مخالفت محیط زیست با واردات اتوبوس بی‌معناست/ استعفای شهردار تهران دروغ است

تهران - ایرنا - رئیس شورای اسلامی شهر تهران مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست با واردات اتوبوس‌های کارکرده را بی‌معنا دانست و گفت: برای استفاده از اتوبوس‌های کم کارکرد از دولت و مجلس مصوبه دریافت کردیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی چمران روز سه‌شنبه در حاشیه یکصد و پنجاه و هشتمین در جمع خبرنگاران درباره واردات اتوبوس کم کارکرد به پایتخت، اظهارداشت: در وهله نخست تلاش ما این بود که از اتوبوس‌های تولید داخلی استفاده کنیم.

وی با اشاره به وعده‌های مطرح شده از سوی خودروسازان و قراردادهای منعقد شده با آنها، افزود: انتظار داشتیم تا پایان سال چهار هزار دستگاه اتوبوس از سوی تولیدکنندگان داخلی تحویل داده شود اما فقط ۷۴۰ دستگاه تامین می‌شود و به همین دلیل با وجود اکراه و با فقدان اعتماد به استفاده از اتوبوس‌های کم کارکرد از دولت و مجلس مصوبه دریافت کردیم و دیگر مخالفت سازمان محیط زیست معنایی ندارد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه اتوبوس‌های برون شهری و وسایل نقلیه شخصی کم کارکرد نیز در این فهرست قرار دارد، افزود: اتوبوس‌ها باید کمتر از پنج سال کار کرده و مطابق با استاندارد و پشتیبانی فنی ایران باشند.

چمران ادامه داد: برای خرید اتوبوس از خارج به ویژه دست دوم هیچ اصراری نداریم اما وقتی مردم گرفتار می‌شوند، ناچار به خرید این اتوبوس‌ها هستیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: یکهزار و ۷۴۰ دستگاه اتوبوس را با احتساب تعمیرات اساسی خواهیم داشت؛ بنابراین لازم است که این اتوبوس‌ها که در حد نو هستند، تامین شوند.

چمران گفت: وضعیت اتوبوس‌های پایتخت خوب نیست؛ کولر برخی اتوبوس‌ها خراب است و بخشی دیگر نیز کولر ندارند؛ تعداد اتوبوس کم است و در خیابان‌ها خراب می‌شوند.

به گفته وی، بحران این است که اتوبوس کم است و در دوره قبل اتوبوسی اضافه نشده است تا اینکه دستگاه‌ها به اندازه‌ای کار کردند تا خراب شدند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در مورد انتخاب وی به عنوان رئیس ستاد مشارکت‌های محله‌ای اظهارداشت: تمایلی به ریاست این ستاد ندارم اما اعضا، نامه نوشتند و به اجبار باید این مسئولیت را بپذیرم و پیشنهاد می‌کنم این انتخاب تا زمان رفع مشکلات موقتی باشد.

چمران با بیان دستور جلسه امروز سه شنبه تیر در شورای اسلامی شهر تهران، گفت: ارائه گزارش روسای ۲ کمیسیون سلامت، محیط زیست و کمیسیون فرهنگی در مورد منطقه ۱۸، اصلاحیه لایحه بهای خدمات آتش‌نشانی، بررسی پیشنهاد سازمان بازرسی و افزایش دو کمیسیون دیگر به کمیسیون ماده ۳۸ در دستور کار قرار دارد.

وی با اعلام اینکه حسابرسی‌های دوره پنجم در شورا به پایان رسید، یادآور شد: امروز گزارش‌های مربوط به سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به صورت به‌روز قرائت خواهد شد.

به گزارش ایرنا مهدی چمران همچنین در آغاز این جلسه نیز با اشاره به موضوعات تاریخ معاصر جنایت‌های منافقان در ایران اسلامی و ترور آیت الله خامنه ای، سخن گفت.

همچنین اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ادامه جلسه به ارایه تذکرات پرداختند و علی اصغر قائمی به وضعیت سازمان فاوا شهرداری تهران تذکر داد.

وی با اشاره به بازدید از این سازمان و عدم ثبات مدیریتی در این سازمان، افزود: چهار سرپرست در طول یک سال و نیم اخیر برای این سازمان به کار گرفته شده که زیبنده نیست.

وی گفت: شهرداری تهران در مجموع ۱۰۹ مدیر ارشد دارد و بعد از تغییرات سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران در سال ۱۴۰۱ باز هم شاهد تغییرات مدیریتی بوده و چهار معاون، هفت شهردار منطقه، ۱۷ مدیرکل، ۱۲ مدیر سازمان و ۱۲ مدیر شرکت تغییر کرده اند.

وی با بیان اینکه ۶۸ مدیر ارشد لایه یک در شهرداری تهران تغییر کرده اند، گفت: ۶۲ درصد جمع کل مدیران ارشد شهرداری تهران تغییر کرده اند و بیشترین سهم به مدیران کل به میزان ۲۹ درصد اختصاص دارد.

قائمی، تغییر مدیریت را موجب بی انگیزگی مدیران دانست و اظهار داشت: میانگین استقرار ۷ تا ۸ ماه است و وقتی زمان مدیریت به این اندازه است انگیزه ای برای کار باقی نمی ماند.

لایحه رونق تولید و کاهش تورم به شورا ارائه شود

احمد صادقی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به تصویب طرح رونق تولید و کاهش تورم در شورای شهر تهران، خواستار ارایه لایحه این طرح شد و گفت: دو ماه گذشته نیز در این خصوص تذکر داده اما هنوز لایحه از سوی شهرداری ارائه نشده است.

وی با بیان اینکه شاهد افزایش هزینه حمل و نقل عمومی، افزایش عوارض بعضاً تا ۳۰۰ درصد، افزایش بهای خدمات اماکن ورزشی هستیم نیز گفت: کاهش نرخ مترو در همین راستا انجام شده و برای کاهش نرخ ها شهرداری راسا اقدام کند تا شورا مجبور نشود وارد عمل شود.

افتراها درباره انعقاد قرارداد در شرکت کنترل ترافیک پیگیری قضایی شود

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه برخی کسانی که شغلشان تهمت زدن و دروغ گفتن و نفرت آفرینی است اعلام کردند که قراردادهایی منعقد شده و اتفاقاتی در شرکت کنترل ترافیک افتاده که تأکید می‌کنیم دروغ محض است، گفت: به زودی این موارد را از سوی مراجع قضایی پیگیری خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه تغییرات در شهرداری و این سازمان باید در چارچوب مصوبات شورای شهر باشد، گفت: در همین راستا جلسات هم اندیشی برگزار و تصمیم گرفته شد که کمیته ای مشترک بین شورا و شهرداری تشکیل شود و قرار بر این شد که سوالات از سوی شورا مطرح و توسط شهرداری پاسخ داده شود.

تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه بخشی از پاسخ ها درباره ادغام شرکت کنترل ترافیک تهران غیرمرتبط و قانع کننده نبود، نیز اظهار داشت: باید گزارشی در صحن شورا در این خصوص ارائه شود تا رسانه ها در جریان برنامه ها قرار داده شوند.

ناصر امانی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به ماده چهار قانون استخدامی کشور، گفت: استخدام ها باید به تصویب انجمن شهر برسد و بر همین اساس تغییر پست های سازمانی باید در شورا مطرح شود.

وی با بیان اینکه ۸۹۰ پست سازمانی، ۱۶ معاون و بیش از ۱۰۰ مدیر در طول این مدت در شهرداری ایجاد شد و یا تغییر داده شدند، تذکر داد : تعداد پست ها بیش از هزار مورد بوده که به ۸۰۰ پست رسیده و تعداد مدیران نیز به صد مدیر رسیده است.

وی افزود: بسیاری از پست ها را قبول داریم اما باید این تغییرات در کمیسیون و صحن شورا مطرح و بررسی شود و از شهرداری می خواهیم تا ابلاغ ساختار در شهرداری در سال ۱۴۰۲ متوقف و به شورا ارسال شود تا در کمیسیون های شورا بررسی شود.

مشکلات منطقه ۱۸ تهران روی میز شورا

در ادامه جلسه امروز اعضای شورای اسلامی شهر تهران بررسی گزارش منطقه ۱۸ را در دستور کار قرار دادند و مهدی پیرهادی سلامت محیط زیست و خدمات ایمنی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به موقعیت منطقه ۱۸ شهردار تهران، گفت: این منطقه ۷ ناحیه و ۱۸ محله دارد و وسعت آن ۸۸ کیلومتر است که ۵۰ کیلومتر آن در حریم قرار دارد و ۳۰ کیلومتر آن در محدوده شهری است.

وی با بیان اینکه این منطقه دارای جمعیت ۴۴۵ هزار نفری است و ۱۳۰ هزار خانواده در این منطقه ساکن هستند، جمعیت منطقه را یکی از نکات با اهمیت منطقه عنوان کرد و افزود: منطقه قابلیت رشد جمعیت را دارد و در دهه‌های آینده جمعیت‌پذیری این منطقه افزایش خواهد یافت.

پیرهادی، حریم گسترده را از معضلات این منطقه عنوان کرد و گفت: در حال حاضر شهردار منطقه ۱۸ تلاش خوبی برای تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز انجام داده و اجازه نداده است که بحث تخلفات ساختمانی در حریم جدی شود.

ضرورت ورود استانداری به تعیین تکلیف حریم منطقه ۱۸ تهران

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه حرائم این منطقه به خوبی مشخص نشده است، افزود: وضعیت حریم در مناطق مختلف با شهرهای اقماری باید از سوی استانداری تهران تعیین تکلیف شود.

وی با بیان اینکه با همکاری رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و کمیسیون نظارت و حقوقی نامه ای را به استانداری تهران جهت تعیین تکلیف حریم مناطق و شهرهای اقماری ارسال خواهیم کرد، گفت: سازمان بازرسی کل کشور نیز می‌تواند در این خصوص نقش آفرینی داشته باشد.

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به چالش‌های عمده منطقه ۱۸ تهران نیز اظهار داشت: این منطقه به جهت قدمت، در خصوص کارگاه‌ها و صنایع از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و شرکت ساماندهی مشاغل باید در این خصوص ورود جدی داشته باشد.

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران وجود ۶ساختمان بحرانی و نا ایمن را از دیگر معضلات این منطقه عنوان کرد و گفت: دو ساختمان ناایمن از این تعداد بیمارستان هستند که باید وزارت بهداشت در خصوص ورود جدی داشته باشد.

پیرهادی با بیان اینکه در منطقه۱۸ موضوع فرونشست یکی از موضوعات مهمی است که باید به آن پرداخته شود، ایجاد کارگروه بررسی فرونشست در منطقه ۱۸ با حضور نخبگان را ضروری دانست.

وی با اشاره به وضعیت فاضلاب در این منطقه با بیان اینکه، ۳۸۴ کیلومتر شبکه فاضلاب اجرا شده و ۸۸ کیلومتر آن باقی مانده است، تاکید کرد: ۷۷ درصد از شبکه فاضلاب اجرایی شده است اما هنوز در این خصوص به نقطه مطلوبی نرسیده‌ایم.

استعفای شهردار تهران دروغ است

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: موضوع استعفای شهردار تهران، دروغی است که از سوی عده ای بیان شد.

چمران اظهار کرد: وقتی عده ای کار می کنند همه به آنها می تازند و کسانی که کاری نکردند، از کار و فعالیت در شهر ناراحت هستند  و به همین دلیل دروغ پردازی می کنند.

بررسی لایحه توسعه و بهبود خدمات ایمنی و آتش‌نشانی/ ایجاد ادارات HSE در مناطق تهران

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جلسه امروز بررسی لایحه اصلاحیه مصوبه توسعه و بهبود خدمات ایمنی و آتش‌نشانی را در دستور کار قرار دادند.

مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص توضیح داد و گفت: در مجموع ۳۳ هزار ساختمان ناایمن در درجات کم خطر، میان خطر، پرخطر و بحرانی توسط سازمان آتش نشانی شناسایی شده است.

وی با تاکید بر اینکه الزام ایمن‌سازی ساختمان ها توسط مالکین در این دوره از مدیریت شهری با جدیت دنبال می شود، افزود: در اصلاحیه لایحه مقرر شده که اقدام به پلمب ساختمان های ناایمن در صورت عدم اقدام مالکین به ایمن سازی، از طریق کمیته ایمنی مناطق ۲۲ گانه انجام شود.

وی افزود: در این صورت شهرداران مناطق موظف هستند مراتب را برای انجام اصلاحات به مالکین اعلام کنند و باید در چارچوب وظایف قانونی خود، مراتب را در صورت عدم توجه از سوی مراجع قضایی پیگیری کنند.

رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران در خصوص هزینه بازرسی نیز گفت: این هزینه از محل اخذ عوارض ایمنی در زمان صدور پروانه تأمین می شود.

وی افزود: پیش از این واحد HSE در مناطق تشریفاتی بوده اما اکنون از این حالت خارج شده و اداره های HSE به شکل یک ساختار سازمانی در مناطق ایجاد شده است.

در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران دو بند از لایحه اصلاحیه مصوبه توسعه و بهبود خدمات ایمنی و آتش‌نشانی‌ را بررسی و سایر بندها را به جلسه‌ بعد موکول کردند.

وضعیت نامناسب ایمنی از بزرگراه رسالت به پایین 

قدرت اله محمدی مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران نیز اصلاحات در لایحه را برای بهبود وضعیت نابسامان مرکز شهر و بازار دانست و گفت: از بزرگراه رسالت به پایین وضعیت خوبی از لحاظ ایمنی نداریم.

وی با بیان اینکه مسئولیت شهرداران مناطق تهران تنها آسفالت ریزی، شهرسازی و رفت و روب نیست، گفت: نیاز داریم که شهرداران مناطق در این حوزه وارد شوند و پرونده هایی را که در اختیار دارند پیگیری کنند تا ایمنی نسبی ایجاد شود.

وی زمان لازم برای کارشناسی اماکن را ۲۰ تا ۳۰ سال عنوان کرد و گفت: در حال حاضر از نیروهای استراحتی سازمان آتش نشانی استفاده می کنیم که در پرداخت حق الزحمه آنها مشکل وجود دارد.

آغاز بررسی حسابرسی سال‌های مالی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ 

اعضای شورای شهر تهران در ادامه جلسه امروز خود با آغاز بررسی گزارش های حسابرسی سال‌های مالی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ این دوره مدیریت شهری، حسابرسی عملکرد مالی ستاد مرکزی معاینه فنی برای سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را بررسی و تصویب کردند.

 محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص توضیح داد و گفت: حسابرسی سال‌های ۹۶ تا ۹۹ به پایان رسیده و مستندسازی خوبی در این خصوص انجام شده که به زودی گزارش آن رونمایی می‌شود.

وی با بیان اینکه از این به بعد گزارش‌های مالی سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بررسی می‌شود، گفت: نکته مهم اینجاست که حسابرسی‌ها مربوط به این دوره مدیریت شهری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha