۳ تیر ۱۴۰۲، ۹:۱۴
کد خبر: 85149435
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

صدای انفجار همراه با پرواز بالگردها و هواپیماهای جنگی در خارطوم

تهران - ایرنا- منابع خبری از صدای تیراندازی و انفجار همراه با پرواز بالگردها و هواپیماهای جنگی بر فراز شهر خارطوم پایتخت سودان خبر دادند.

به گزارش ایرنا، خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره صبح امروز شنبه در خبری فوری اعلام کرد: هم اکنون صدای تیراندازی در جنوب شهر خارطوم به گوش می رسد و یک بالگرد نظامی ارتش سودان بر فراز منطقه به پرواز درآمده است.

وی افزود: صدای انفجارها در جنوب و غرب شهر خارطوم نیز ادامه دارد و هواپیماهای ارتش سودان نیز درحال پرواز هستند.

سودان از ۱۵ آوریل توسط ارتش به فرماندهی عبدالفتاح البرهان و نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی محمد حمدان دقلو ملقب به حمیدتی دچار بحران شده است و آنها با یکدیگر وارد نبرد شده اند.

در آخرین موضعگیری، حمیدتی جمعه شب با انتشار فایلی صوتی در توئیتر با متهم کردن فرمانده ارتش به "تلاش برای کودتایی دیگر" اظهار داشت: دیگر زمان سرنگونی حکومت ها با کودتای نظامی، آن گونه که عبدالفتاح البرهان و دار و دسته اش برای آن آماده می شدند، گذشته است.

وی افزود: از شهروندان سودانی که از این جنگ آسیب جسمی، روحی و اقتصادی دیده اند، عذرخواهی می کنیم. ما برای ورود به این جنگ هیچ برنامه ای نداشتیم و مجبور شدیم برای دفاع از خود و نجات دادن کشور از نقشه های رژیم گذشته که زندگی ملت سودان را نابود کرده است و به خاطر آزاد کردن ملت از سلطه سودان قدیم که ظلم و استبداد را برای ما به ارث گذاشته است، وارد این جنگ شویم.

حمیدتی در پیامی به نیروهای مسلح سودان گفت: باید بدانید که ما و شما در یک صف در مقابل تسلط رژیم گذشته قرار داریم و ما با ظلم و فسادی که فرماندهان نیروهای مسلح می کنند، مخالفیم.

وی اضافه کرد: این جنگ، پایانی است بر دوران تسلط، ظلم و تحقیر دیگران و همه سودانی ها باید به یکدیگر احترام بگذارند و تنوع و اختلاف های یکدیگر را محترم بشمارند.

این درحالی است که عبدالفتاح البرهان فرمانده ارتش و رئیس شورای حاکمیتی سودان نیروهای پشتیبانی سریع را یک "گروه شورشی و خارج از قانون و متمرد" دانسته است.

تاکنون چند بار آتش بس با میانجیگیری طرف های بین المللی بین دو طرف برقرار شده اما هر بار نقض شده است و آنها یکدیگر را متهم می کنند.

«هیثم ابراهیم» وزیر بهداشت سودان شنبه گذشته اعلام کرد که بیش از سه هزار نفر در درگیری‌های این کشور تاکنون کشته شده اند.

وزیر بهداشت سودان افزود که در این مدت همچنین۶ هزار تن زخمی شده اند.

به گفته وی، نیمی از بیمارستان‌های خارطوم؛ پایتخت سودان که حدود ۱۳۰ بیمارستان دارد، همچنان فعال هستند، اما بیمارستان‌های استان غرب دارفور فعال نیستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha