خروج متجاوزان از خاک سوریه سیاست راهبردی دمشق در آستانه  

دمشق - ایرنا - تحولات سوریه پس از پیروزی برابر تروریستها در ۸ سال جنگ، امروز موقعیت راهبردی این کشور را در جامعه جهانی و همکاری های منطقه ای افزایش داده به نحوی که در مجامع بین المللی همچون نشست آستانه و اتحادیه عرب، نمایندگان سوریه خواسته های ویژه ای برای برون رفت از وضعیت بد اقتصادی و خروج متجاوزان از سرزمین خود را مطالبه می کنند.

به گزارش ایرنا ، سوریه کشوری که پس از چند سال جنگ علیه تروریست با موفقیت هایی همچون غلبه بر تروریستها ، مذاکره و امضای تفاهم نامه با کشورهای مهم و تاثیر گذار منطقه ای و جهان همچون جمهوری اسلامی ایران ، چین و روسیه و همچنین بازگشت بدون قید و شرط به اتحادیه عرب را در پیش گرفته است در این روزها دستخوش تحولاتی همچون نشست آستانه ، اعتصاب مردمی در سرزمین جولان اشغالی و درگیری با اشغالگران رژیم صهیونیستی ، مذاکره با کشورهای عربی در حوزههای مختلف بمنظور رفع مشکلات و چالش هایی که در زمان جنگ علیه تروریست داشته سپری می کند.

امروز دولت سوریه خوب می داند که مقاومت برابر اشغالگران و همچنین خروج اشغالگران از سرزمین خود و همکاری با همسایگان و کشورهای دوست و مهم و موثر در بازی های سیاسی جهان همچون ایران روسیه چین و اتحادیه عرب چه ثمراتی برای برون رفت از مشکلات اقتصادی و امنیتی و همچنین رسیدگی به اوضاع و احوال معیشتی و اقتصادی و انرژی مردم کشورش دارد.

قطعا دولتمردان سوریه در این زمان مهمترین اقدامات واهداف دولت خود را متمرکز بر رفع مشکلات کشورشان با کمک دوستان و خیرخواهان آنان می دانند و قطع وابستگی به کشورهای متجاوز و خروج متجاوزان از خاک سوریه بهترین راهکار برای خروج سوریه از مشکلات در زمینه های مختلف و سرو سامان دادن به امورات مردم خود خواهد بود.

خروج متجاوزان از خاک سوریه سیاست راهبردی دمشق در آستانه  

ایمن سوسان معاون وزیر خارجه سوریه در نشست آستانه گفت : هرگونه نتیجه واقعی در روند نشست آستانه درباره سوریه باید بر اساس اذعان ترکیه به خارج کردن نیروهایش از خاک سوریه باشد.

سوسان خاطرنشان کرد: خروج نیروهای ترکیه بر اساس یک جدول زمانی مشخص، زمینه را برای گفت‌وگو درباره سایر موضوعات مربوط به بازگشت آوارگان، مبارزه با تروریسم در همه اشکال آن و روابط دو کشور فراهم می‌ کند.

وی افزود: اظهارات مقامات ترکیه درباره حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه با تداوم اشغال اراضی سوریه مغایرت دارد و ناقض قوانین بین‌ المللی و اساسی‌ ترین اصول روابط بین کشورها است.

سوریه در محافل و مجالس رسمی طبق قوانین بین المللی موجود، خواستار رفع محدودیت های ظالمانه توسط آمریکا و همپیمانان غربی اش و همچنین خروج نیروهای چند ملیتی به سرکردگی آمریکا از طرفی و پایان و ممنوعیت سرقت منابع ونفت خود توسط آمریکا و گروههای وابسته به اشغالگران غربی شد.

امروز موقعیت راهبردی این کشور را در جامعه جهانی و همکاری های منطقه ای افزایش داده به نحوی که در مجامع بین المللی همچون نشست آستانه و اتحادیه عرب، نمایندگان سوریه مطالبات ویژه ای برای برون رفت از وضعیت بد اقتصادی و خروج متجاوزان از سرزمین خود را مطالبه می کنند

در همین حال «علی اصغر خاجی» دستیار ارشد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت که ایران، روسیه، سوریه و ترکیه به کار بر روی نقشه راهی برای عادی سازی روابط بین دمشق و آنکارا ادامه خواهند داد.

دستیار ارشد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز چهارشنبه در گفت وگو با بخش عربی خبرگزاری اسپوتنیک افزود: مقدمات کار انجام شده است، ما در این زمینه تبادل نظر کردیم. طبیعتاً انتظار نداشتیم که بتوانیم تنها در یک جلسه به پیشرفت کاملی برسیم، اما مهم این است که کار شروع شود. ما توافق کردیم که مذاکرات را ادامه دهیم.

وی همچنین برای پیشرفت بیشتر در مسیر عادی سازی روابط ترکیه و سوریه ابراز امیدواری کرد و افزود: روسیه، ایران، سوریه و ترکیه خواستار برگزاری نشست دیگری در سطح معاونان وزیران خارجه و در صورت لزوم نشستی وزارتی هستند.

حرف حساب سوریه در نشست آستانه

بیستمین دور نشست چهارجانبه مذاکرات روند آستانه برای حل بحران سوریه بر ادامه تلاش ها برای از سرگیری روابط ترکیه و سوریه تاکید کرد.

شرکت کنندگان در این نشست با صدور بیانیه پایانی ضمن تاکید بر اهمیت ادامه تلاش‌های فعال برای از سرگیری روابط ترکیه و سوریه، پایبندی قاطعانه خود به حاکمیت ملی، استقلال و یکپارچگی و تمامیت ارضی سوریه را اعلام کردند.

شرکت کنندگان در بیستمین دور مذاکرات روند آستانه هچنین در بیانیه پایانی این نشست با تاکید بر نقش خوب «روند آستانه» در پیشبرد راه حلی پایدار برای بحران سوریه افزودند که ماهیت سازنده رایزنی‌های معاونان وزرای خارجه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه مورد توجه قرار گرفت که طی آن نقشه راهی برای احیای روابط ترکیه و سوریه با هماهنگی وزارت‌های دفاع و خدمات ویژه چهارجانبه تهیه و بر اهمیت تداوم تلاش‌های فعال در این زمینه بر اساس توافقات صورت گرفته در نشست‌های چهارجانبه وزرای خارجه مسکو در ۱۰ مه ۲۰۲۳ و وزیران دفاع در ۲۵ آوریل ۲۰۲۳ تاکید شود.

خروج متجاوزان از خاک سوریه سیاست راهبردی دمشق در آستانه  

در این بیانیه همچنین بر پیشبرد این روند بر اساس حسن نیت و حسن همجواری برای مبارزه با تروریسم و ایجاد شرایط مناسب برای بازگشت امن، داوطلبانه و عزتمندانه آوارگان سوری با مشارکت کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد تاکید شد.

بر اساس این بیانیه، نمایندگان کشورهای شرکت کننده در این مذاکرات ضمن اعلام عزم خود برای ادامه همکاری جهت مبارزه با تروریسم در همه اشکال و مظاهر آن و مقابله با طرح های تجزیه طلبانه با هدف تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و تهدید امنیت ملی کشورهای همسایه از جمله حملات از طریق نفوذ از مرزها، فعالیت گروه های تروریستی و تشکیلات مرتبط با این موضوع را که تحت عناوین مختلف در مناطق مختلف سوریه انجام می شود، محکوم کردند.

مقاومت برابر اشغالگران

از سوی دیگر مردم در سرزمین جولان اشغالی سوریه ضمن اعتراض و اعتصاب برای رد اقدامات جنایتکارانه و تصرف سرزمین خود از سوی رژیم اشغالگر قدس خواستار برون رفتن اشغالگران در این مناطق شده که این اعتراضات منجر به درگیری میان اشغالگران و مردم جولان اشغالی در سوریه شد که این درگیریها تعدادی زخمی و اسیر برجای گذاشت .

از سوی دیگر رژیم اسرائیل هم بعنوان متجاوز در سرزمین های اشغالی نگران است که جوانان عرب بیشتری با الگو گرفتن از حملات فلسطینی و مقاومت ، اسلحه به دست گرفته و به محور مقاومت علیه اشغالگری بپیوندند و درگیری در جولان اشغالی با مردم یکی از همین نشانه های دائمی شدن اعتراضات به اشغالگری در منطقه است . رژیم اسرائیل هم بعنوان متجاوز در سرزمین های اشغالی نگران است که جوانان عرب بیشتری با الگو گرفتن از حملات فلسطینی و مقاومت ، اسلحه به دست گرفته و به محور مقاومت علیه اشغالگری بپیوندند و درگیری در جولان اشغالی با مردم یکی از همین نشانه های دائمی شدن اعتراضات به اشغالگری در منطقه است .

روز گذشته در پی نبرد سنگین مبارزان فلسطینی با نظامیان صهیونیست در اردوگاه جنین و هلاکت ۴ صهیونیست در عملیات استشهادی در شمال شهر رام الله در منطقه کرانه باختری، سران نظامی و سیاسی رژیم اسرائیل درباره نحوه برخورد با رزمندگان این منطقه دچار اختلاف شده اند و نتانیاهو و فرمانده ارتش این رژیم درخواست عملیات ۲۴ ساعته علیه این منطقه را به خاطر خطرات آن رد کردند.

طبق اعلام «موسسه واشنگتن» رژیم صهیونیستی بزرگترین بازنده ۱۲ سال تنش و جنگ داخلی سوریه شناخته می شود زیرا بقای «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه به عنوان متحد نزدیک جمهوری اسلامی ایران در قدرت، چیزی جز یک شکست استراتژیک برای اسرائیل نیست.

مقابله مردم با اشغالگران اسرائیلی در جولان اشغالی سوریه

نیروهای اشغالگر اسرائیل پس از اعتصاب و تجمع مردم در سرزمین های جولان اشغالی سوریه با گاز اشک آور به تجمع کنندگان حمله کردند.

روز چهارشنبه مردم در جولان اشغالی سوریه در رد اقدامات و اقدامات خودسرانه و جنایتکارانه اشغالگران رژیم اسرائیل علیه آنها بمنظور نصب دستگاههای توربین بادی تولید برق در سرزمین جولان اشغالی دست به اعتصاب زدند.

در پی اعتراض شهروندان سوری به پروژه صهیونیستی نصب توربین های بادی در جولان اشغالی سوریه تعدادی از معترضان توسط نظامیان رژیم صهیونیستی بازداشت و تعداد دیگری نیز در حمله و شلیک گلوله و گازهای سمی و اشک آور نظامیان صهیونیست مجروح شدند.

نمایندگان مجلس سوریه جنایات رژیم صهیونیستی در جولان اشغالی را محکوم کردند

نمایندگان مجلس سوریه با تقبیح و محکومیت جنایت اشغالگران رژیم اسرائیل در سرزمین جولان با بیانه اینکه هر ذره خاک جولان بخشی جدایی ناپذیر از خاک سوریه است ، بر ایستادگی دائمی در کنار مردم جولان تا بازگشت تمام خاک آن به سرزمین مادری سوریه تاکید کردند.

نمایندگان مجلس خلق سوریه در جریان جلسه امروز پنجشنبه خود از مقاومت و پایداری مردم در جولان اشغالی سوریه و پایبندی آنها به سرزمین خود در برابر اشغالگری رژیم اسرائیل و ایستادگی آنها در برابر برنامه های توسعه طلبانه صهیونیستی و امتناع آنها از استقرار توربین های بادی زمین های کشاورزی آنها قدردانی کردند.

نشست آستانه با حضور کشورهای ایران روسیه ترکیه و سوریه در حالی برگزار شد که سوریه امروز موقعیت بسیار خوب و جدی در منطقه و جهان پیدا کرده و این نشات گرفته از همان مقاومت برابر تروریست ها و همپیمانان غربی و منطقه ای ترویستهای مسلح و مقاومت مردم مظلوم سوریه و کمک محور مقاومت بوده است .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha