۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۰۹
کد خبرنگار: 1336
کد خبر: 85149652
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اروپا نباید برای توسعه همکاری با چین فرصت سوزی کند

تهران- ایرنا- پایگاه خبری گلوبال تایمز در گزارشی تحلیلی به نخستین سفر نخست وزیری چین به اروپا اشاره می کند و می نویسد اروپا نباید فرصتی بوجود آمده برای توسعه همکاری با چین را از دست بدهد.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از این رسانه چینی، برای بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله آلمان و فرانسه اولین سفر رسمی لی چیانگ نخست وزیر چین پس از تأسیس دولت جدید در این کشور آسیایی نه تنها سفری برای پیشبرد دوستی سنتی میان آنها و تعمیق همکاری طرفین به شمار می آید، بلکه یک سفر مهم برای اجرای پیشنهاد سران ارشد چین برای توسعه روابط میان دو طرف به شمار می آید.

بر اساس این گزارش، این سفر همچنین فرصت نادری را برای اروپا فراهم خواهد کرد تا با پیشگیری از بروز دخالتهای داخلی و خارجی، کشورهای اروپایی بتوانند افکار خود را در خصوص چین مسنجم ترکنند.

این گزارش همچنین می نویسد اروپا نباید این فرصت را از دست بدهد.

لی کیانگ هفته گذشته سفر اروپایی پنج روزه خود به آلمان و فرانسه دو کشور مهم عضو اتحادیه اروپا آغاز کرده است تا به تبادل دیدگاه با سران دو کشور بپردازد ...

این سفر پس از سفر امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه به چین در ماه آوریل و اولاف شولتس صدراعظم آلمان در اواخر سال ۲۰۲۲ که طی این دو دیدار چین به توافقنامه‌ها و همکاری مطلوبی با سران این دو کشور اروپایی رسیده بود صورت گرفت.

سفر به دو کشور آلمان و فرانسه نخستین سفر خارجی نخست وزیر چین از زمان انتصاب به این مقام در ماه مارس است.

نخست وزیر چین در دیدار با سران عالی رتبه آلمان پیرامون موضوعات مختلف با آنها به گفتگو پرداخت ...

براساس این گزارش، بنظر می رسد در حال حاضر افکار عمومی اروپا در خصوص چین حداقل در کوتاه مدت عملی تر و منطقی تر از قبل شده است و رهبران کسب و کار در اروپا برای توسعه همکاری با چین مشتاق تر شده اند.

همچنین در جریان سفر نخست وزیر چین به آلمان بیش از۱۰ توافقنامه همکاری در زمینه هایی از جمله تولید و حفاظت از محیط زیست امضا شد و اجماع بیشتری برای همکاری برای مقابله با تغییرات آب و هوایی و صیانت از محیط زیست صورت گرفت. بنابراین بنظر می رسد چشم انداز روشنی را برای توسعه همکاری میان دو طرف می توان متصور شد.

بدون شک در برخی مسائل بین چین و اروپا اختلافاتی وجود دارد که برخی از آنها مشکلات قدیمی و برخی جدید هستند. یکی از بزرگترین موانع برای توسعه همکاری میان دو طرف در سطح سیاسی و ایدئولوژیک دیده می شود. بنابر این باید تلاش هایی برای حل و فصل این اختلافات انجام شود.

بنظر می رسد بسیاری از مقامات دولتی در بسیاری از کشورهای اروپایی از اینکه به آنها این برچسب زده شود که آنها رویکری نرم در قبال چین دارند، به شدت هراس دارند. این مساله می تواند آنها را در یک موقعیت سیاسی منفعل قرار دهد. بنابراین این افراد اغلب به جای صیانت از منافع ملی کشورهای خود، به احساسات پوپولیستی روی می آورند و گاهی نیز مجبور به سازش می شوند. بدون شک این مساله سبب بروز مشکلاتی میان چین و اروپا می شود که در عمل ضرورتی هم ندارد.

بنابراین برای دستیابی به استقلال استراتژیک در اروپا و توسعه سالم روابط دوجانبه، کشورهای اروپایی به سیاستمداران و استراتژیست هایی نیاز دارند که توانایی غلبه بر این مشکلات را داشته باشند.

در تئوری، سوءتفاهم ها و تصورات غلط عمدتا از طریق تقویت ارتباطات و مبادلات حل و فصل می شود و روابط چین و اروپا نیز از این قاعده مثتنی نیست.

بر اساس این گزارش، در جریان سفر نخست وزیر چین به به اروپا، تمایل طرفین برای توسعه همکاری بیش از پیش احساس شده است.

لی چیانگ در جریان سفر خود به اروپا در بیانیه ای گفت: "بزرگترین خطر عدم همکاری است و بزرگترین خطر امنیتی پنهان نیزعدم توسعه است. "

این بیانیه در اروپا توجه زیادی را به خود جلب کرده است. افراد عاقل به راحتی می توانند درک کنند که این مساله نشان دهنده موضع و نگرش طرف چینی نسبت به توسعه روابط پکن با اروپا است.

به نظر می رسد که بزرگترین مشکل اروپا در حال حاضر این نیست که با چین همکاری کند یا خیر، بلکه این است که این همکاریها در چه زمینه هایی متمرکز شود.

در پایان این گزارش آمده است چین و اروپا در در حال تغییر هستند. همچنین روابط دو طرف نیز به فراخور این تغییرات در حال دگرگونی است. بنابراین تغییر مساله ای اجتناب ناپذیر است و نباید از آن هراس داشت. روابط چین و اروپا به گذشته باز نخواهد گشت و برای حرکت به جلو نیازمند تشریک مساعی و مدیریت تغییرات است.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری وزارت امور خارجه چین، «مائو نینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: رایزنی های دولتی بین چین و آلمان نقطه عطفی در اولین سفر رسمی نخست وزیر چین به برلین بود و حتما بر دوستی و تعمیق همکاری‌ها تاثیر خواهد گذاشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha