نحوه مواجهه برخی از نمایندگان مجلس با وزیر کشور درست نبود/ انتخابات سالم حق‌الناس است

تهران- ایرنا- عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: نحوه مواجهه برخی از نمایندگان با وزیر کشور در جلسه غیرعلنی مجلس درباره ابلاغیه اخیر انتخاباتی درست نبود.

ویس کرمی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا درباره برگزاری انتخابات گفت: برگزاری سالم انتخابات به تعبیر رهبر معظم انقلاب مطالبه عمومی و حق‌الناس است و فضای روانی و فیزیکی انتخابات باید به شکلی باشد که هم مردم انتخابات پرشوری داشته باشند و هم یقین داشته باشند که از رأیی که می‌دهند مراقبت می‌شود.

وی افزود: وزارت کشور به طور طبیعی به عنوان مجری انتخابات وظیفه دارد که بی‌طرفی خود را در انتخابات حفظ کند و حتی اگر کسی در درون خود تمایلی به شخص یا گروهی دارد نباید در عمل به هیچ عنوان ظهور و بروز داشته باشد و این مطلبی است که همه آن را حداقل در مقام شعار قبول دارند.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس بیان کرد: بخشنامه‌ای که از سوی معاون سیاسی ابلاغ شده بود، می‌توانست به شکلی نوشته شود که شائبه بی‌اهمیت بودن نماینده را در اذهان عمومی القا نکند گرچه نامه، نامه اداری بوده و فرمانداران به صورت طبیعی متوجه منظور وی شده‌اند.

ویس کرمی ادامه داد: با این حال لحن نامه به شکلی بود که برداشت برخی از نمایندگان این بود که این ابلاغیه به منزله این است که فرمانداران به هیچ عنوان نمایندگان را همراهی نکنند و یا به نمایندگان بی‌اعتنایی کنند و شیطنت‌های رسانه‌ای که در این زمینه صورت گرفت، باعث قدری‌تنش میان همکاران و وزارت کشور شد و وزیر کشور هم در مجلس حضور یافت.

نحوه مواجهه برخی از همکاران ما با وزیر کشور در جلسه علنی مجلس درست نبود

وی بیان کرد: به نظر من نحوه مواجهه برخی از همکاران ما با وزیر کشور در جلسه علنی مجلس با رسم غلط دو - دو کردن که در عرف مجلس به معنای مخالفت است، کار درستی نبود در صورتی که وزیر کشور برای پاسخگویی به مجلس آمده بود و لزومی نداشت چون وقتی کسی از بیرون «دو، دو» را که به معنای مخالفت در مجلس است را در مواجهه با شخص خاصی می‌شنود به اشتباه گمان می‌کند که او را «هو» می‌کنند.

این نماینده مجلس یازدهم عنوان کرد: این موضوع یک بار در جریان دولت دهم با مجلس هم اتفاق افتاد و رهبر معظم انقلاب به صراحت نهی کردند اما متاسفانه این اتفاق مجدداً تکرار شد که باعث سوء‌استفاده دشمنان می‌شود.

ویس کرمی تصریح کرد: انتظار از وزیر کشور این بود که توضیحاتی درباره این موضوع که موجب رنجش خاطر نمایندگان شده بود، ارائه کند و وی هم این کار را انجام داد و عنوان کرد این کار به قصد بی‌احترامی به نمایندگان نبوده و شخص وزیر هم اطلاعی در این زمینه نداشته است و حتی بعد از اطلاع، بخشنامه مورد اعتراض را ملغی کرد که حرکت مثبتی از سوی وزیر کشور تلقی شد.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد ما باید بیشتر از آنکه نگران خودمان باشیم یا خدای نکرده قوای مقننه و مجریه به بحث با یکدیگر مشغول باشند باید مشغول حل مشکلات مردم باشیم و جایی که حدود الهی یا حقوق مردم زیر سوال می‌رود یا تضعیف و پایمال می‌شود بیشتر از این موارد حساس باشیم.

دخالت نماینده در انتصابات به معنی شروع رانت و لابی است

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس عنوان کرد: من شخصاً رویکردم در تعامل با دولت به شکلی نیست که با این بخشنامه‌ها نیازی ببینم که واکنشی نشان بدهم. به این دلیل که ما از ابتدا براساس یک مبنا گفتیم که نماینده نباید در انتصابات دخالت کند؛ دخالت نماینده در انتصابات به معنی شروع رانت و لابی و مسائل دیگر است.

ویس‌کرمی اظهار کرد: البته درست است که بحث حقوق مردم مطرح می‌شود اما ابزارهای قانونی که در اختیار نماینده قرار دارد این اجازه را به او می‌دهد، که به دولت اجازه بدهد انتصابات را خود انجام دهد که از طریق درست انتخاب کند و نماینده بدون تعارض منافع و توقعات غیرقانونی، ناظر و مطالبه گر باشد. وانگهی معلوم نیست کسی که منصوب یا سفارش شده نماینده است بهترین شخص و گزینه موجود باشد به همین دلیل ما معتقدیم که نماینده نباید در انتصابات دخالت کند.

وی ادامه داد: موضوع دوم که از نظر بنده در انجام وظیفه نمایندگی ضرورت ندارد؛ یکسری کارهای از قدیم سنت شده است مانند اینکه نماینده در حوزه انتخابیه و جایی که می‌خواهد می‌رود تعداد زیادی از مسئولان را با خود به حوزه انتخابیه می‌برد تا به صورت میدانی مشکلات را حل کنند؛ تصور کنید در شهرهای با بیش از یک نماینده این کار چقدر مشکل ساز می شود.

این نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه بدون انجام این کارها می توان مسایل را پیگیری کرد، گفت: ما نمایندگان در بازدیدهایی که می‌رویم تنها اگر ضرورتی داشته باشد از مسئولان و مدیران بخواهیم که حضور داشته باشند وگرنه همانجا مستند تهیه کرده و از طریق مکاتبه و پیگیری مداوم مسائل و مشکلات مردم را رفع کنیم.

ویس‌کرمی گفت: این مقدار صرف انرژی به دلیل سنت‌هایی است که از قدیم مانده و ما باید به‌تدریج و با توجه به پیشرفت جامعه، رسانه و ارتباطات جمعی این روش‌های سنتی را در بحث بازدیدهای منطقه‌ای کنار بگذاریم گرچه می‌دانم این موضوع خوشایند برخی از همکاران ما نیست اما من روشی را که خودم به کار می‌گیرم و به آن اعتقاد دارم را بیان می‌کنم.

در بحث انتخابات یا نمایندگی به‌دنبال این نیستیم که در جایی نیروچینی کنیم

وی افزود: ما در بحث انتخابات یا نمایندگی به‌دنبال این نیستیم که در جایی نیرو چینی کنیم و یا هیات اجرایی یا نظارت به نفع نماینده باشد بلکه علاقه‌مند هستیم که انتخابات با رقابت آزاد و فرصت برابر برای همه افراد تایید صلاحیت شده باشد. بنابراین در آنجا هم اگر قانون زیر پا گذاشته شود نظارت می‌کنیم که مشکل برطرف شود وگرنه در حالت عادی آنجا هم جای نگرانی وجود ندارد.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس در جمع بندی سخنان خود گفت: نخست اینکه لحن بخشنامه می‌توانست بهتر و گویاتر از این باشد که برخی افراد از آن سوءاستفاده نکنند. دوم اینکه یک بخشنامه اداری به شکلی هدفمند رسانه‌ای شود و بعد روی آن مانور داده شود که حاشیه برای کشور - آن هم در شرایطی که در سیاست خارجی موفقیت‌های خوبی کسب می‌کنیم- ایجاد کند، کار درستی نبود!

ویس‌کرمی اضافه کرد: معتقدم که برخورد برخی از همکاران ما در ورود وزیر کشور به مجلس برای توضیحات در مورد بخشنامه جای انتقاد دارد و عادت نامناسب «دو دو کردن» در مواجهه با افراد که جلوه بیرونی خوبی ندارد و حتی به حکم عقل و نهی رهبر انقلاب، جلوه بیرونی خوبی ندارد باید ترک شود. البته در تصویب طرح‌ها و لوایح چون مخاطب آن خود مجلس و القای پیام به همکاران است، بحث متفاوت است.

وی یادآور شد: معتقدم وزیر کشور در آن جلسه غیرعلنی هم می‌توانست نرم‌تر و بهتر با مجلس شورای اسلامی صحبت کند و همدلی بیشتری ایجاد کند.

باید نگران مشکلات مردم باشیم

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات مجلس بیان کرد: موضوع دیگر اینکه این اندازه که ما برای خودمان نگران هستیم باید صدها برابر برای مشکلات مردم و حدود الهی نگران باشیم؛ مردم بحمدالله مسائل را تشخیص می‌دهند بنابراین اینگونه تنش‌ها در این زمان واقعا زمان نشناسی است و همه باید مراقبت کنیم که دشمن از این تنش‌های ساختگی سوء‌استفاده نکند. اگر نمایندگان و دولت هر کدام به وظایف خودشان عمل کنند کمتر شاهد این مسائل خواهیم بود.

ویس‌کرمی ادامه داد: من شخصاً با روشی که بیان کردم و با تاکید بر اینکه نظارت و پیگیری‌مان در حوزه انتخابیه بسیار جدی است کارهای خوب و موثری در حوزه‌های انتخابیه‌ داده‌ام و در تعامل با مدیران اجرایی نیز مشکلی ندارم.

وی افزود: به عنوان نماینده انقلابی باید از برخی روش‌های قابل نقد و یا غلطی که از گذشته در بازدید از حوزه انتخابیه و در جلسات و گعده‌های سیاسی باقی مانده به‌تدریج عبور کنیم زیرا بسیاری از این مسائل هم برای نماینده حواشی دارد و هم باعث مشکلاتی مانند لابی و رانت می‌شود.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس گفت: ما به عنوان نماینده و وکیل مردم و در حدود وظایف و اختیاراتی که قانون اساسی برای ما مشخص کرده باید از حقوق مردم و اجرای حدود الهی حمایت و حفاظت کنیم و این اهداف با اختیاراتی که قانون اساسی در اختیار نمایندگان قرار داده قابل حصول است و نیاز به خیلی از این روش‌های سنتی که شاید وجود آن‌ها در زمان خودش دلیلی داشته، عبور کنیم و روز به روز پیگیری‌هایمان را به سمت عقلانیت و مردمداری بیشتر جلو ببریم.

بهترین ابزار برای اینکه مشارکت حداکثری در انتخابات عملکرد خوب قوای سه‌گانه است

ویس‌کرمی درباره ابزار شفاف‌سازی برای انتخاب پیش‌رو گفت: بهترین ابزار برای اینکه مشارکت حداکثری را در انتخابات داشته باشیم، عملکرد خوب قوای سه‌گانه مجلس، دولت و قوه قضائیه و نهادهای انقلابی است و همه باید تلاش کنیم تا کارمان را به‌درستی انجام دهیم.

وی ادامه داد: زمانی که رضایت مردم حاصل شود، از آنجایی که مردم خود را صاحب انقلاب می‌دانند و این موضوع را اثبات کرده‌اند و همواره از مسئولان جلوتر بوده‌اند مشارکت حداکثری انجام می‌شود. موضوع دیگر بحث این است که مجریان انتخابات حتماً باید رعایت عدالت و مساوات را در برخورد با همه نامزدهای انتخاباتی داشته باشند.

این نماینده مجلس یازدهم گفت: نکته قابل توجه دیگر اینکه نماینده از حقوقی که در قانون اساسی برای او تعریف شده تا روزی که به عنوان نماینده است، برخوردار است و کسی حق ندارد حتی برای یک لحظه هم نماینده را از این حقوق محروم کند.

ویس کرمی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال من تاکنون ۱۶ بار به صدا و سیمای لرستان رفته‌ام و در شرایط گوناگون گزارش عملکرد به مردم ارائه کرده‌ام. این گزارش عملکرد هنوز ادامه دارد و تا زمانی که من نماینده هستم این گزارش عملکرد باید سر جایش باشد. همچنین مطالباتی که مردم از ما به عنوان نماینده مجلس دارند را باید بتوانیم از دیگران پیگیری کنیم.

وی عنوان کرد: بنابراین اگر نمایندگان بیشتر از آنچه که قانون مشخص کرده محدود شوند به‌طور قطع این مردم هستند که آسیب می‌بینند ما باید از افراط و تفریط در این قضیه پرهیز کنیم.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس تصریح کرد: البته همه ارکان دولت صرفا باید مجری انتخابات باشند و نباید در انتخابات جهت‌گیری داشته باشند و این اطمینان باید برای همه نامزدهای انتخاباتی و شرکت کنندگان در انتخابات حاصل شود که براساس قانون انتخابات عمل می‌شود و کسی متعرض حق آنها نمی‌شود.

ویس کرمی گفت: به اعتقاد من برای رضای خدا و با انبوه مشکلات و اولویت‌های موجود ما باید در این حیطه‌های فرعی گذشت داشته باشیم و اگر مجلس شجاعت و قدرتی دارد باید در جاهایی مانند مبارزه با فساد، حل مسائل اقتصادی، تصویب قانون مجازی، بحث عفاف و حجاب، مشکلات معیشتی مردم، نوشتن برنامه هفتم، اصلاح قانون بودجه و وضع قوانین مشکل‌گشا اعمال شود که مجلس یازدهم موفقیت‌های خوبی هم در این زمینه داشته است.

نماینده مردم خرم‌آباد نمایندگان را به توجه به نصایح و رهنمودهای رهبر انقلاب اسلامی فراخواند و گفت: ایشان نمایندگان را به پرهیز از «وجاهت طلبی» فراخواندند و بنابراین بهتر است به جای طرح و نقشه برای آینده که به نوعی راه دادن به وسوسه‌های شیطانی است، به روزی بیندیشیم که باید در پیشگاه خداوند متعال پاسخگوی مسئولیت کنونی خود باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha