۵۵ سامان عرفی در همدان برای استقرار عشایر پیش بینی شده است

همدان- ایرنا- رییس اداره امور مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری همدان با بیان اینکه این استان از نیمه اردیبهشت میزبان عشایر است گفت: ۵۵ سامان عرفی برای استقرار عشایر در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایرنا، "سامان عرفی"به محدوده‌ای از اراضی مرتعی اطلاق می شود که از گذشته مورد بهره‌برداری تعداد مشخصی از خانوارهای عشایر قرار گرفته و به لحاظ عرفی دارای حق بهره‌برداری از آن هستند.

سعید الیاسی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: شمار عشایر بهره‌بردار مجاز از مراتع استان همدان یک هزار و ۱۰۰ خانوار است که این تعداد عشایر با ۵۳ هزار و ۹۱۴ واحد دامی مجاز در مساحتی قریب بر ۷۰ هزار هکتار مستقر می شوند.

وی با بیان اینکه عشایر از نیمه اردیبهشت اجازه ورود به استان را دارند گفت: برای جلوگیری از ورود زودهنگام آنها به مناطق ییلاقی، تیم های یگان حفاظت منابع طبیعی در ۶ گلوگاه مستقر شدند.

رییس اداره امور مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری همدان ادامه داد: ۲ تیم های کنترل کوچ عشایر در گلوگاه های شهرستان ملایر، ۲ تیم در گلوگاه نهاوند، یک تیم در مسیر ورودی شهرستان تویسرکان و یک تیم در اسدآباد مستقر هستند که اجازه ورود زودهنگام به عشایر را نمی دهند.

وی اضافه کرد: عشایر خوزستان در این فصل این منطقه را به سمت لرستان سپس همدان ترک می کنند که به دنبال برگزاری نشستی با حضور مدیران کل منابع طبیعی همدان و لرستان و هماهنگی های صورت گرفته، تیم های یگان حفاظت لرستان از ورود عشایر به این استان جلوگیری کرده و به تبع آن تاکنون شاهد ورود پیش از موعد عشایر به همدان نبودیم.

رییس اداره مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: تقویم کوچ در کارگروه ملی مدیریت چرا و ساماندهی کوچ با حضور نمایندگانی از وزارت جهاد کشاورزی، ناجا، پلیس راهور، حمل و نقل جاده ای و امور عشایر تعیین و جلسه استانی نیز با مدیران متناظر به ریاست استاندار و دبیری مدیرکل منابع طبیعی برگزار شد.

الیاسی ادامه داد: به منظور هماهنگی لازم در زمینه ورود عشایر و استقرار آنها در سامانه های پیش بینی شده جلسه ای نیز در شهرستان های میزبان عشایر شامل همدان، ملایر، نهاوند، تویسرکن و اسدآباد با حضور مسئولان شهرستانی برگزار شده است.

وی گفت: همدان همه ساله در اردیبهشت ماه میزبان عشایر از استان های کردستان، خوزستان و ایلام است که عشایر حاضر در مناطق قشلاقی در مناطق ییلاقی همدان حضور می یابند.

وی افزود: با توجه به قرار داشتن در ماه نخست فصل بهار و اینکه بسیاری از گیاهان به طور کامل رشد نکردند بنابراین طبق تقویم کوچ عشایر از نیمه اردیبهشت مجاز به ورود به استان همدان هستند.

به گزارش ایرنا، همدان همه ساله از نیمه اردیبهشت میزبان عشایرانی از ایلات ترکاشوند، ترک یارم طاقلو، جمور و طوایف خزایی زوله است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha