دودی به چشم سوداگران مرگ

بیرجند - ایرنا - امحای بیش از ۶۴ تن انواع مواد مخدر و روانگردان کشف شده از سه استان خراسان جنوبی، کرمان، سیستان و بلوچستان در بیرجند دودی به چشم قاچاقچیان مواد مخدر بود و اینکه جمهوری اسلامی ایران در مقابله با این بلای خانمانسوز جدی است.

به گزارش ایرنا، طبق قانون همه موادی که به نام هروئین، مرفین، ‌ سوخته، حشیش، تفاله، شیره مطبوخ، کوکایین یا مواد روانگردان، مایعات حاوی مواد افیونی، اسیدهای مورد مصرف در هروئین‌سازی، آلات و ادوات تدخین از مرتکبین قاچاق اخذ شده، پس از آزمایش و مشخص شدن مقداری که غیر قابل مصرف پزشکی یا آزمایشگاهی است باید معدوم شود.

بر همین اساس موضوع امحای مواد مخدر هر سال در دستور کار ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار دارد و پنجم تیر امسال همزمان با روز جهانی مبارزه با مواد مخدر بیش از ۶۴ تن مواد مخدر که بخشی از کشفیات سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان جنوبی است با دستور فرمانده کل انتظامی کشور که با این مراسم ارتباط تصویری داشت در بیرجند به آتش کشیده شد.

این مراسم حوالی ساعت ۹ صبح روز دوشنبه در کیلومتر ۱۲ جاده بیرجند - زاهدان جنب پارکینگ خودرویی مبارزه با مواد مخدر شروع شد که مهمانان ویژه آن مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر و استاندار خراسان جنوبی بودند.

دودی به چشم سوداگران مرگ

البته عوامل دخیل در مبارزه با مواد مخدر اعم از سازمان‌های مردم‌نهاد، فرماندهان نظامی و انتظامی، گروه‌های مرجع، نخبگان دانشگاهی، سران طوایف و عشایر، نیروهای امدادی و خبرنگاران هم در این مراسم حضور داشتند.

اما مهمانان ویژه‌تر این مراسم خانواده ۲ تن از شهدای انتظامی خراسان جنوبی بودند که در درگیری با اشرار و قاچاقچیان به شهادت رسیدند.

شهادت ۲ هفته قبل از مراسم عروسی

۱۰۵ شهید در خراسان جنوبی تاکنون در راه مبارزه با مواد مخدر فدا شدند و شهید مهدی الیاسی‌نژاد یکی از آنان است که تیر سال ۱۳۹۰ در درگیری با اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر در منطقه ارتفاعات شهاباد بیرجند به شهادت رسید.

پدر و مادر با همراهی خواهر و برادر شهید وارد مراسم شدند و در صف اول نشستند، اگرچه ۱۲ سال از شهادت فرزندشان می‌گذرد اما همین که چشمشان به تصاویر شهدا افتاد داغ دلشان تازه و اشک‌ها سرازیر شد.

خواهر شهید به یاد جوانی برادرش افتاد که هنوز ۲۵ سال نشده و در تدارک مراسم عروسی بوده، ۲ هفته قبل از مراسم عروسی به شهادت رسید.

حسین باقی هم از دیگر شهدای انتظامی خراسان جنوبی است و چند ماه از دوران عقدش سپری نشده بود که دی ۱۳۸۸ در منطقه قلعه بلوچ دیهوک در راه مبارزه با مواد مخدر به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

خانواده‌های معظم ۲ شهید مبارزه با مواد مخدر در این مراسم تجلیل شدند.

دودی به چشم سوداگران مرگ

جدی بودن مبارزه با مواد مخدر در ایران

همین داغ‌های بر دل نشسته، مبارزه با مواد مخدر را جدی‌تر کرده به طوری که مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در این مراسم گفت: ضربه به بنیان‌های مالی قاچاقچیان موضوع مهمی است که باید به طور جدی به آن پرداخته شود و حمایت قانونی از آن کرد.

محمد زارعی با بیان اینکه مبارزه با مواد مخدر در ایران جدی است عنوان کرد: واقع شدن در منطقه‌ای که همسایگان آن نه تنها اهتمام برای مقابله ندارند بلکه بخش مهمی از مواد مخدر دنیا در این کشورها تولید می‌شود موضوع مقابله را بیش از پیش جدی می‌کند.

لزوم توجه ملی به شرق کشور

استاندار خراسان جنوبی هم گفت: براساس آموزه‌های دینی، انقلابی و ملی اجازه نمی‌دهیم کاروان‌های حمل مواد مخدر از مرزهای شرقی عبور کنند لذا هر ماه شهید می‌دهیم.

جواد قناعت یادآور شد: بهترین جوانان کشور جان و هستی خود را نثار کرده‌اند تا امنیت و سلامت به جامعه بشریت اهدا کنند.

وی در گفته‌هایش بر لزوم جلب توجه ملی به شرق کشور در مسیر مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد و افزود: نیروی انتظامی و مرزبانی با کمترین امکانات در حال تقابل با قاچاقچیان مواد مخدر هستند لذا برای کاهش مشکلات نیازمند توجه بیشتر هستیم.

دودی به چشم سوداگران مرگ

قدردانی از فعالان عرصه مبارزه با مواد مخدر در خراسان جنوبی از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

تابلوی بزرگی از تصاویر همه شهدای مبارزه با قاچاق مواد مخدر در گوشه‌ای از محل مراسم نصب شده بود که مسئولان حاضر با حضور در این محل به مقام شامخ شهدا ادای احترام کردند.

نمایشگاهی از آثار سوء مصرف مواد مخدر هم نظرها را به خود جلب کرد.

دودی به چشم سوداگران مرگ

تصویری از سرهنگ دوم شهید محمدرضا اسداللهی که ۲۱ اردیبهشت امسال در عملیات تعقیب و گریز با قاچاقچیان مواد مخدر در استان هرمزگان به شهادت رسید، نیز برپا شد تا یادش گرامی داشته شود.

مراسم امحای ۶۴ تن مواد مخدر در بیرجند به طور زنده از شبکه خاوران و بخش‌هایی نیز از شبکه خبر پخش شد.

دودی به چشم سوداگران مرگ

فرمانده کل انتظامی کشور که از مراسم روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در تهران با این مراسم در بیرجند ارتباط تصویری داشت، دستور امحای انواع مواد مخدر و روانگردان را صادر کرد.

این دستور به صورت ویدئو کنفرانس با حضور برخی مقامات لشکری و کشوری در ستاد کل مبارزه با مواد مخدر صادر شد و دقایقی بعد شعله‌های آتش به گونی‌های حاوی مواد مخدر غیر دارویی و روانگردان رسید تا یکی پس از دیگری دود شوند و به چشم سوداگران مرگ برود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha