روایت خبرگزاری فرانسه: آیا لوکاشنکو ار میزبانی رئیس «واگنر» پشیمان خواهد شد؟

تهران- ایرنا- خبرگزاری فرانسه با طرح این مسئله که «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهوری بلاروس با میانجی‌گری توافقی که از یک رویارویی مسلحانه در روسیه جلوگیری کرد، یک پیروزی تبلیغاتی به دست آورد، نوشت: اما به عقیده ناظران، این مسئله می‌تواند در آینده، وی را از توافقی که به موجب آن، کشورش میزبان «یوگینی پریگوژین» رئیس گروه شبه‌نظامی واگنر شد، پشیمان کند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، تارنمای سوئیس‌اینفو به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: دفتر مطبوعاتی لوکاشنکو اواخر روز شنبه در بیانیه‌ای غیرمنتظره اعلام کرد که وی تمام روز را با حمایت ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه، به مذاکره با پریگوژین گذرانده است و رئیس واگنر موافقت کرده است تا پیشروی در مسکو را متوقف کند.

این بیانیه موجب تقویت جایگاه لوکاشنکو بود که حدود ۳۰ سال است بر کشوری حکومت می‌کند که با سه کشور اتحادیه اروپا همسایه است اما از زمان طرح اتهام تقلب در انتخابات ۲۰۲۰ از سوی مخالفان و همچنین به دلیل حمایت از روسیه در جنگ اوکراین، مورد بی‌مهری غرب قرار گرفته است.

طبق این گزارش، این مسئله برای این سیاستمدار ۶۸ ساله که گمانه‌زنی‌هایی در مورد وضعیت سلامتی او وجود دارد، از دوره سختی خبر می‌دهد.

به گفته ریاست جمهوری بلاروس، پوتین در تماس تلفنی با لوکاشنکو از این اقدام به میانجی‌گری قدردانی کرد.

کاتیا گلود (Katia Glod) محقق روابط روسیه و غرب در شبکه رهبری اروپا در لندن (Russia-West Policy Fellow at the European Leadership Network) در مورد نقش لوکاشنکو به خبرگزاری فرانسه گفت: فکر نمی‌کنم این خواست لوکاشنکو باشد. او ترجیح می‌دهد پریگوژین را نداشته باشد.

او افزود که حضور رئیس واگنر در بلاروس خطرات متعددی در کشوری دارد که وفاداری نیروهای امنیتی پس از انتخابات ۲۰۲۰، زمانی که اعتراضات گسترده روی داد، ضروری است.

وی مدعی شد: تنها مزیتی که رهبر بلاروس می‌تواند به دست آورد استفاده از افراد پریگوژین به عنوان ارتش شخصی خود در برابر شورش احتمالی است.

گیتاناس ناوسدا (Gitanas Nauseda) رئیس‌جمهوری لیتوانی که کشورش میزبان نشست اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در ماه ژوئیه (تیر- مرداد) خواهد بود، هشدار داد: اگر پریگوژین یا بخشی از گروه واگنر بدون برنامه‌ریزی روشن یا بدون نیات مشخص به بلاروس منتقل شوند، ممکن است ناتو مجبور شود مرزهای شرقی خود را تقویت کند.

به نوشته این خبرگزاری، از سال ۲۰۲۰، لوکاشنکو برای بقای سیاسی خود بیشتر به کرملین وابسته شده است و به نظر می‌رسد که در ملاقات‌های مکرر خود با پوتین، شریک کوچکتر باشد.

علاوه بر این، بلاروس پس از توافق لوکاشنکو و پوتین با میزبانی سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی روسیه موافقت کرد.

ویلیام آلبرکه (William Alberque) مدیر استراتژی، فناوری و کنترل تسلیحات در موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک (IISS) مدعی شد: مستقر کردن سلاح‌های هسته‌ای در خاک بلاروس، روند الحاق این کشور به روسیه با حرکت آهسته است.

سوتلانا تیخانوفسکایا (Svetlana Tikhanovskaya) رهبر مخالفان دولت بلاروس نیز گفت: این معامله (حضور پریگوژین در بلاروس) برای این کشور خطرناک است.

وی با انتشار ویدیویی در شبکه‌های مجازی افزود: این یک پیروزی کوچک، تاکتیکی، تصنعی و سطحی برای لوکاشنکو است که می‌تواند به یک مشکل استراتژیک تبدیل شود.

هانا لیوباکوا (Hanna Liubakova) از شورای آتلانتیک اظهار داشت که موقعیت لوکاشنکو می‌تواند از طریق میانجی‌گری تقویت شود، اما در دراز مدت، دولت او با عواقبی مواجه خواهد شد.

به دنبال تحولات اخیر روسیه که در نتیجه اقدامات گروه شورشی واگنر ایجاد شد لوکاشنکو به تسهیل روند بازگشت اوضاع به حالت عادی کمک کرد و یوگینی پریگوژین رئیس این گروه توانست بعد از رفع ابهام به بلاروس منتقل شود.

رئیس شورای امنیت ملی و دفاعی اوکراین بدون ارائه ادله مشخص به تازگی مدعی شد که رئیس‌جمهوری بلاروس احتمالا در مذاکرات صلح در آینده بین مسکو و کی‌یف شرکت خواهد داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha