطح استانی پیش بینی شده است .

استان یزد یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha