۴۰ میلیارد ریال اعتبار در سفر رئیس جمهور به عشایر همدان اختصاص یافت

همدان-ایرنا- معاون برنامه ریزی و توسعه فرماندار همدان گفت: در سفر رئیس جمهور و هیات دولت به استان در مرداد ماه سال گذشته ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای توسعه بخش های مختلف عشایر شهرستان مصوب شده که تاکنون ۴۰ میلیارد ریال آن اختصاص یافته است.

به گزارش ایرنا، اسدالله ربانی مهر روز یکشنبه در بازدید از عشایر بالادست منطقه ورکانه و دیدار سه ساعته با مردم عشایر در محل چادرهای عشایر اظهار داشت: اعتبارات قابل قبولی در سفر رئیس جمهور و هیات دولت به استان همدان با پیگیری استاندار برای عشایر در نظر گرفته شده است که باید توسط امور عشایری پیگیری شود.

وی نقش عشایر در چرخه تولید و اقتصاد را چشمگیر دانست و تاکید کرد: در راستای حمایت از جامعه عشایری، زیر ساخت های لازم در مناطق عشایری همدان ایجاد شود چراکه جاده، تانکر آب، سهمیه پنل خورشیدی، تخریب مراتع، معلم عشایری و تسهیلات از مهمترین مشکلات عشایر است.

ربانی مهر با انتقاد از عملکرد امور عشایری استان همدان در پیگیری مشکلات عشایر گفت: جاده مسیر رفت و آمد، تانکر آب، معلم عشایری، سهمیه پنل خورشیدی، خراب شدن مراتع و تسهیلات سهمیه عشایر از مشکلات اصلی عشایر است که متاسفانه از طرف امور عشایری استان پیگیری نشده است که در سال جاری باید پیگیری شود.

معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری همدان گفت: مردم عشایر پرتلاش، کم توقع و محور تولید هستند و اجازه ندهیم جمعیت عشایر کم و به شهرها و زندگی شهری اضافه شوند.

ربانی مهر افزود: ۲۵ درصد گوشت قرمز را عشایر تولید می کنند و همه دستگاه ها باید وظایف قانونی شان را در حوزه عشایر انجام دهند.

معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری همدان با انتقاد از اختصاص وام عشایر به بانک سامان گفت: این بانک در شهرستان ها شعبه ندارد و باید تسهیلات عشایر به بانک کشاورزی واگذار شود و نیز برای ضامن سخت گیری نشود.

ربانی مهر افزود: مشکلات مطرح شده در حوزه عشایر در کارگروه تخصصی از طریق مدیران استان پیگیری می شود و باید دستگاه متولی در رفع مشکلات عشایر ورود جدی تری داشته باشد.

۴۰ میلیارد ریال اعتبار از سفر رئیس جمهور به عشایر همدان اختصاص یافت

عشایر در ۵۵ سامان عرفی همدان مستقر شدند

رئیس اداره امور مراتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان پیشتر اعلام کرد: طبق تقویم، کوچ عشایر به این استان از روز ۱۵ اردیبهشت آغاز شده و در ۵۵ سامان عرفی مستقر شدند.

سعید الیاسی افزود: عشایر از مسیرهای سه راهی بروجرد ملایر، ولاشجرد تویسرکان، پل شکسته اسدآباد، گاماسیاب و بره فراخ نهاوند وارد مناطق ییلاقی استان همدان شدند.

وی اظهار داشت: عشایر به مدت ۶۰ تا ۹۰ روز طبق کتابچه طرح مرتعداری مجاز به حضور در سامان عرفی هستند و پس از آن باید محل را ترک کنند که در این باره همکاری لازم را با اداره منابع طبیعی دارند.

الیاسی گفت: شمار عشایر بهره‌بردار مجاز از مراتع استان همدان یک هزار و ۱۰۰ خانوار است که این تعداد عشایر با ۵۳ هزار و ۹۱۴ واحد دامی مجاز در ۵۵ سامان عرفی به مساحتی حدود ۷۰ هزار هکتار مستقر می شوند.

۴۰ میلیارد ریال اعتبار از سفر رئیس جمهور به عشایر همدان اختصاص یافت

توزیع هزار و ۳۰۰ پنل خورشیدی بین عشایر همدان آغاز شد

رئیس اداره امور عشایر استان همدان نیز گفت: ۵۰۰ دستگاه پنل خورشیدی در چند ماه گذشته بین عشایر کوچنده در استان توزیع شده است و ۸۰۰ دستگاه نیز تا یک ماه دیگر به آنها تحویل خواهد شد.

جعفر کاویانی دلشاد افزود: سه هزار و ۹۵۴ خانواده عشایر در استان همدان با ۱۳ هزار و ۹۸۰ نفر جمعیت در چهار ایل، ۲۴ طایفه و ۷۲ سامانه عرفی و ۱۲ کانون اسکان زندگی می کنند.

رئیس اداره امور عشایر استان همدان یادآور شد: ۱۲ کانون اسکان برای عشایر در استان داریم با حدود ۴۷۵ هزار راس دام سبک و سنگین که ۲۰ درصد گوشت استان را تامین می کند.

کاویانی دلشاد ادامه داد: جمعیت عشایر ییلاقی همدان با ۲ هزار و ۶۹۲ خانوار و ۱۱ هزار و ۱۵۱ نفر هستند.

وی افزود: عشایر قشلاقی همدان که به استان های ایلام، خوزستان، لرستان و کرمانشاه کوچ می کنند، ۸۰۰ خانوار با ۲ هزار و ۷۹۱ نفر جمعیت را شامل می شوند.

آیت‌الله «سیدابراهیم رییسی» رییس جمهوری اسلامی ایران پنج‌شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۱ در سی‌امین سفر استانی خود، وارد همدان شد، سفر رییس جمهور ۲۴ هزار میلیارد تومان رهاورد برای استان همدان به همراه داشت که شامل ۱۴ هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح های عمرانی، اقتصادی و خدماتی و پرداخت ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در بخش های مختلف است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha