۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۳:۳۱
کد خبرنگار: 2645
کد خبر: 85151673
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مرگ با مشروبات الکلی؛ هشدار به تصمیم‌گیران

۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۳:۳۱
کد خبر: 85151673
مرگ با مشروبات الکلی؛ هشدار به تصمیم‌گیران

نوشهر- ایرنا - مرگ با مصرف مشروبات الکلی دست ساز که موضوع آن گاه در فضای مجازی و رسانه ای منتشر می شود از آن دست اخباری است که باید تغییر رفتار اجتماعی را رصد کند و تلنگری به تصمیم گیران و مسوولان جامعه برای ورود به شرایط بحران باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این حادثه در روزهای گذشته در استان البرز علاوه بر مسمومیت ۱۸۰ نفر به مرگ ۱۷ نفر و در رباط کریم به مرگ ۶ نفر و در استان هرمزگان به مسموم شدن ۱۱ نفر منجر شده است و امروز نیز دومینوی فوت مشکوک ناشی از مصرف مشروبات الکلی در کشور با مرگ سه نفر به شهرستان های رامسر و آمل در استان مازندران رسید.

انتشار خبر مرگ با مصرف مشروبات الکلی دست ساز در رسانه ها و فضای مجازی استان های کشور از آن دست اخباری است که به تاکید کارشناسان امر باید هشدار آن را جدی گرفت و با اطلاع رسانی بیشتر جوانان به سمت مصرف آن نروند و متولیان و مسوولان فرهنگی کشور نیز برای رفع این دغدغه نیز تدابیر ویژه ای بیندیشند.

کارشناسان می گویند ۹۰ درصدمشروبات الکلی عرضه شده دست‌ ساز و خطر آفرین هستند، بنابرین باید از طرق مختلف به افزایش آگاهی عمومی در این ارتباط مبادرت کرد تا به سمت مشروبات الکلی نروند.
علاوه بر این مورد نیز مصرف مشروبات الکلی از نظر شرعی و قانونی حرام و جرم است زمینه ‌ساز بسیاری از جرائم است و بر اساس آمار موجود تصادفات رانندگی، ضرب و جرح عمدی، اهانت و توهین، دعاوی خانوادگی و حتی قتل از جمله جرایمی است که در اثر مصرف مشروبات الکلی اتفاق می‌افتد.
گفته می شود بیش از ۹۰ درصد مشروبات الکلی عرضه شده مشروبات در کشور دست‌ ساز بوده و در محیط و شرایط غیربهداشتی و با مواد اولیه فاسد و غیرمجاز ساخته و به‌ عنوان مشروبات الکلی سالم و یا دارای برند معتبر و در بسته‌ بندی شکیل و پلمب شده عرضه می‌شود که در بیشتر این مشروبات الکلی از ماده اولیه متانول یا الکل چوب که در صنعت کارایی دارد استفاده می شود که مصرف بیش از ۱۵۰ سی سی آن سبب مرگ مصرف کننده و کمتر از آن اگر بصورت رقیق نباشد منتهی به کور شدن و یا ایجاد عارضه جسمی غیرقابل علاج می شود.

در همین پیوند، بنا به گفته رییس شبکه بهداشت و درمان رامسر شماری از افراد در سنین مختلف روز پنجشنبه هفته گذشته به علایم چون سرگیجیه، تهوع، تاری دید به بیمارستان امام سجاد (ع) رامسر مراجعه می کنند.

سیده رزا پورسید در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت : از بین این افراد ۲ نفر که حالشان بد بوده در بخش icu این بیمارستان بستری و تحت مراقبت درمان بودند که سرانجام به خاطر حاد بودن وضعیت شان جان باختند.

رییس شبکه بهداشت و درمان رامسر تاکید کرد: با وجود حرمت شرعی و غیرقانونی بودن مصرف مشروبات الکلی در کشور، متاسفانه برخی از جوانان مورد اغفال فروشندگان این ماده مست کننده قرار می‌گیرند و این گونه با جان خود بازی می‌کنند.

پس از مراجعه دستکم هفت نفر به واسطه مصرف مشروبات الکلی به بیمارستان امام سجاد رامسر به گفته مسوولان امر بلافاصله دستورات مقتضی جهت تشکیل پرونده قضایی، بررسی فوری، شناسایی و بازداشت تولیدکنندگان و عرضه کنندگان به پلیس صادر شده است.

رییس شبکه بهداشت و درمان رامسر ادامه داد : هنوز جواب پزشکی قانونی نیامده و مرگ این ۲ نفر مشکوک است، بنابرین باید منتظر نتیجه پزشکی قانونی باشیم.

مرگ با مشروبات الکلی؛ هشدار به تصمیم‌گیران

وی تصریح کرد : تعداد افراد یادشده با نشانه های مسمومیت به بیمارستان امام سجاد آمده بودند و پس از انجام آزمایشات علت مسمومیت تشخیص داده شده است.

پورسید نابینایی، مشکلات کبدی و مرگ را از جمله پیامدهای مصرف مشروبات الکلی برشمرد و گفت : مصرف مشروبات الکلی بر سلامت جسم و جان تاثیر می گذارد و این که گاها موجب مرگ مصرف کننده هم خواهد شد.

وی تاکید کرد : با توجه به موارد گفته شده مردم به طور کلی به سمت مشروبات الکلی نروند و اگر در مراسم و جشن ها شرکت می کنند از مصرف مشروبات الکلی خودداری کنند و یا در صورت مصرف و مشاهده کوچکترین علایم به اولین مرکز بهداشتی و درمانی منطقه مراجعه کنند تا کارهای درمانی روی آن فرد انجام بشود.

مهمترین زمینه‌ها برای مصرف مشروبات الکلی شرکت در مجالس و جشن های غیرشرعی، عدم تقید شرعی برخی از خانواده‌ها، دوستان ناباب، مشکلات روحی و روانی و افسردگی، تبلیغات سوء رسانه‌های بیگانه و فضای مجازی با هدف قبح زدایی از مشروبات الکلی و تبلیغات کاذب و غیرعلمی در خصوص فواید مصرف مشروبات الکلی است.
مهمترین راهکار پیشگیری به تاکید کارشناسان آگاهی بخشی در خصوص آثار و عوارض سوء جسمی، شرعی، قانونی و روانی مشروبات الکلی به افراد جامعه است.

برخی از صاحبنظران امر معتقدند نظارت خانواده‌ها و آموزش و پرورش بر فرزندان، تشریح سوء مصرف مشروبات الکلی برای نوجوانان و جوانان، گسترش فضاهای تفریحی، ورزشی و فرهنگی برای ایجاد نشاط و شادابی سالم و متعارف در جامعه، بکارگیری سمن ها و افزایش نظارت پلیس در اماکن عرضه کننده مشروبات الکلی از دیگر راه‌های پیشگیری از ترویج مصرف مشروبات الکی است.

عشوری فرماندار رامسر در تماس خبرنگار ایرنا از اظهارنظر در باره صحت و سقم جان باختن دو نفر بر اثر مشروبات الکلی در این شهرستان خودداری کرد.

مرگ با مشروبات الکلی؛ هشدار به تصمیم‌گیران

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی مازندران از افزایش تعداد فوتی های مصرف مشروبات الکل در این استان خبر داد و گفت :‌ در چند روز گذشته سه مازندرانی به دلیل مصرف مشروبات الکلی در استان جان باختند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی پایگاه خبری پلیس، ‌ سرهنگ سید جعفر ساداتی افزود:‌ ۲ شهروند رامسری و یک شهروند آملی بر اثر مصرف مشروبات الکلی در روزهای گذشته فوت کردند.

وی ادامه داد :‌ در پی اعلام مرکز اورژانس ۱۱۵ یکی از مراکز درمانی شهرستان رامسر مبنی بر انتقال فردی ۴۷ ساله به آن مرکز درمانی که دچار مسمومیت شده بود بلافاصله واحد گشت کلانتری ۱۱ رامسر به محل اعزام شدند.

معاون فرهنگی اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران با اشاره به فوت بیمار موصوف پس از بستری در این بیمارستان، اعلام کرد: پزشکان معالج علت مرگ را مسمومیت ناشی از مصرف مشروبات الکلی عنوان کردند.

وی افزود:‌ در ادامه رسیدگی به این پرونده، برابر اعلام فرماندهی انتظامی شهرستان های آمل و رامسر مرگ مشکوک ۲ مرد ۳۹ ساله و ۴۸ ساله که از ۳ روز گذشته به بیمارستان های این شهرستان ها بستری شده بودند به مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ اعلام شد.

سردار ساداتی ادامه داد :‌ برابر اعلام کادر درمانی این بیمارستان ها، این افراد نیز به دلیل مسمومیت ناشی از مصرف مشروبات الکلی جان باختند.

وی با اشاره به اینکه علت تامه این حوادث در دست بررسی است، ‌توضیح داد: شهروندان هشدارهای انتظامی و مراقبت از فرزندان خود در صورت مشاهده و برخورد با هرگونه مورد مشکوک سریعا مراتب را مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ اطلاع دهند.

شهر گردشگر پذیر رامسر در غرب مازندران واقع شده و حدود ۷۵ هزار نفر جمعیت دارد.

مرگ با مشروبات الکلی؛ هشدار به تصمیم‌گیران

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha