وضعیت ساختمان های ناایمن تهران را بدون هیاهو پیگیری می‌کنیم/شفاف‌سازی همه قراردادها

تهران - ایرنا- سخنگوی شهرداری تهران گفت: وضعیت ساختمان های ناایمن را بدون هیاهو و آزردن شهروندان پیگیری می کنیم، اما قرار نیست پیگیری های خود را با هیاهو و از طریق رسانه ها انجام دهیم؛ در عین حال نظارت رسانه ها را به جان می‌خریم.

به گزارش خبرنگار شهری ایرنا، مطهر محمدخانی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران و در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت ساختمان‌های ناایمن شهر تهران و اعلام لیست این ساختمان ها از سوی مقام قضایی، اظهار داشت: بررسی های انجام شده در مورد این ساختمان ها، صرفا در برابر حریق انجام و بر همین اساس ناایمن اعلام شده اند.

وی افزود: شهرداری تهران، سازمان مدیریت بحران، اداره کل راه و شهرسازی، آتش نشانی، حوزه فناوری شهرداری تهران و معاونت شهرسازی شهرداری عملیات بررسی یکپارچه ساختمان های ناایمن شهر تهران را آغاز کرده اند و وضعیت این ساختمان ها از مسیر قانونی پیگیری می شود.

محمدخانی با بیان اینکه مسیرهای قانونی ایمن سازی و یا ارجاع به دستگاه های قضایی مورد توجه قرار دارد، گفت: بنای ما تشویش اذهان عمومی و ایجاد ناامنی نیست و مسیر ایمن سازی از طریق نهادهای قانونی طی می شود.

به گفته او، بررسی یکپارچه ۱۶ هزار ساختمان در شهر تهران از حیث میزان استحکام و ایمنی در دستور کار قرار دارد.

راهی غیر از تسهیل نوسازی برای بافت فرسوده نیست

سخنگوی شهرداری تهران درباره موضوع بافت فرسوده در پایتخت و عملکرد شهرداری تهران در این حوزه، اظهارداشت: شهر تهران در خصوص بافت فرسوده وضعیت مناسبی ندارد و در دهه گذشته به این سطوح افزوده شده است.

وی با بیان اینکه مسأله بافت فرسوده کوتاه مدت نیست و زمینه های اقتصادی و اجتماعی دارد، گفت: با وجود مسایل اقتصادی و اجتماعی، هیچ راهی جز شتاب دادن به نوسازی بافت فرسوده نداریم و برای این منظور به کمیسیون های شهرسازی و ماده پنج می رویم و با دادن مشوق های انگیزشی سعی در ترغیب شهروندان داریم.

محمدخانی افزود: اگر می خواهیم بافت فرسوده که وضعیت بحرانی دارد را حل کنیم، هیچ راهی غیر از تسهیل نوسازی برای مردم نداریم و باید به سمت ارزان سازی مسکن برویم.

سخنگوی شهرداری تهران ادامه داد: شهرداری تهران در این خصوص تفاهمنامه‌ های متعددی با ارگان های مختلف داشته است و با انجام تسهیلگری در تلاش هستیم تا شرایط عادلانه ای را در حوزه ساخت مسکن در مناطق جنوبی و مرکزی شهر ایجاد کنیم.

وی تأکید کرد: موضوع تراکم فروشی نداریم و تنها طرح های موضعی و موضوعی در کمیسیون ماده پنج بررسی و تصویب می شود.

زباله گردی، پسماند و حضور اتباع در تهران

سخنگوی شهرداری تهران در خصوص مقابله با مافیای زباله‌گردی و وضعیت اجرای طرح تفکیک پسماند، اظهار داشت: در زباله گردی موضوع اتباع را نمی توان نادیده گرفت و با توجه به اتفاقاتی که در اطراف مرزها می افتد، میزان حضور اتباع در سطح شهر تهران تعداد بالایی است که باید رسانه ها به آن بپردازند.

محمدخانی افزود: شهردار تهران در روز اول حضور خود در شهرداری، بررسی های خود را در این زمینه آغاز کرد و به این نتیجه رسیدیم که فرآیند جمع آوری پسماند باید اصلاح شود.

 وی با بیان اینکه مخازن زباله جدید با ظاهری جدید در یکی از خیابان های مرکزی شهر استفاده شد و در حال ارزیابی است، گفت: یکی دیگر از اقدامات راه اندازی مراکز ام.آر.اف است و در کنار آن نیز نرم افزاری به صورت آزمایشی فعال و پس از رفع خطاها رونمایی می شود.

سخنگوی شهرداری تهران تاکید کرد: اصلاح ساختاری مخازن زباله، اصلاح فرهنگ شهری و راه اندازی مراکز ام آر اف از برنامه های شهرداری است.

تفاهم نامه ۴۵ هزار میلیارد تومانی شهرداری با قرارگاه خاتم

سخنگوی شهرداری تهران به پرسشی درباره‌ تفاهم نامه ۴۵ هزار میلیارد تومانی شهرداری با یکی از نهادها، پاسخ داد و اظهار داشت: تفاهمنامه با قرارگاه خاتم الانبیاء هنوز به قوت خود باقی است و به نظر می رسد بیش از این عدد باشد.  

وی افزود: برای مثال خط ۱۰ تهران در تفاهم با قرارگاه خاتم اجرا می شود که بخش قابل توجهی از این عدد را پوشش خواهد داد.

محمدخانی با بیان اینکه شهرداری برای جبران کندی توسعه شهر، از همکاری هر مجموعه ای را که توانایی کمک و سابقه قابل قبولی داشته باشد، استقبال می‌کند.

به گفته محمدخانی اظهار کرد: هنوز قراردادی در این زمینه امضا نشده و در حال حاضر در حد تفاهم‌نامه است.

به گفته وی، شهرداری تهران تمام قراردادها را به صورت رسمی اطلاع رسانی خواهد کرد و جزئیات آن را به سمع و نظر رسانه ها و مردم می رساند.

اصلاح روند زباله‌گردی 

سخنگوی شهرداری تهران درباره موضوع کودکان کار و استفاده از اتباع در حوزه پسماند، گفت: پیمانکارانی که در این زمینه تخلف کردند جریمه و با آنها برخورد شده است.

محمدخانی افزود: بدون در نظرگرفتن زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی و بدون حل این فرایند، صرف برخورد مشکلی حل نمی‌شود؛ بنا داریم از اساس این فرایند را حل کنیم تا شاهد استفاده از کودکان و اتباع نباشیم.

سخنگوی شهرداری تهران درباره احکام یکساله مدیران شهرداری تهران و تغییرات در مناصب و انتصابات جدید گفت: تغییر و تحولات در یک سازمان گسترده و چندوجهی مثل شهرداری طبیعی و دائمی است.

وی با بیان اینکه شرکت‌ها و سازمان‌ها و مدیران صف و ستاد متعددی داریم که در مسیر ارزیابی هستند، اظهار داشت: ارزیابی گسترده‌ای انجام و کارنامه مدیران صادر شده است و نتیجه آن را در تغییر و تحولات یک ساله دیدیم. 

محمدخانی با بیان اینکه مدیریت یک موجود زنده و پویا به نام شهر را انجام می دهیم و ۱۰۰ هزار پرسنل در شهرداری فعال هستند، افزود: طبیعی است که تغییرات انجام شود و تعدادی از شهرداران نواحی بر اساس ارزیابی‌ها و گزارش‌های مردمی برکنار یا جابه جا شوند و در هفته های آتی نیز فرد مد نظر شهردار تهران‌ برای معاونت فنی و عمرانی نیز مشخص خواهد شد.

اختلاف نظر با دولت نداریم

سخنگوی شهرداری تهران درباره کمیسیون ماده ۵ و انتشار نامه از سوی یکی از وزرا در این زمینه، یادآور شد: هیچ اختلاف نظری با دولت در هیچ بخشی نداریم و شهرداری خود را در کنار دولت و در امتداد فعالیت‌های دولت می‌داند.

وی افزود: صحبت های شهردار با رئیس جمهور با این مضمون بود که بنا است باری از روی دوش دولت توسط شهرداری برداشته شود و در حوزه مسکن تلاش شهرداری تهران این است که قول رئیس جمهور به مردم در زمینه تأمین مسکن را در پایتخت عملیاتی کند. 

به گفته محمدخانی، این اختلاف در دولت و زیر مجموعه آن همچون وزارت راه و شهرسازی وجود ندارد و تفاهم‌نامه‌های ساخت مسکن گواه همین مساله است.

سفر بروکسل پردستاورد بود 

سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به جزئیات سفر شهردار تهران به بروکسل گفت که این سفر مثبت و پردستاورد بود و این دریافت را داشتیم که عده‌ای در خارج از کشور تلاش می کنند که حضور مدیریت شهری در بروکسل شکل نگیرد. 

وی با بیان اینکه گروه‌های ضد انقلاب در تلاش هستند ایران را منزوی کنند، گفت: بنا بر این بود که با فشار به دولت بلژیک، نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در اجلاس متروپلیس شرکت نکنند اما اهمیت این مجمع بسیار واضح است و به دنبال هموار کردن مسیر حضور بین المللی شهر تهران بودیم. 

محمدخانی با بیان اینکه در این سفر جایگاه نایب رئیسی شهردار تهران در مجمع تثبیت شد، افزود: رئیس، دبیر کل و نایب رئیسان عضو هیات اجرایی هستند اما در ساختار سازمان متروپلیس یک نهاد بالاتری از جایگاه اجرایی با عنوان هیات رئیسه وجود دارد که شهردار تهران در دوره جدید عضو هیات رئیسه شد. 

وی افزود: دفتر منطقه‌ای غرب آسیای سازمان متروپلیس در ایران راه اندازی خواهد شد و این اتفاقات در شرایطی رخ داد که عده‌ای به دنبال حاشیه سازی بودند.

معاون ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران با بیان اینکه حضور شهرداری تهران در سازمان های بین المللی یک دستاورد دارد و یک بخش دیگر نیز همکاری با شهرداری های کلان شهرهای جهان است، گفت: در دیدارهای بروکسل نیز مسیر خواهرخواندگی با برخی از شهرها را طی کردیم. 

محمدخانی با اشاره به اینکه در مسیر تفاهم با کلان شهرها، اولویت ارتباط با کلانشهرهای کشورهای همسایه و تبادلات فرهنگی و اقتصادی و انتقال تجربه و دانش است گفت: در این ارتباطات انتقال تجارب برای آلودگی و بحث مسکن نیز مطرح است و در حال برنامه ریزی برای سفر شهردار تهران به چین هستیم.

وی گفت: در این سفر، یک تفاهم مهم برای خرید واگن در مترو اتفاق می افتد و تأمین سایر ناوگان و انبوه سازی مسکن را نیز خواهیم داشت.

ورود ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی در سال آینده

سخنگوی شهرداری تهران درباره وضعیت ناوگان اتوبوسرانی گفت: شهر تهران به ۱۱ هزار اتوبوس نیاز دارد و به دنبال این هستیم که بخش قابل توجهی از کسری را جبران کنیم؛ ای اینرو قرارداد تأمین چهار هزار دستگاه اتوبوس منعقد و پرداخت ها از سوی شهرداری انجام شد که اکنون وقفه‌ای توسط تأمین کنندگان ایجاد شده است. 

وی افزود: با شرکت مپنا نیز تفاهم نامه یکهزار دستگاه را منعقد کرده‌ایم و امیدواریم امسال بخشی از آن تحویل داده شود همچنین با یکی از مجموعه‌های تخصصی حوزه اتوبوس های برقی نیز تفاهم نامه ۵۰۰ دستگاه را منعقد کرده‌ایم و امیدواریم سال آینده این اتوبوس‌ها وارد ناوگان شوند.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران درباره واردات اتوبوس‌های دست دوم و کارکرده به تهران، گفت: به دنبال این هستیم که اتوبوس‌ها دارای استاندارد روز باشند و بتوانند در طولانی مدت در تهران تردد کنند. 

وی با بیان اینکه استفاده از تعبیر اتوبوس دست دوم تعبیر درستی نیست، گفت: پیش از این در یکی از برنامه های تلویزیونی دیدیم که در مورد اتوبوس‌های دست دوم انتقاد می‌کردند و تعجب کردیم چون ما هنوز هیچ اتوبوسی وارد نکرده‌ایم.

محمدخانی با بیان اینکه شهرداری مجوز واردات را در اختیار بخش خصوصی قرار می‌دهد و خود در این زمینه وارد نمی‌شود، خاطرنشان کرد: بنا بر مجوزی که به شهرداری تهران برای واردات یکهزار دستگاه اتوبوس کم کارکرد داده شده محدودیت منابع مالی نداریم.

وی افزود: چند کشور و شرکت معتبر می‌توانند استانداردهای مورد نظر را تأمین کنند بنابراین واردات تنها از این شرکت ها و کشورهای محدود انجام خواهد شد.

بازپس‌گیری زمین سه هزار متری در منطقه ۱۸ 

سخنگوی شهرداری تهران درباره مقابله با ساخت و ساز غیرمجاز در تهران، اظهارداشت: موضوع ساخت و ساز در حریم مربوط به امروز و دیروز نیست و وضعیت نابسامان در مناطق واقع در حریم را شاهد هستیم. 

وی ادامه‌داد: تلقی بخشی از مردم این است که شهرداری مخالف ساخت و ساز است و اجازه ساخت به اقشار کم درآمد را نمی دهد اما تأمین زیرساخت های شهری در مناطقی که در طرح تفصیلی و جامع در نظر گرفته نشده بودند، مورد توجه واقع نشده و تبعات اجتماعی داشته است. 

محمدخانی با بیان اینکه در برخی مناطق موضوع بازپس گیری زمین های شهرداری را نیز دنبال می کنیم، یادآور شد: در یکی از مناطق یک زمین سه هکتاری را با رأی دیوان عدالت اداری به اموال شهر و مردم بازگرداندیم همچنین یک زمین سه هزار متری نیز روز گذشته با رأی قطعی دیوان به اموال ما بازگشت که بخشی از مرکز معاینه فنی نیز در این زمین واقع شده بود.

کمک شهرداری در تامین محل نگهداری معتادان متجاهر 

سخنگوی شهرداری تهران درباره وضعیت معتادان متجاهر نیز گفت: شهرداری برای تامین محل نگهداری این افراد کمک می کند که این مسأله به طور کامل محقق شده است.

وی با بیان اینکه این مسیر ادامه دارد و افتتاح یاورشهرهای دیگری را نیز خواهیم داشت، گفت: تامین نیازهای شهر به صورت شبانه روزی انجام می‌شود.

محمدخانی درباره زیست شبانه در تهران اظهارداشت: مدیریت شهری این دوره، تعریفی که در دوره قبل درباره زیست شبانه مطرح شد را قبول ندارد. اینکه فرهنگ سازی و تشویق به زیست شبانه را داشته باشیم آسیب های اجتماعی خاص خود را دارد که آن را دنبال نمی کنیم اما در تامین نیازهای شهر به صورت شبانه روزی مسیر را طی می‌کنیم.

بهره برداری از فاز اول بزرگراه شهید بروجردی

سخنگوی شهرداری تهران درباره پروژه های بزرگراه شهید بروجردی و بزرگراه شهید شوشتری اظهارداشت: فاز اول بزرگراه شهید بروجردی در ۴.۵ کیلومتر تا اواخر مردادماه از حد فاصل آزادگان تا بازار آهن افتتاح می شود.

وی با بیان اینکه موضوع زمین های معارض پروژه شهید شوشتری هنوز در حال پیگیری است، گفت: امیدواریم اگر تفاهمات به نتیجه برسد پایان سال این پروژه به بهره برداری برسد.

محمدخانی با بیان اینکه بنای شهرداری بر این است که در مسکن اجاره ای وارد شود و آورده خود را در مسیر اجاره‌داری قرار دهد، تأکید کرد: وضعیت مسکن برای مردم تهران بحرانی است.

وی با بیان اینکه در برخی افراد ناچار شدند به دلیل افزایش اجاره بها، تهران را ترک کنند، این‌موضوع را حاصل هدف گذاری دولت قبلی دانست و گفت: می خواستند جمعیت شهر تهران را کاهش دهند.

وی با بیان اینکه کاهش جمعیت به معنی اخراج افراد کم بضاعت نباید باشد، افزود: شهرداری به دنبال رفتن به سمت عکس این ماجراست و می خواهیم فضا را برای سکونت شهروندان عادلانه و امکانات آن را فراهم کنیم.

محمد خانی افزود: اجاره داری مسیر خود را طی می کند و اخبار خوبی در ماه های آینده در این زمینه ارایه می شود.

بهره برداری از سه رام قطار اورهال شده در تهران

محمدخانی در ادامه این نشست درباره اورهال ناوگان مترو عنوان کرد: قرارداد تأمین ۵۵۰ واگن تا سال آینده را در بخش اورهال منعقد شده و مسیر خرید و اورهال مترو به صورت موازی در حال پیگیری و اجراست.

وی با بیان اینکه برخی تلقی می کردند که قطارهای Dc از بین رفته اند و نمی توان از آنها استفاده کرد، خاطر نشان کرد: این قطار ها در مسیر بازگشت هستند و هفته آینده از سه رام قطار اورهال شده رونمایی می شود.

سخنگوی شهرداری تهران به پرسشی درباره‌ توانمندسازی زنان سرپرست خانوار پاسخ داد و گفت: برگزاری نمایشگاه ها، تاسیس مراکزی که به زنان سرپرست خانوار برای عرضه محصولات و تولیدات انها کمک می‌کند و تسهیلگری، برای توانمند سازی بانوان‌ انجام می شود.

پیشنهاد ایجاد پارک فناوری در چهار نقطه
سخنگوی شهرداری تهران در این خصوص اظهار داشت: فرایند دریافت مجوز ایجاد پارک علم و فناوری در ۴ نقطه از جمله پارک ولایت و کارخانه سیمادر حال انجام است.

وی افزود: در صورت اجرای شدن ایجاد پارک فناوری، بزرگترین پارک علم و فناوری ایران یا شاید غرب آسیا را خواهیم داشت.

رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران درباره استفاده از کودکان کار به عنوان پاکبان در مناطق مختلف شهر تهران اظهار داشت: با پیمانکاران پسماند قرارداد داریم و اگر چنین مواردی وجود داشته باشد به هر نحوی که مطلع شویم و یا مردم گزارش دهند، طبق قرارداد با پیمانکار برخورد می شود.

محمدخانی تاکید کرد: فضای اجتماعی و آسیب های موجود را باید در نظر بگیریم و البته این موضوع نیز وجود دارد که به کارگیری کودکان اتباع با همکاری خودشان است که درست نیست و در همه موارد برخورد انجام می شود.

رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران درباره نگهداشت شهر، این امر را جدی و اولویت دار عنوان کرد و اظهار داشت: در مقایسه با سال گذشته و سال قبل از آن مسیر رشد و پیشرفت را داشته ایم و گزارش های مردمی نیز این وضعیت را نشان می دهد اما همچنان با وضعیت‌ ایده آل یک فاصله جدی داریم.

محمدخانی با بیان اینکه در ۳ماهه ابتدایی امسال به اندازه هر یکسال دوره پنجم مدیریت شهری آسفالت‌ریزی داشته‌ایم، ادامه داد: در مورد آسفالت در سه ماهه ابتدایی بیش از ۴۰۰ هزار تن اسفالت ریزی داشتیم که این عدد برابر با متوسط هر سال دوره پنجم است.

به گفته وی، برای اینکه وضعیت آسفالت بهینه شود، هر سال باید ۱۰ درصد اجرای آسفالت در معابر انجام شود اما در دوره گذشته این اتفاق نیفتاده و کمبود در این زمینه وجود دارد.

محمدخانی افزود: در شبانه روز حدود ۴۵ گروه تراش و روکش آسفالت در تهران با اولویت بزرگراه ها و معابر اصلی فعالیت می کنند و تا پایان تابستان معابر اصلی شهر وضعیت‌ قابل دفاعی خواهد داشت.

سخنگوی شهرداری تهران درباره تعیین تکلیف ساختمان بلدیه در میدان امام خمینی (ره) اظهار داشت:تکلیف ساختمان بلدیه مشخص است و با هدف گذاری اولیه خود تبدیل به موزه شهرداری تهران خواهد شد و فاز نخست آن در سال جاری به بهره برداری می رسد؛ بخشی از این ساختمان کاربری موزه و بخشی دیگر به موضوع دیپلماسی عمومی اختصاص خواهد داشت.

محمدخانی درباره آخرین وضعیت جمع آوری پل حافظ نیز توضیح داده و اظهار داشت: آمادگی اجرای این طرح وجود دارد اما زمان آن هنوز مشخص نشده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha