حفظ میراث فرهنگی همگام با توسعه شهری دغدغه اهالی جندی شاپور دزفول است

دزفول-ایرنا- شهردار جندی شاپور دزفول گفت: حفظ میراث فرهنگی همگام با توسعه و عمران شهری به یکی از دغدغه‌های اهالی شهر جندی شاپور دزفول تبدیل شده است.

لهراسب عالی پور روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اینکه ۵۰ درصد شهر جندی شاپور در محدوده میراث و ۵۰ درصد دیگر در عرصه میراث قرار گرفته است، اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اجازه ساخت و ساز و توسعه را به شهرداری نمی‌دهد که این امر باعث شده شهر از نظر ساختاری به بیراهه برود.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه شهرداری اجازه ساخت و ساز به اهالی نمی‌دهد اهالی مجبورند خارج از زیرساخت‌های شهری اقدام به ساخت منزل مسکونی کنند که این امر مشکلاتی در آینده ایجاد می‌کند.

شهردار جندی شاپور دزفول تاکید کرد: مالکان اجازه ساخت و ساز و شهرداری اجازه ارائه خدمات شهری ندارد زیرا از نظر قانونی ارائه مجوز برای ساخت و ساز در محدوده میراث ممنوعیت دارد از طرفی فرد مالک زمین است و می‌خواهد ساخت و ساز کند ولی به علت قرار گرفتن در محدوده میراث اجازه ساخت و ساز ندارد.

وی افزود: قبل از سال ۱۳۹۵، قسمت‌هایی از شهر جندی شاپور توسط بنیاد مسکن، سند گرفت و تسهیلاتی نیز ارائه شد ولی بعد از مطالعات میراث فرهنگی، هرگونه ساخت و ساز در این محدوده ممنوع شد.

عالی پور گفت: این مجموعه حدود ۲۰ هکتار است که اهالی شهر مالکیت دارند ولی میراث فرهنگی اجازه ساخت و ساز نمی‌دهد ضمن اینکه ساخت و سازهای این محدوه مربوط به قبل از سال ۹۵ است.

وی افزود: انتظار می‌رود دستگاه‌های اجرایی کمک کنند تا شهر توسعه یابد چراکه محدودیت‌های میراث باعث شده در فاصله پنج کیلومتری شهر دزفول، حدود ۲هزار و ۳۰۰ نفر از اهالی جندی شاپور از نعمت برق محروم باشند.

شهردار جندی شاپور دزفول بیان کرد: توسعه شبکه برق با تلاش و مکاتبات شورا، شهرداری، فرمانداری و اداره برق در دستور کار قرار گرفت ولی این افراد از مشکل گاز نیز رنج می‌برند؛ شرکت گاز، دادن مجوز حفاری را منوط به مجوز میراث فرهنگی کرده است.

وی مشکل آب آشامیدنی را از دیگر مشکلات اهالی جندی شاپور دانست و افزود: اهالی جندی شاپور برای تامین آب آشامیدنی مجبورند آب و برق غیرمجاز بگیرند که این امر خطراتی ایجاد می‌کند.

عالی پور گفت: مصرف بی‌ضابطه و غیرمجاز برق منجر به افت ولتاژ و سوختگی ترانس برق می‌شود به طوری که سال گذشته پنج ترانس برق در جندی شاپور سوخت.

وی احداث نمازخانه و سرویس بهداشتی را از دیگر اقدامات انجام شده توسط شهرداری جندی شاپور دانست و افزود: اکنون فاضلاب این شهر به طول ۴۵۰ متر، عرض ۲ متر و ۷۰ سانتیمتر و ارتفاع یک متر و ۳۰ سانتیمتر در حال احداث است تا فاضلاب ۳۰ ساله شهر که به صورت آب انبار بود را به خارج شهر هدایت کنیم.

شهردار جندی شاپور به ناچیزبودن سرانه فضای سبز این شهر اشاره و اظهارکرد: یک پارک سه هزار متری و هشت هزار و ۵۰۰ متری در مراحل پایانی بهره برداری است.

وی جمعیت جندی شاپور را بر اساس آمار بهداشت، حدود ۶ هزار و ۵۰۰ نفر و وسعت این شهر را ۶۹ هکتار اعلام کرد و افزود: زمین چمن فوتبال این شهر ۲.۵ هکتار است که مشخص نیست متولی آن کیست.

عالی پور اضافه کرد: سال ۹۸، هشت میلیارد ریال برای محصور کردن این زمین چمن به اداره ورزش و جوانان اختصاص یافت ولی چون میراث فرهنگی اجازه نداد این کار انجام نشد و این اعتبار هم ارزش چندانی ندارد.

شهردار جندی شاپور دزفول با اشاره به آغاز فعالیت این شهرداری از آبان‌ماه ۱۳۹۹ گفت: طی سال‌های اخیر ورودی شهر جندی شاپور به طول ۸۰۰ و عرض ۱۸ متر بهسازی و اقداماتی نظیر بلواربندی، روشنایی، اصلاح میدان ورودی شهر، زیرساخت و فضای سبز انجام شده است.

وی با اشاره به ارائه خدمات درخصوص عبور و مرور شهری و توسعه زیرساخت‌ها افزود: حدود ۹ کیلومتر جدول دفع آب‌های سطحی نیز اجرا شده است.

به گزارش ایرنا روستای اسلام آباد در سال ۱۳۹۸ به شهر جندی شاپور تبدیل شد و شهرداری آن از سال ۱۳۹۹ فعالیت خود را آغاز کرد.

این شهر تازه تاسیس در نزدیکی شهر باستانی جندی شاپور قرار دارد؛ شهر باستانی جندی شاپور یکی از مهم‌ترین شهرهای دوره ساسانی بوده که توسط شاپور اول ایجاد شده است؛ جندی شاپور از همان بدو تأسیس به تدریج به صورت یکی از مراکز علمی و پزشکی جهان آن روز درآمد و بنا به گفتهٔ تاریخ‌نویسان، شاپور دستور داده بود تعداد زیادی از کتاب‌های طب یونانی را به زبان پهلوی ترجمه و در آنجا نگهداری کنند؛ خسرو انوشیروان در این شهر بیمارستان بزرگی ساخت و بر توسعه دانشکده پزشکی آن افزود.

نخستین دانشگاه جهان (ثبت در حافظه میراث‌جهانی یونسکو از منظر فرهنگی تولید علم و دانش در ۱۳ آبان ۱۳۹۷) به دستور شاپور اول ساسانی حدود یکهزار و ۸۰۰ سال پیش در این شهر که اکنون بقایایی از آن بر جا مانده، تأسیس شد.

آرامگاه یعقوب لیث‌صفاری (احیاگر زبان فارسی) که درون عرصه تاریخی شهر علمی‌دانشگاهی جندی‌شاپور واقع شده است نیز به شماره ۲۵۵۰ در هشتم دی‌ماه ۱۳۸۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha