میزان ذخیره آب پشت سدهای استان بوشهر بیش از ۴۲ درصد افزایش یافت

بوشهر – ایرنا – مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: افزایش ۲۱ درصدی بارش‌ها در سال آبی جاری منجر به افزایش ۴۲ و نیم درصدی حجم کل آب سدهای استان نسبت به سال پیش از آن شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی محمدی روز یکشنبه در برنامه یکشنبه‌های پاسخگویی مدیران به رسانه‌ها، اظهار کرد: میزان آب ذخیره‌سازی شده در کل سدهای استان در سال آبی گذشته ۳۴۲ میلیون مترمکعب بود که با افزایش ۲۱ درصدی بارش‌ها این ذخیره امروز به ۴۸۵ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

وی افزود: براین اساس برای نخستین بار میزان پرشدگی و ذخیره آب سد رئیسعلی بعنوان بزرگترین سد مخزنی وارد مدار بهره‌برداری در استان از ۵۰ به ۷۲ درصد رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر تصریح کرد: همچنین در زمان حاضر ۱۱ میلیون مترمکعب از سد ۱۶ میلیون مترمکعبی خائیز تنگستان پُر است و به زودی بخشی از نخیلات تنگستان با استفاده از ظرفیت این سد سیراب می‌شوند.

میزان ذخیره آب پشت سدهای استان بوشهر بیش از ۴۲ درصد افزایش یافت

به گفته محمدی تا پیش از احداث سد خائیز آبیاری نخلستان‌های تنگستان به خصوص در فصل تابستان از طریق آب‌های زیرزمینی آبیاری و همواره با کمبود آب در زمان خشکسالی مواجه بوده است.

وی ادامه داد: بیشترین حجم آبی که به نخلستان‌های تنگستان روان می‌شد در زمان سیلاب و از طریق بندهای انحرافی و کانال‌ها بوده است.

محمدی بیان کرد: این در حالی است که در تابستان امسال با توجه به آبگیری سد خائیز مشکل کم آبی تاریخی بخشی از نخیلات نخلستان‌های اهرم تنگستان رفع و به زودی زمینه سیراب شدن آنها فراهم می‌شود.

ممنوعه شدن همه دشت‌های استان بوشهر

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر بیان کرد: در زمان حاضر تمام دشت‌های استان بوشهر ممنوعه و یا بحرانی و سطح آب زیرزمینی بیش از یک متر افت کرده است.

محمدی کسری مخازن آب زیرزمینی استان بوشهر را بالای ۳۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: افت سطح آبی زیرزمینی در دشت طلحه شهرستان دشتستان به گونه‌ای است که فرونشست در برخی نقاط آن دیده می‌شود.

میزان ذخیره آب پشت سدهای استان بوشهر بیش از ۴۲ درصد افزایش یافت

وی اضافه کرد: زمانی دشت دهرود دشتستان یکی از نقاط پر آب استان بوشهر بود اما امروز چاه‌های این دشت از دسترس خارج شده و افت کاهش مخزن آب در این دشت بحرانی و ممنوعه است.

میزان ذخیره آب پشت سدهای استان بوشهر بیش از ۴۲ درصد افزایش یافت

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر اضافه کرد: کیفیت آب چاه‌ها در دشت‌های استان بوشهر نامطلوب و قابل بهره‌برداری نیست.

محمدی یادآور شد: میانگین میزان رواناب در استان بوشهر سالانه ۲.۷ میلیارد مترمکعب است که با بهره‌برداری از سدهای در حال اجرا ۱.۵ میلیارد مترمکعب آن استحصال می‌شود.

افتتاح سه سد باغان، خائیز و اخند تا پایان سال جاری

وی از افتتاح سه سد باغان، خائیز و اخند که در سال گذشته آبگیری شدند تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: تلاش می‌شود امسال تا اوایل سال آینده ۲ سد دیگر استان شامل دشت پلنگ و دالکی نیز آبگیری شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به اینکه ۱۳ هزار و ۵۰۰ حلقه چاه آب در استان بوشهر فعال است تصریح کرد: در راستای طرح احیا و تعادل بخشی چاه‌ها اقدامات مهمی در دستور کار قرار گرفته است.

شناسایی ۹۷۰ چاه آب غیرمجاز در استان بوشهر

محمدی با اشاره به شناسایی ۹۷۰ چاه آب غیرمجاز در استان بوشهر گفت: بر اساس احکام صادر شده از سوی دستگاه قضایی هر سال بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ حلقه چاه مسدود می‌شود.

وی آزادسازی حریم رودخانه‌ها را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: سال گذشته ۳۵ هکتار اراضی حاشیه رودخانه‌ها بازگشایی شد و این میزان از سال ۱۳۹۸ تاکنون ۱۵۰ هکتار بوده است.

میزان ذخیره آب پشت سدهای استان بوشهر بیش از ۴۲ درصد افزایش یافت

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به اینکه مسدود کردن چاه‌های کشاورزی غیرمجاز آغاز شده، گفت: سال گذشته ۱۵۰ چاه غیرمجاز با حکم دستگاه قضایی مسدود شد و امسال نیز براساس برنامه زمان‌بندی این مهم ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha