عطوان: مسلح کردن فلسطینیان و اهالی جولان سناریوی آینده است/ مقاومت جانشین عباس می‌شود

تهران -ایرنا- «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور جهان عرب در یادداشتی نوشت که با کنار رفتن «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با توجه به کهولت سن، مقاومت مسلحانه توسعه یافته و غیرقابل مهار فلسطینیان جایگزین او و تشکیلات خودگران خواهد شد و سناریوی محتمل آینده مسلح کردن فلسطینیان و اهالی جولان اشغالی سوریه است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، عطوان در یادداشت امروز شنبه خود در روزنامه «رای الیوم» آورده است: یک سال و نیم پیش یک مسوول بلندپایه عربی در لندن و در مسیر شرکت در یک کنفرانس مهم بین المللی از من پرسید کدام شخصیت فلسطینی ممکن است جانشین محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین شود؟ چه سیاستی در سطح جهان عرب و سرزمین های اشغالی در پیش خواهد گرفت و تا چه حد می تواند موفق شود؟ آیا حمایت لازم مردم را کسب خواهد کرد.

وی افزود: من به این مسوول بلندپایه عربی که هنوز در قید حیات است، پاسخی دادم که متعجب شد و گمان کرد که اغراق می کنم. گفتم جانشینی برای محمود عباس وجود نخواهد داشت و تنها جایگزین قابل انتظاری که وجود دارد، مقاومت است؛ مقاومتی متفاوت از قبل، مسلحانه، پیشرفته و غیر قابل مهار.

عطوان ادامه داد: امیدوارم آن مسوول عربی که تحولات این روزها را دنبال می کند، با خواندن یادداشت من، دیدار یاد شده را به خاطر آورد. بویژه اینکه این روزها شاهد انجام عملیات های شهادت طلبانه و مسلحانه رو به تزاید در سرزمین های اشغالی هستیم؛ عملیات هایی که از سوی رزمندگان مقاومت در گردان های جنین، عرین الاسود، شهدای الاقصی، عزالدین القسام، تیپ نابلس وابسته به سرایا القدس صورت می گیرد و تشکیلات خودگردان هم راه دیگری جز ایفای نقش تماشاچی ندارد، درست مثل یک شاهد قلابی که هیچ پیوندی با رویدادها ندارد.

این نویسنده و تحلیلگر عرب تصریح کرد: از سوی دیگر، تعداد شهرک نشینان مسلح در کرانه باختری به ۸۰۰ هزار نفر رسیده است، به گونه ای که ممکن است عن قریب به تروریست های نظامی قانون گریز تبدیل شوند و البته زیر حمایت ارتش اسرائیل و چتر آمریکا، اروپا و سازمان ملل هم قرار دارند تا بتوانند طرح های بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و هم پیمانان او «بن گویر» و «بزالل اسموتریچ» دو وزیر تندروی کابینه را پیاده کنند.

وی اضافه کرد که البته این اقدامات ممکن است نتایج کاملا معکوس به بار آورد و طرف فلسطینی را وارد مرحله ای کند که امنیت و ثبات رژیم صهیونیستی را به گونه ای به مخاطره اندازد که حتی به فروپاشی آن منجر شود.

به نوشته عطوان، مسلح کردن فلسطینی ها در کرانه باختری و نوار غزه و همچنین برادران انقلابی ما در سوریه در منطقه اشغالی جولان، یکی از محتمل ترین سناریوهای مرحله بعد خواهد بود.

سردبیر روزنامه رای الیوم ادامه داد: چند روز گذشته شاهد جنایات شبه نظامیان شهرک نشین طی حملات مختلف به روستاها و شهرهای فلسطینی در شهر رام الله (محل استقرار تشکیلات خودگردان) و همچنین نابلس و البیره و آتش زدن خانه فلسطینی ها بویژه در روستای ترمسعیا بودیم که به شهادت یک فلسطینی و زخمی شدن دهها تن دیگر و به آتش کشیده شدن صدها خانه و خودروی فلسطینی ها منجر شد.

وی افزود: وقتی بن گویر وزیر نازی مسلک رژیم صهیونیستی خواهان ویران کردن منازل و با خاک یکسان کردن آنها می شود و استادش نتانیاهو پا را فراتر می گذارد و از ساخت یک هزار واحد شهرک نشین در منطقه شهرک نشین «عیلی» خبر می دهد، زمینه برای عملیات انتقام جویانه فلسطینیان نیز فراهم می شود و طی یک عملیات چهار شهرک نشین کشته و ۷ نظامی اسرائیلی زخمی می شوند.

عطوان نوشت: وقتی اسموتریچ سومین شخصی است که اقدام به تهدید انجام عملیات گسترده نظامی در شمال کرانه باختری مشابه حملات موسوم به «السور الواقی» (دیوار پیشگیرانه) در سال ۲۰۰۲ با مشارکت دهها هزار نفر از نیروهای ارتش این رژیم می کند، این دیگر یک رژیم نیست بلکه باند تبهکار مافیایی به معنای دقیق کلمه است و با آن باید با همین مبنا در سطح جهان عرب و جامعه جهانی رفتار کرد.

وی تاکید کرد: کرانه باختری اکنون در شرایط جنگی به سر می برد و به نظر می رسد برادران ما در بلندی های جولان به نظریه وحدت عرصه میدان (های مقاومت) پیوسته و قیام مبارک خود را آغاز کرده اند. وقتی دشمن در حال بکارگیری بالگردهای آپاچی، پهپاد و تانک است، معنایش است که در جنگ بسر می بریم، آیا جای تردیدی در این خصوص باقی می ماند که ما در حال جنگ هستیم؟

به نوشته عطوان، تارنمای اسرائیلی «کیپا» این واقعیت را با نقل قول از سرلشکر «عرشون هکوهین» از نیروهای ذخیره ارتش رژیم اشغالگر مورد تایید قرار داده است. او گفت: آنچه صبح دوشنبه هفته گذشته در اردوگاه جنین در شمال کرانه باختری رخ داد، بی سابقه است، زیرا موضوع در تیراندازی چند فرد مسلح (مبارزان فلسطینی) به سمت خودروهای زرهی ارتش اسرائیل خلاصه نمی شود، بلکه فراتر از آن و نبردی بود که در آن بیش از یکصد فرد مسلح شرکت داشتند.

به نوشته عطوان، چند ژنرال ارتش رژیم اشغالگر به پایگاه اطلاعاتی «واللا» گفتند که کمین مبارزان فلسطینی بر سر راه نظامیان رژیم اسرائیل در اردوگاه جنین و عملیات اخیر در کرانه باختری، پیشرفته داشت و قواعد بازی را تغییر داد و توقع بروز اوج جدیدی از تشدید تنش در منطقه را ایجاد کرد.

عطوان افزود: اکنون در اوج تنش هستیم، وقتی مردم ما در جولان اشغالی سوریه قیام می کنند، ولید جنبلاط رئیس حزب سوسیالیست ترقیخواه دروزی لبنان هم مجبور به تغییر موضع شده و خواهان مسلح شدن انقلابیون جنین، نابلس و جولان می شود. دیوار نوشته، کاملا روشن و پیامش این است که باید شاهد رخدادهای حساس تری در آینده باشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha