انتقاد وزارت بهداشت از گزارش دیرهنگام هاری در جنوب کرمان
عکس آرشیوی است

جیرفت- ایرنا- رییس گروه مدیریت بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت با انتقاد از گزارش نکردن به موقع وقوع بیماری هاری در جنوب کرمان، گفت: سال گذشته ۱۴ بیماری هاری در کشور دیده شده که چهار مورد آن در استان کرمان بوده است.

به گزارش ایرنا محمدرضا شیرزادی روز سه‌شنبه در همایش منطقه‌ای مراقبت درزمینه هاری و حیوان گزیدگی جنوب استان کرمان اظهار کرد: باعث تاسف است که اساتید خبره و دانشمندی در کرمان داریم و استانی است که بیشترین دانشگاه علوم پزشکی را دارد، تعداد زیادی موارد مبتلا به هاری در آن رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه پارسال یک مورد از هاری ها در سیرجان و سه مورد دیگر در رودبارجنوب رخ داده اظهارداشت: امسال هم یک مورد هاری در استان کرمان دیده شد که در قلعه گنج بوده است.
شیرزادی ادامه داد: نتوانستیم هاری را در کرمان کنترل کنیم درحالی که در بسیاری از استان ها سال هاست این بیماری وجود ندارد.
وی با طرح این پرسش که چرا وقتی اولین مورد هاری در کرمان بویژه رودبارجنوب اتفاق افتاد اجازه دادیم موارد دیگر هم اتفاق افتد، با انتقاد از مسئولان رودبارجنوب برای گزارش ندادن سه مورد ابتلا در سال گذشته تصریح کرد: موارد مبتلا به هاری در استان کرمان به دلیل بی توجهی ما، دانشگاه‌ها، دامپزشکی، محیط زیست، فرمانداری و دیگر دستگاه‌های مرتبط رخ داده است.
رییس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت با طرح این سئوال که در این استان چند هاری دیگر باید اتفاق بیافتد که اقداماتی انجام شود تاکید کرد: اصلا نباید یک مورد هاری هم اتفاق می افتاد اما حتی گزارشی درباره اولین رخداد هاری به ما داده نشد.

شیرزادی یادآور شد: دانشگاه علوم پزشکی در کرمان به کارشناس محیط زیست نگفته‌ واکسن هاری بزند اما چرا نباید به کارکنان محیط زیست اعلام شود؟.
وی همچنین با بیان اینکه در کل کشور حیوان گزیدگی افزایش پیدا کرده است ادامه داد: ۳۲۰ هزار حیوان گزیدگی در کشور به صورت سالانه اتفاق می‌افتد.
شیرزادی با اشاره به اینکه از هر یک هزار نفر چهار نفر به صورت متوسط در کشور توسط حیوان گزیده می‌شوند گفت: در کرمان ۱۶ هزار مورد حیوان گزیدگی داشته‌ایم.
وی تاکید کرد: ناکافی بودن عملکرد مسئولان در مورد هاری و کنترل آن، در اولویت نبودن کنترل هاری توسط مسئولان با وجود رخ دادن مواردی از هاری، ناکافی بودن اطلاعات جامعه در خصوص نگهداری حیوانات خانگی و ضعف آگاهی جامعه در خصوص مراجعه فوری پس از گزیدگی مواردی است که ابتلا به این بیماری را گسترش می‌دهد.
شیرزادی به نبود برنامه عملی هم در این زمینه انتقاد کرد و گفت: اگر برنامه عملیاتی در شهرستان های جنوب کرمان ارائه نشود آن را مستقیم به وزارت کشور گزارش می‌کنم.
وی تصریح کرد: نمایندگان دانشگاه‌های علوم پزشکی و شبکه‌های بهداشت در مورد گزارش عملکرد دستگاه‌ها مسئول هستند اگر اجرانشدن مصوبات یا قصور وظایف ارگان‌ها را اعلام نکنند، مجرم و متهم مرگ بر اثر هاری هستند.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی هم در این سمینار گفت: سال گذشته ۶۰۰ هزار قلاده سگ جمع آوری شده و ۷۵ درصد را پوشش واکسن داده‌ایم.
سیامک نیکخواه ادامه داد: هشت مورد از حیوانات در معرض خطر انقراض وجود دارند که بر اثر ابتلا به هاری می‌تواند از بین برود.

انتقاد وزارت بهداشت از گزارش دیرهنگام هاری در جنوب کرمان

کارشناس دفتر محیط زیست و خدمات شهری در سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور هم در این سمینار گفت: دستورالعملهای وزارت کشور در کرمان اجرا نشده بنابراین در این رابطه وضعیت خوبی ندارد.
مهیار صفا افزود: مجموعه شهرداری ها ساده ترین روش یعنی حذف فیزیکی را در پی گرفته‌اند.
وی با بیان اینکه برنامه اجرایی برای مقابله با هاری اصلا وجود نداشته که بخشی از آن به دلیل نبود اعتبار بوده است افزود: آمار گزش و بیماری در استان کرمان نگران کننده بوده و رشد داشته که نشان می دهد عملکرد و مدیریت اجرایی اصلا مناسب نبوده است.
صفا با اشاره به عدم مدیریت زباله‌ها توسط شهرداریها و دهیاریها اظهار کرد: راهبرد صحیحی باید داشته باشیم و از تبدیل معضل به بحران جلوگیری کنیم چونکه در برخی شهرها شاهد درگیری مردم با کارکنان شهرداری ها بوده‌ایم.
وی با مطرح کردن این سوال که کارگروه شهرستانی مدیریت جمعیت سگ تشکیل جلسه داده و آخرین بار چه زمانی بوده است؟ اضافه کرد: کارگروه استانی و شهرستانی باید تشکیل شود اما هیچ گزارش عملکردی تاکنون نداشته‌ایم.

صفا با بیان اینکه ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن روزانه در مرکز دفن زباله کرمان زباله تولید می شود که محلی برای تجمع سگها شده است افزود: در گام اول باید مدیریت پسماند در محل دفن زباله کرمان کنترل شود.
کارشناس دفتر محیط زیست و خدمات شهری در سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور با اشاره به اینکه در چهار نقطه شامل محل تولید کمپوست، مراکز دفن زباله، جمع‌آوری و ذخیره سازی شاهد حضور سگ هستیم گفت: در محل های دفن و جمع‌آوری، زباله‌های عفونی وجود دارد و سگ ها به انواع بیماری ها مبتلا می‌شوند و آن را به انسان هم منتقل می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha