جذب حدود هزار میلیارد تومان تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی در مازندران

ساری- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اظهار این که کشاورزان استان از زمان ایجاد خط اعتباری ویژه مکانیزاسیون تاکنون، ۹۶۹ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره خرید ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی استفاده کردند، گفت:‌ با افزایش ضریب مکانیزاسیون، استقبال جوانان به فعالیت های کشاورزی نیز افزایش یافته است.

حسن عنایتی روز یکشنبه در حاشیه جلسه ستاد برداشت برنج کشور در بابلسر به خبرنگاران افزود: ضریب مکانیزاسیون کشاورزی مازندران از ۱.۶ اکنون به ۳.۴درصد افزایش یافته است.

وی با توضیح این که امسال نشا کاری مکانیز برنج به ۶۵درصد رسیده است، ادامه داد: برداشت محصول برنج با استفاده از کمباین مخصوص برداشت شالی نیز از ۸۷ درصد سال گذشته امسال به ۹۵درصد خواهد رسید.

وی به وجود ۲۱هزارو ۷۱۰ دستگاه تراکتور، هفت هزارو ۳۷۲ دستگاه کمباین مخصوص بردشات شالی، چهار هزار و ۱۰۳ دستگاه نشاکار اشاره کرد و ادامه داد:‌از سال ۹۲که خط اعتباری ویژه مکانیزاسیون در وزارت جهاد کشاورزی راه اندازی شد ،تاکنون حدود ۹۶۹ میلیارد تومان تسهیلات به کشاورزان پرداخت شد که نتیجه آن اضافه شدن ۱۶ هزار و ۷۳۱ دستگاه ماشین آلات به ناوگان کشاورزی استان است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر این که باید به سمت کشاورزی دقیق و هوشمند پیش برویم، اظهار داشت: مازندران در حوزه مکانیزاسیون باغبانی و شیلات وضعیت مطلوبی ندارد ولی در زراعت، دام و طیور جایگاه خوبی در مکانیزاسیون کشور داریم.

عنایتی با ذکر این نکته که ماشین آلاتی که طراحی می‌شوند متناسب با اندازه قطعات زمین‌های کشاورزی استان نیست، توضیح داد:‌ اگر دنبال کاهش ضایعات و افزایش درآمد و ارزش افزوده محصولات هستیم باید به فناوری اطلاعات درستی برسیم، ‌ مطمئنا با توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، بخشی از مشکلات حوزه تولید ما حل خواهد شد.

وی ادامه داد:‌جایگاه مکانیزاسیون کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی جایگاه مناسبی است و ارتقاء نیز یافت، امروز ضایعات محصولات کشاورزی از طریق توسعه مکانیزاسیون کاهش یافته است ولی باید تلاش بیشتری کنیم تا ضایعات محصولات کشاورزی به حداقل برسد.

این مسوول کشاورزی مازندران به سرانه پایین حدود هفت دهم هکتار زمین کشاورزی استان اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به افزایش قیمت ماشین آلات و اندازه قطعات زمین‌های کشاورزی، کشاورزان قادر به تامین و خرید ماشین آلات کشاورزی نیستند.

وی ادامه داد:‌همچنین فرایند دسترسی کشاورزان به ماشین آلات کشاورزی فرایندی سخت و طاقت فرسا است و متناسب با وضعیت اقتصادی کشاورزان نیست.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان این که بانک ها برای تحویل ماشین آلات کشاورزی به کشاورزان سخت گیری زیادی دارند که منجر به انصراف کشاورزان می‌شود، گفت:‌ همترازی درستی بین هدف از به کارگیری ماشین آلات و نتایج حاصل از بکارگیری ماشین آلات وجود ندارد، چراکه هزینه تولید همچنان بالاست و برای کشاورزان به صرفه نیست.

عنایتی عمر ماشین آلات کشاورزی استان مازندران را بالا دانست و گفت: این موضوع در عمل سبب افزایش ضایعات می شود.

طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران ۱۷۸ بانک نشاء برنج در استان فعالیت دارد، امسال ۲۰۹ هزار و ۶۴ هکتار اراضی شالیزاری استان زیر کشت برنج رفت که ۱۴۰ هزار و ۹۹۳ هکتار آن به صورت مکانیزه و ۶۸ هزار و ۷۱ هکتار به روش سنتی نشا کاری شد.

دوره کاشت، داشت و برداشت شالی در مازندران از زمان نشاء بسته به شرایط جوی ۷۵ تا ۹۰ روز است و شالیزارها نیز پس از مرحله نشاء تا به بار نشستن محصول به بیشترین میزان آب نیاز دارند. گیاه برنج با آب در پای ریشه و تابش آفتاب از بالا در شرایط مناسبی رشد و نمو پیدا می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha