۵ وزارتخانه الگوی مصرف آب را رعایت نکردند/ قطعی آب، مجازات پرمصرف‌ها

تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: پنج وزارتخانه نسبت به سال گذشته آب بیشتری مصرف کرده‌اند که اگر به این رفتار ادامه دهند، مشمول قطع آب خواهند شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محسن اردکانی» امروز (دوشنبه) در نشست خبری افزود: دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی موظفند ۲۵ درصد نسبت به سال کاهش مصرف داشته باشند.

وی گفت: از تعداد ۲۵ دستگاه زیرمجموعه وزارتخانه‌های موجود در تهران، پنج دستگاه الگوی مصرف یاد شده را رعایت نکردند.

مدیر عامل آبفای استان تهران ادامه داد: این دستگاه‌ها اگر مصرف خود را کاهش ندهند به مدت محدود مشمول قطعی آب می‌شوند.

اردکانی درباره وضعیت تامین آب در تهران گفت: سال های گذشته ۷۵ درصد آب موردنیاز تهران از پنج سد طالقان، امیرکبیر، لار، لتیان و ماملو تامین می شد.

وی ادامه‌داد: ظرفیت سد لار که ۹۰۰ میلیون متر مکعب بوده، به دلیل فرار آب به ۴۰۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران افزود: سد لتیان و سد ماملو به دلیل کاهش بارندگی، با  افت حجم آب روبه رو شده و وضعیت مطلوبی ندارند.

اردکانی درباره وضعیت بارشی تهران هم گفت: میزان بارش ها نسبت به دوره ۵۰ ساله ۴۰ درصد کاهش دارد، اما نسبت به سال گذشته پنج درصد افزایش یافته است.

وی اضافه‌کرد: حجم ذخایر سدها نیز نسبت به سال گذشته کاهش دارد.

مدیرعامل آبفای استان تهران اظهار داشت: براین اساس، تامین آب از منابع زیر زمینی انجام می شود که اکنون ۷۲۰ حلقه چاه در شهر تهران و یک هزار و ۶۲۰ حلقه در استان وجود دارد.

اردکانی ادامه‌داد: در فصل سرد میزان برداشت از آب‌های زیر زمینی ۵۵ درصد و از منابع سطحی ۴۵ درصد است و در فصل گرم این نسبت ۶۰ به ۴۰ می‌شود.

طرح علاج بخشی سد لار در دست اقدام

وی درباره فرار آب از سد لار توضیح داد: طرح علاج بخشی این سد هم اکنون در وزارت نیرو مطرح است که با اجرای آن جلوی فرار آب به سمت دریای خزر گرفته می‌شود.

مدیرعامل آبفای استان تهران خاطرنشان‌کرد: تخصیص آب به شهرهای شرق استان تهران از سد لار و لتیان به میزان ۳۰ میلیون مترمکعب انجام می‌شد که اکنون این رقم به ۲۰ میلیون مترمکعب کاهش‌یافته است.

این مقام مسوول در باره تأمین آب برای شهرهای غرب استان تهران نیز گفت: طرح مطالعاتی تصفیه‌خانه ششم تهران در دست اجرا است که عملیاتی‌شدن آن مشکلات تأمین آب را کاهش خواهد داد.

وی به طرح رینگ آبرسانی تهران معروف به «قمر بنی‌هاشم» اشاره کرد و افزود: حدود ۱۷۰ کیلومتر طول این رینگ است که ۱۲۰ کیلومتر آن انجام شده و ۵۰ کیلومتر باقی‌مانده و مقرر است امسال ۲۵ کیلومتر از این طرح اجرایی شود و ۱۱۵ هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب نیز دارد.

مدیرعامل آبفای استان تهران، یکی از اقدام‌های انجام شده برای تأمین آب تهران را ایجاد مخازن برشمرد و ادامه‌داد: اکنون ۲ میلیون و ۷۴۸ هزار مترمکعب در مدار قرار دارد و در سه‌ماهه نخست امسال نیز ۹۳ هزار مترمکعب به مدار آمده است.

وی بیان‌داشت: در مجموع تا پایان ۱۴۰۳، سه میلیون و ۱۹۱ هزار مترمکعب با رشد ۱۶ درصدی به مدار بهره‌برداری خواهند رسید که اطمینان‌بخش تأمین آب است.

اردکانی گفت: یکی دیگر از طرح‌های خوب تأمین مخزن اضطراری برای شهر تهران است که ۳۷۴ مخزن در دست اجرا است؛ تاکنون ۱۱۰ مخزن ساخته شده و امسال نیز یکصد مخزن دیگر ساخته خواهد شد که ۱۰۰  متر آب برای مواقع بحرانی ذخیره‌سازی خواهد داشت.

وی افزود: سال آبی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ یکی از خشک‌ترین سال‌های آبی برای تهران است که بر همین اساس و برای تأمین مطمئن آب ناگزیر به اعمال مدیریت مصرف هستیم.

مدیرعامل آبفای استان تهران، الگوی مصرف آب در پایتخت را ۱۴ مترمکعب اعلام و خاطرنشان‌کرد: خانواده‌هایی که تا ۱۴ مترمکعب در ماه مصرف دارند مشترکان «خوش مصرف» به‌حساب می‌آیند.

وی اظهار داشت: مشترکانی که از ۱۴ تا ۲۸ مترمکعب در ماه مصرف دارند مشترک «پر مصرف» و آنهایی که بیشتر مصرف می‌کنند «بد مصرف» محسوب می‌شوند.

وی افزود: ۲۲ هزار و ۱۹۲ مشترک بد مصرف قطع موقت آب شده‌اند، البته آگاهی‌رسانی‌ها سبب شد بخشی از مشترکان بد مصرف پرمصرف شوند و پرمصرف‌ها هم خوش مصرف شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران خاطرنشان کرد: میزان مصرف آب در استان تهران با وجود افزایش تعداد مصرف‌کنندگان ۴ درصد کاهش داشته است.

اردکانی از مردم درخواست کرد: ۱۰ درصد در میزان مصرف خود صرفه‌جویی کنند تا بتوان تابستانی بدون مشکل را پشت سرگذشت.

وی با بیان اینکه سالیانه بین ۲ تا ۲.۵ درصد به مشترکان آب تهران افزوده می‌شود گفت: این رقم در ۱۰ سال آینده ۲۰ درصد می‌شود که رشد خیلی زیادی است.

مدیرعامل آب فای استان تهران ادامه داد: به‌ازای هر نفر ۲۵۰ لیتر آب مصرف می‌شود که میزان زیادی است یک میلیارد ۲۰۰ مترمکعب آب تنها در شهر تهران مصرف می‌شود و در صورت کاهش ۱۰ درصدی معادل ۱۲۰ میلیون مترمکعب می‌شود. خواهش ما این است که ۴ درصد کاهش مصرف را به ۱۰ درصد برسانند.

برنامه‌ای برای جیره‌بندی آب نداریم

اردکانی در درباره افزایش تعرفه آب مشترکان و تأثیر آن در قبض‌ها افزود: افزایش تعرفه در قالب‌بند «ک» تبصره قانون بودجه اعمال شده به‌گونه‌ای که مشترکان زیر الگو یعنی مشترکانی که تا ۱۴ مترمکعب مصرف آب دارند تا ۱۵ درصد مشمول افزایش تعرفه شده‌اند.

خاطرنشان کرد: مشترکانی که کمتر از ۱۴ مترمکعب مصرف دارند، کمتر از ۱۵ درصد افزایش تعرفه برای آنها اعمال شده است و حتی آنها که تا پنج مترمکعب مصرف آب دارند هیچ‌گونه افزایش تعرفه‌ای برای آنها اعمال نشده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت:  کل حجم‌افزایش برای استان تهران هشت درصد بوده است.

اردکانی افزود: به‌ازای هر نفر در شهر تهران ۲۵۰ لیتر آب مصرف می‌شود که نیاز است مردم در میزان مصرف خود تجدیدنظر کنند.

وی ادامه داد: برای احداث یک حلقه چاه ۱۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود که تنها ۲۵ درصد آب به دست ما می‌رساند.

مدیرعامل آبفای استان تهران خاطرنشان کرد: یک میلیارد و ۵۰۰ هزار مترمکعب آب در استان تهران تأمین می‌شود که یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون فقط برای شهر تهران است اگر مردم ۱۰ درصد صرفه‌جویی کنند معادل ۱۲۰ میلیون مترمکعب می‌شود که رقم خوبی است.

اردکانی گفت: این در حالی است که امسال منابع آبی کمتری در دسترس است و از طرف دیگر هوا گرم‌تر شده است.

وی، میزان هدررفت آب در تهران را ۲۱ درصد اعلام کرد که ۱۱ درصد آن فیزیکی و ۱۰ درصد واقعی است که این میزان از میانگین کشور پایین‌تر است.

مخالف بارگذاری جمعیت جدید در تهران هستیم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: تهران دیگر توان بارگذاری جمعیت جدید ندارد، بنابراین با هرگونه بارگذاری جدید مخالفیم.

اردکانی با بیان اینکه توان تامین آب برای جمعیت جدید در تهران وجود ندارد، تصریح کرد: منابع آبی موجود جوابگوی نیازهای جدید نخواهد بود و بارگذاری جدید مشکل زا خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha