دشمنان همواره درصدد درگیری و آشوب در سیستان و بلوچستان هستند

زاهدان- ایرنا- امام جمعه زاهدان گفت: دشمن همواره در صدد ایجاد آشوب و درگیری در سیستان و بلوچستان است اما مردم این استان مردمانی صبور، نجیب، شریف و غیور هستند و توطئه‌های دشمن را بی‌نتیجه و بی‌اثر می‌کنند.

به گزارش روز جمعه ایرنا از دفتر نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان؛ آیت الله مصطفی محامی در دیدار با خانواده یکی از شهدای واقعه هشتم مهرماه زاهدان اظهارکرد: در هشتم مهرماه ۱۴۰۱ اتفاق تلخی رخ داد و من نیز در همان تاریخ جهت سخنرانی در اردوی جمعی از دانشجویان استان عازم مشهد مقدس بودم که ظهر جمعه تماس گرفتند و من با افراد مختلف در مورد قضیه گفت‌وگو داشتم که روایت های مختلفی از سوی افراد حاضر در صحنه ارائه می‌شد که برای ما غیر قابل باور بود.

وی افزود: بلافاصله به زاهدان بازگشتیم و پیگیر ماجرا بودیم و متوجه شدیم که بخشی از چیزهایی که گفته شده درست بود و جدای از درگیری ایجاد شده در درون پاسگاه عده‌ای از افراد بی گناه در نمازخانه، عیدگاه و یا با فاصله دورتر از پاسگاه مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند که برای ما سخت و ناگوار بود.

آیت الله محامی بیان کرد: به محض حضور در استان از مسوولان و افراد مختلفی که شاهد ماجرا بودند گزارش خواستم و مشخص شد که عده ای بی‌گناه کشته شده یا مورد اصابت گلوله قرار گرفته و مجروح شده‌اند.

وی ادامه داد: باید تدبیر لازم اتخاذ می شد و در عین حال گزارش هایی هم خدمت رهبر معظم انقلاب ارائه شده بود با این وجود دفتر مقام معظم رهبری از ما گزارش خواستند و من نیز آنچه را که دریافت کرده بودم به صورت مکتوب ارائه دادم که مورد توجه ایشان قرار گرفت و عجیب اینجا بود که شخصا به این ماجرا ورود کردند.

آیت الله محامی اظهارکرد: با نگاه مقام معظم رهبری و پیگیری های جدی ایشان در اولین مرحله ای که به تهران سفر داشتم قبل از حضور در جلسه شورای عالی امنیت ملی عازم دفتر مقام معظم رهبری شدم و مطرح شد که «نماینده من بدون هیچ ملاحظه ای باید پیگیر احقاق حق مردم باشد».

وی بیان کرد: گزارش ارسال شده از ناحیه من به دست مقام معظم رهبری رسیده بود و از جانب ایشان نقل کردند که مقام معظم رهبری از اقدامات و گزارش ارائه شده از ناحیه ما تشکر و توصیه هایی داشتند از جمله تاکید بر اینکه هیچ ملاحظه ای در احقاق حق مردم نباشد.

امام جمعه زاهدان بیان کرد: با توجه با تاکیدات مقام معظم رهبری، من هم موارد لازم جهت احقاق حق مردم را فهرست کرده و در جلسه شورای عالی امنیت ملی ارائه کردم که تقریبا مورد تایید اکثریت بود و پس از تصویب نیز مورد تایید مقام معظم رهبری قرار گرفته و ابلاغ شد.

وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند که دستگاه ها به وظیفه خودشان عمل کنند اما من می خواهم هیئتی را برای دلجویی به استان بفرستم که در این بین پیگیری مستمر و جدی رهبر معظم انقلاب حتی برای اعضای دفتر ایشان عجیب بود و در نهایت هماهنگی های لازم صورت گرفت و هیئت اعزامی وارد استان شد که این اتفاق دارای اثرات و برکات فراوان بود از جمله اینکه ابلاغ سلام محبت آمیز مقام معظم رهبری و عطوفت پدرانه ایشان را داشتند و مردم نیز در شهرهای مختلف استان استقبال خوبی از هیئت اعزامی داشتند.

آیت الله محامی تصریح کرد: من همانجا به برخی از آقایان گفتم که حضور هیئت اعزامی از سوی مقام معظم رهبری در استان بهترین فرصت برای پیگیری و احقاق حق مردم و نیز پیگیری مشکلات عمومی منطقه است و لازمه کار را حفظ آرامش شهر و استان می‌دانستم تا پیگری ها زودتر نتیجه دهد.

وی اظهار کرد: دشمن همواره در صدد ایجاد آشوب و درگیری در استان است اما مردم سیستان و بلوچستان مردمانی صبور، نجیب، شریف و غیور هستند و توطئه های دشمن را بی نتیجه و بی اثر می کنند.

امام جمعه زاهدان افزود: اتفاق هشتم مهرماه سوژه بزرگی برای دشمن بود و می توانست از آن نهایت سوء استفاده را داشته باشد اما همین روشن بینی مردم و همراهی و دلدادگیشان به نظام اسلامی خنثی کننده تلاش های دشمن بود، به گونه‌ای که هیئت اعزامی از سوی مقام معظم رهبری به هر نقطه از استان که می رفت اولین گلایه مردم این بود که چرا به قوم بلوچ اتهام آشوبگری و تجزیه طلبی زده شده و من نیز عنوان کردم که مقام معظم رهبری با این دیدگاه مخالف و بیان فرموده‌اند که من در بلوچستان زندگی کردم و هیچ بلوچی تجزیه‌طلب نیست.

آیت‌الله محامی گفت: امیدواریم خداوند متعال به ما توفیق عنایت کند که میراث دار شهدا بوده و بتوانیم انقلاب اسلامی را به درستی حفظ کنیم و راه وحدت و انسجام امت اسلامی را با قوت و قدرت دنبال کنیم.

همچنین پدربزرگ شهید سامر شهنوازی نیز به بیان نکات مد نظر پرداخت و عنوان کرد: توقع ما از مسوولان نظام اسلامی همین حضور در منازل و دیدار و دلجویی از خانواده شهداست و حضور شما در منزل خانواده شهید باعث شادمانی خانواده و غم را بر ما سبک کرد، هر چند که این اقدام دیرهنگام صورت گرفت.

وی ادامه داد: مردم سیستان و بلوچستان در طول تاریخ همواره به خاک وطن و نظام جمهوری اسلامی ایران متعهد بوده اند هر چند که گاهی نا مهربانی و تنگ نظری هایی از سوی برخی افراد و با سلایق شخصی صورت گرفته اما ما آن را پای نظام جمهوری اسلامی نمی گذاریم.

پدربزرگ شهید سامر شهنوازی تصریح کرد: مردم توقع داشتند که حضور و تعامل ایجاد شده در شرایط کنونی خیلی زودتر اتفاق می افتاد تا فرصتی برای سوء استفاده نباشد، در حالیکه مردم تعهد خود را نشان داده اند اما عملکرد دیرهنگام سبب شد تا زمینه برای سوء استفاده ایجاد شود و از عملکرد دیر هنگام مسوولان گلایه داریم.

وی افزود: از شرایط و تعامل ایجاد شده در شرایط کنونی شگفت زده نیستیم چرا که توقع ما همین بود و مطمئن بودیم که عدالت در خصوص ما اجرا خواهد شد.

پدربزرگ شهید سامر شهنوازی گفت: افراد از دست رفته بعضا از خانواده های مستضعف بوده و یا نان آور خانوار بودند که باید زیر چتر حمایتی بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار گیرند.

وی اظهارکرد: در برخورد با خاطیان این واقعه در هر رده و سطحی که قرار دارند باید عدالت رعایت شود و توقع داریم به نوعی عمل شود که ذهنیت مردم نسبت به نظام جمهوری اسلامی دچار خدشه نشود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha