۴ تیر ۱۴۰۲، ۸:۲۴
کد خبر: 85150455
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

شکرپاره ساوه به بازار رسید

۴ تیر ۱۴۰۲، ۸:۲۴
کد خبر: 85150455
شکرپاره ساوه به بازار رسید

ساوه - ایرنا - طالبی به عنوان محصول شاخص جالیزی ساوه با آغاز فصل برداشت وارد بازار شد.

معاون فنی و امور زیربنایی جهاد کشاورزی ساوه روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: امسال ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت محصول طالبی رفته که نسبت به حدود ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار سال قبل از ۱۵ درصد کاهش برخوردار است.

«محمودرضا خلیلی» با اشاره به اینکه اصلاح الگوی کشت و صرفه جویی در مصرف منابع آب دلیل کاهش سطح کشت این محصول در ساوه است افزود: هم زمان با آغاز فصل تابستان کار برداشت در مزارع زیر پلاستیکی این شهرستان نیز شروع و این روند تا اواخر مرداد ماه ادامه پیدا می کند.

وی اضافه کرد: با توجه به عملکرد ۲۲ تن در هر هکتار پیش بینی می شود در سال زراعی جاری حدود ۴۶ هزار تن از این محصول در ساوه برداشت و بخش قابل توجهی از آن به استان های همجوار از جمله تهران، البرز، قزوین، همدان و قم منتقل شود.

کاهش مصرف آب در مزارع طالبی

معاون فنی و امور زیربنایی جهاد کشاورزی ساوه با بیان اینکه در کشت سنتی میزان مصرف آب در هر هکتار از اراضی زیر کشت طالبی حدود ۱۲ هزار متر مکعب آب مصرف می شود اما با رعایت شیوه های نوین می توان این میزان را تا حدود ۷۰درصد کاهش داد.

وی گفت: کشت زیر پلاستیکی محصول برای کاهش تبخیر آب، انتقال آب به مزارع با لوله، استفاده از شیوه های نوین آبیاری و کشت نشاء مزارع از جمله این روش ها است که هم اکنون با انجام روش های ترویجی این رویکرد در حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد مزارع ساوه انجام می شود.

خلیلی با بیان اینکه استفاده از نوار تیپ به عنوان یکی از روش های آبیاری نوین هم اکنون در ۸۰ درصد مزارع زیر کشت این شهرستان برای محصول طالبی مورد استفاده قرار می گیرد افزود: انتقال آب با لوله، پوشش انهار و کشت زیر پلاستیکی دیگر روش های پر طرفدار در این شهرستان است که حدود ۵۰ درصد راندمان آب را بالا می برند.

وی خاطر نشان کرد: اما کشت نشائی محصول به عنوان شیوه ای نوین که در مزراع باعث کاهش ۲ نوبت آبیاری و جلوگیری از بروز خسارت در برخی تنش های جوی می شود هم اکنون در این شهرستان تنها در مزارع ترویجی مورد استفاده قرار گرفته است.

معاون فنی و امورز زیربنایی جهاد کشاورزی ساوه یادآور شد: به منظور کاهش مصرف آب در مزارع به ویژه محصولات آب بر اقدامات ترویجی برای استفاده از شیوه های نوین در دستور کار این مدیریت است.

افزون بر ۱۳۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی در شهرستان ساوه وجود دارد که ۲۱ هزار هکتار آن باغات و ۱۱۴ هزار هکتار دیگر را زمین های زراعی شامل می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha