گام‌های پایانی برای بازگشت قدیمی‌ترین کتابخانه شیراز در قامتی نو

شیراز - ایرنا - کتابخانه عمومی شهید دستغیب شیراز قدیمی‌ترین کتابخانه و یکی از باسابقه‌ترین مراکز فرهنگی شهر است که برنامه‌ریزی برای بازسازی آن از سال ۹۶ آغاز شد، در فاز اجرا گرفتار توقفی بیش از ۲ ساله‌ شد و اکنون خبر می‌رسد که قرار است بزودی در قامتی نو به دنیای کتاب دوستان شیرازی برگردد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، چند نسل از شیرازی‌های فرهنگ‌دوست با قدیمی‌ترین کتابخانه شهرشان خاطره‌هایی نوستالوژیک دارند؛ کتابخانه ته خیابان طالقانی که در همسایگی مجموعه زندیه چهره‌ای فرهنگی به این قسمت از بافت تاریخی شهر می‌بخشید.

هنگامی که مطالعات بازسازی این کتابخانه عمومی آغاز شد، گذر ۷۰ ساله عمر، ساختمان آن را بسیار فرسوده کرده بود، از سوی لزوم بازآفرینی آن برای ارائه بهتر خدمات سبب شد تا این اقدام در دستور کار قرار گیرد و از این رو مطالعات آن در سال ۹۶ کلید خورد.

این مطالعات ۲ سال به طول انجامید و پس از ۲ سال طرح نهایی مشخص شد، منابع ارزشمند کتابخانه به ساختمان شورای اسلامی شهر شیراز منتقل شد و نوسازی کتابخانه ۷۰ ساله شهر از ۱۳۹۸ وارد فاز اجرایی شد.

به گفته مسئولان قرار بود این کتابخانه عمومی طی یکسال باسازی و بهره‌برداری شود اما هیچ‌چیز آنگونه که باید پیش‌نرفت، طوری که تصمیم بر آن شد تا این پروژه را برای تغییر پیمانکار باز به مناقصه بگذارند.

بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از روند بازسازی کتابخانه شهید دستغیب شیراز در مهرماه گذشته نشان دهنده اهمیت این پروژه است؛ محمد مهدی اسماعیلی در این بازدید از تأثیرگذاری آن بر بزرگان این شهر و شیوه ساخت این کتابخانه سخن گفت و آن را از کتابخانه‌های خاص و با سابقه زیاد در بین کتابخانه‌های عمومی دانست.

او در این بازدید ضمن گفت‌وگو با استاندار فارس قول مساعد داد تا تامین اعتبارات لازم برای تکمیل عملیات بازسازی این کتابخانه را پیگیری کند.

گام‌های پایانی برای بازگشت قدیمی‌ترین کتابخانه شیراز در قامتی نو

کتابخانه دستغیب از اسفند ۱۴۰۱ تا کنون

با تزریق اعتبارات لازم، تکمیل این پروژه نوسازی از اسفندماه شتاب گرفت و اکنون مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس در گفت‌وگویی با ایرنا خبرهای خوبی از آن داد.

محمد حسین فیروزی گفت: انجام عملیات اجرایی کتابخانه شهید دستغیب به دلیل قرار گرفتن در بافت تاریخی با محدودیت‌هایی روبرو بوده اما پروژه برای این اداره کل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

او ادامه داد: بازسازی کتابخانه شهید دستغیب تا اسفندماه ماه ۱۴۰۱ بسیار کند پیش ‌می‌رفت، با تزریق اعتبار و تسهیل در اقدامات کارشناسی ،  پیمانکار دوم از روزهای پایانی سال گذشته تکمیل آن را به پیش می برد.

به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس اکنون با تامین اعتبار لازم تکمیل این کتابخانه قدیمی باسرعتی متفاوت از گذشته و به خوبی پیش می‌رود.

آنطور که او می‌گوید بازسازی کتابخانه باسابقه خیابان طالقانی اکنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان تابستان جاری به بهره‌برداری برسد.

فیروزی اعلام کرد: کتابخانه عمومی شهید دستغیب شیراز در یکهزار و ۸۳۰ متر مربع در دست بازسازی است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس عنوان کرد: کتابخانه‌ بازسازی شده با ۲ سالن مطالعه ویژه بانوان و آقایان، سالن مطالعه گروهی، سالن مطالعه خصوصی و وی آی پی، بخش کودک و نوجوان، بخش بازی، بخش مرجع، بخش نشریات، سالن جلسات، نگارخانه، کافه کتاب و ، مخزن کتاب در اختیار عموم مردم گذاشته می‌شود تا "شهید دستغیب" بار دیگر و اینبار پربارتر به فرهنگ‌دوستان شهر خدمت‌رسانی کند.

گام‌های پایانی برای بازگشت قدیمی‌ترین کتابخانه شیراز در قامتی نو

مطالبه مردمی برای بازگشت کتابخانه شهید دستغیب شیراز به مدار خدمت‌رسانی

کتابخانه شهیددستغیب غیر از جایگاه ویژه‌ای که از نظر قدمت برای مردم شیراز دارد، از نظر رفع نیازمندی ساکنان بافت تاریخی شیراز به برخورداری از خدمات یک کتابخانه بروز و برخوردار از شاخص‌های یک کتابخانه استاندارد نیز دارای اهمیت بالایی است و شاید به همین دلیل باشد که مهدی طاهری، رئیس شورای اسلامی شیراز می‌گوید: "مراجعات فراوانی از طرف مردم به شورای شهر می شود که به شدت پیگیر وضعیت بازسازی و زمان بازگشایی این کتابخانه هستند."

به گفته او مردم شیراز مشتاق هستند که کتابخانه شهید دستغیب با وضعیتی مطلوب و شایسته بازگشایی شود و امید است این کتابخانه با همتی مضاعف خیلی زود بازگشایی شود و به هویت خود ادامه می دهد.

طاهری معتقد است که این کتابخانه به هر ترتیب که شده باید حفظ شود و به نسل‌های آینده منتقل شودتا این نسل‌ه نیز در آینده با عشق و ذوق آن را توسعه دهند و نگهداری کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha