۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۰۶
کد خبرنگار: 965
کد خبر: 85152928
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

فضای سبز شهر جندی شاپور دزفول ۲ برابر می‌شود

۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۰۶
کد خبر: 85152928
فضای سبز شهر جندی شاپور دزفول ۲ برابر می‌شود

دزفول - ایرنا - شهردار شهر جندی شاپور دزفول با بیان اینکه سرانه فضای سبز شهری از ۷۵ سانتیمتر در سال ۱۴۰۰ به ۲ متر افزایش یافته است، گفت: این سرانه تا هفته دولت امسال به چهار متر معادل ۲۰ هزار مترمربع افزایش می‌یابد.

لهراسب عالی‌پور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به گذشت سه سال از تاسیس شهر جندی شاپور دزفول افزود: این شهر به دلیل تازه تاسیس بودن از نطر فضای سبز و بوستان‌های شهری دارای ضعف جدی بود که توسعه این فضای سبز به عنوان اولویت در دستور کار قرار گرفت.
وی ادامه داد: بوستان گلستان با مساحت سه هزار و ۷۰۰ مترمربع با اعتبار ۹ میلیارد ریال به عنوان نخستین پارک شهر جندی شاپور در هفته دولت سال گذشته به بهره برداری رسید.
شهردار شهر جندی شاپور دزفول بیان کرد: دومین بوستان شهری جندی شاپور با وسعت ۱۰ هزار مترمربع هم اکنون دارای ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی است که پیش بینی می‌شود این بوستان بزرگ نیز در هفته دولت امسال به بهره برداری برسد.
اجرای ۲۶ هزار مترمربع آسفالت معابر در جندی شاپور
عالی‌پور با اشاره به اجرای ۲۶ هزار مترمربع زیرسازی و آسفالت خیابان‌های جندی شاپور با ۲۴ میلیارد ریال اعتبار گفت: زیرسازی و آسفالت حدود ۹ هزار مترمربع از خیابان‌های این شهر طی یکسال گذشته انجام شده است.

وی تکمیل شبکه دفع آبهای سطحی را یکی از اولویت‌های این شهرداری دانست و افزود: جمع آوری فاضلاب این شهر از طریق شبکه دفع آب‌های سطحی انجام می‌شود که در یکسال اخیر ۶.۵ هزار متر به طول این شبکه در شهر جندی شاپور توسط شهرداری افزوده شده است.

فضای سبز شهر جندی شاپور دزفول ۲ برابر می‌شود

انتقاد از مصادره عملکرد شهرداری جندی شاپور توسط میراث فرهنگی

شهردار شهر جندی شاپور با انتقاد از مصادره عملکرد این شهرداری توسط میراث فرهنگی گفت: شهرداری جندی شاپور به منظور افزایش رفاه گردشگران محوطه تاریخی جندی‌شاپور از محل منابع داخلی خود اقدام به تکمیل زیرساخت‌های رفاهی این محوطه کرده است که متاسفانه این اقدام‌ها توسط میراث فرهنگی مصادره شد.

وی افزود: ایجاد زیرساخت‌های شهری در محدوده آرامگاه یعقوب لیث‌صفاری از دیگر اولویت‌های شهرداری جندی شاپور برای رفاه مهمانان و گردشگران بود که ۶ چشمه سرویس بهداشتی، نمازخانه و یک باب بوفه با اعتبار پنج میلیارد ریال در این محوطه توسط شهرداری احداث شد.

عالی پور با اشاره به عملکرد بودجه‌ای شهرداری جندی شاپور اظهارکرد: عملکرد بودجه‌ای شهرداری طی سه سال اخیر همواره رشد داشته است به گونه‌ای که عملکرد بودجه‌ای این شهرداری از ۲۵ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۹ به ۱۱۸ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است.

تحقق بودجه ۱۴۰۱ شهرداری ۲۰۰ درصد بود
شهردار جندی شاپور بیان کرد: بودجه مصوب شهرداری جندی شاپور در سال ۱۴۰۱ رقمی بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال بود که میزان تحقق شده این بودجه با بیش از ۲۰۰ درصد رشد، ۱۱۸ میلیارد ریال بوده است.

وی نسبت بودجه عمرانی به جاری شهرداری جندی شاپور را ۶۵ به ۳۵ درصد اعلام کرد و افزود: انضباط مالی، جلوگیری از استخدام نیروهای مازاد در شهرداری، نداشتن بدهی و همچنین به روز بودن حقوق کارکنان موجب شده تا این شهرداری با وجود تازه تاسیس بودن اقدام‌های قابل دفاعی داشته باشد.

ایمن و زیباسازی ورودی شهر جندی شاپور از مهمترین اقدامات شهرداری

عالی‌پور گفت: جاده ورودی این شهر بسیار ناایمن و کم عرض بود که به منظور بهبود عبور و مرور شهری و سهولت تردد شهروندان، ایمن سازی و تعریض این جاده با اجرای میدان و بلوار ورودی شهر در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: این طرح به طول یک هزار متر با اعتبار ۳۵ میلیارد ریال اجرا شد که اجرای این طرح موجب زیباسازی و ایمن سازی جاده ورودی شهر شد.

شهردار جندی شاپور اظهارکرد: اجرای یک هزار و ۵۰۰ متر شبکه روشنایی و ۱۸ هزار مترمربع زیرسازی و آسفالت از دیگر اقدام‌های انجام شده برای احداث میدان آیلند و بلوار ورودی شهر جندی شاپور است.

وی با بیان اینکه احداث و تجهیز ساختمان شهرداری جندی شاپور از دیگر اقدامات مهم و اساسی این شهرداری در سال گذشته است، افزود: انسجام و همراهی بسیار بالایی میان شهرداری و شورای اسلامی شهر جندی شاپور وجود دارد که این همدلی عامل اصلی توسعه این شهر است.

شبکه دفع فاضلاب جندی شاپور تا یک ماه آینده تکمیل می‌شود

عالی پور با اشاره به طرح‌های در دست اقدام این شهرداری گفت: احداث جدول دفع آبهای سطحی و فاضلاب و ارتقای بهداشت و سلامت مردم تا ماه آینده تکمیل و پرونده جدول فاضلاب شهر به طور کلی بسته می‌شود.

وی ساماندهی فاضلاب خانگی و زهکش خروجی آن را یکی از مطالبه‌های اساسی شهروندان شهر جندی شاپور دانست و افزود: نقشه برداری و محاسبات فنی احداث زهکش و فاضلاب اصلی در قسمت خروجی شهر نهایی شده است که با تصویب شورا به سرعت عملیات احداث زهکش جدید در این شهر آغاز می‌شود.

شهردار جندی شاپور با اشاره به جذب یک دستگاه لودر با مساعدت سازمان شهرداری‌های و دهیاری‌های کشور اظهارکرد: عملیات آسفالت معابر در این شهر امسال نیز ادامه دارد و ۱۵ هزار مترمربع دیگر از سطح خیابان‌های شهر جندی شاپور زیرسازی و آسفالت می‌شود.

به گزارش ایرنا، هیات دولت در نشست ۲۲ اسفدماه ۱۳۹۷ خود به پیشنهاد وزارت کشور (استانداری خوزستان) با تغییر نام روستای اسلام ‏آباد شهرستان دزفول به جندی ‏شاپور و نیز تبدیل روستای جندی‏ شاپور به شهر موافقت کرد.

جندی شاپور شهری از توابع بخش چغامیش شهرستان دزفول در استان خوزستان ایران است.بر اساس آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهر بالغ بر پنج هزار و ۳۰۰ نفر بوده است.

شهر باستانی جندی‌شاپور با وسعت بیش از ۸۰۰ هکتار در ۱۰ کیلومتری شهر دزفول و در مجاورت شهر تازه تأسیس جندی‌شاپور واقع است.آثار برجا مانده این شهر در ۲۴ شهریور سال ۱۳۱۰ به شماره ۴۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

این شهر، یکی از مهم‌ترین شهرهای دوره ساسانی بوده که توسط شاپور یکم ایجاد شده است. جندی شاپور باستان از همان بدو تأسیس به تدریج به صورت یکی از مراکز علمی و پزشکی جهان آن روز درآمد و بنا به گفتهٔ تاریخ‌نویسان، شاپور دستور داده بود تعداد زیادی از کتاب‌های طب یونانی را به زبان پهلوی ترجمه و در آن‌جا نگهداری کنند؛ خسرو انوشیروان در این شهر بیمارستان بزرگی ساخت و بر توسعهٔ دانشکدهٔ پزشکی آن افزود.

نخستین دانشگاه جهان (ثبت در حافظه میراث‌جهانی یونسکو از منظر فرهنگی تولید علم و دانش در ۱۳ آبان ۱۳۹۷) به دستور شاپور اول ساسانی حدود ۱۸۰۰ سال پیش در این شهر که اکنون بقایایی از آن بر جا مانده است، تأسیس شد.

آرامگاه یعقوب لیث‌صفاری (احیاءگر زبان فارسی) که درون عرصه تاریخی شهر علمی‌دانشگاهی جندی‌شاپور واقع شده است نیز به شماره ۲۵۵۰ در هشتم دی‌ماه ۱۳۸۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha