حضور ۱۱۰ هزار زائر کرمانی در پیاده روی اربعین ۱۴۰۱

کرمان- ایرنا- استاندار کرمان با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۱۰ هزار نفر از استان کرمان در پیاده‌روی اربعین شرکت کردند، گفت: همگان باید کمک کنیم تا موکب داران کرمانی سفر اربعین تقویت شوند و کمپین‌هایی برای خدمت‌رسانی بهتر به زائران کرمانی اربعین باید راه‌اندازی کرد. 

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد مهدی فداکار روز سه شنبه در نشست ستاد اربعین حسینی افزود: جمعیت بسیار بالایی سالانه از کشور ما به سفر اربعین می روند که این جمعیت به تمهیدات نیاز دارد و بخش عمده ای از این تمهیدات در عراق، مردمی است و دولت هم در قالب دستگاه‌های خاص مثل بهداشت و درمان در کنار مردم در موکب ها حضور دارد.

شرایط سفر اربعین امسال

استاندار کرمان با اشاره به شرایط سفر اربعین امسال گفت: در جریان سفر اربعین سال به سال هوا گرم‌تر می شود از این‌رو باید سازوکاری متناسب با این شرایط داشته باشیم، موکب داران آماده این قضیه باشند و برای جلوگیری از گرمازدگی مردم کارهایی را انجام دهند.
وی با اشاره لزوم ارائه آموزش هایی به مسافران سفر اربعین برای پیشگیری از شرایط گرمازدگی گفت: رسانه ها باید در این راستا کمک کنند و محتوای این اطلاع رسانی باید توسط دستگاه‌ها آماده و در اختیار سخنگو برای اطلاع رسانی قرار گیرد.
فداکار گفت: بهداشت و درمان و اورژانس برای گرمازدگی مردم در جریان سفر اربعین فکر و کار تخصصی کنند اگر به علت گرما یک عده ای نمی توانند به این سفر بروند مانند کودکان و سالمندان به آن‌ها توصیه شود که نروند.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی و معاونت بهداشتی پیگیری کنند و کسانی که داوطلبانه دوست دارند به سفر اربعین روند و آماده خدمت رسانی هستند به موکب ها معرفی و در آنجا مستقر شوند.
استاندار کرمان بیان کرد: آمبولانس مورد نیاز برای سفر اربعین اگر کم آوردیم؛ از شرکت های معدنی و صنعتی استان بگیریم زیرا به منظور تامین آمبولانس پایگاه‌ها را نمی شود تعطیل کرد و این کار ضرورتی هم ندارد.

تمهیداتی برای زوار خارجی

وی با اشاره به اینکه امسال تعداد زیادی از زوار پاکستانی برای زیارت سفر اربعین می آیند، گفت: موکب ماهان کرمان برای اسکان زوار آمادگی دارد اما باید این موکب تقویت و خدمات در آن مستقر شود.

فداکار گفت: سال گذشته آمد و رفت ماشین های زوار خارجی آزاد شد و امسال هم باید اجازه دهیم این زوار برای زیارت اربعین حسینی با ماشین های خود بروند و فشار به سیستم ناوگان حمل و نقل نیاید.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه بهترین وسیله حمل و نقل برای سفر اربعین اتوبوس است که باید تدبیرهای لازم در مورد آن همانند پارسال انجام شود، گفت: گذرنامه امسال زیارتی و گروهی است و دردسر کمتری دارد.

فداکار گفت: زائران استان‌های همجوار سال گذشته در کرمان پیاده می شدند و ظرفیت موجود اتوبوس ها را پر می کردند که براین موضوع باید تدبیری شود.
استاندار کرمان گفت: اتباع در مسیر زیارت اربعین و در مسیر کرمان به مزار شهدای کرمان حتما مراجعه خواهند داشت که باید فکر جدی در خدمات دهی آنها انجام شود و بستر را فراهم و سازماندهی کنیم.
وی اظهار داشت :همان‌طور که عراقی‌ها به ما خدمات می‌دهند ما هم باید به اتباع افغانستانی و پاکستانی خدمت‌رسانی کنیم که از کرمان به عراق می‌روند و در این زمینه می‌توان از توان مردمی بهره برد.
اعزام ۷۰ نیرو به مراکز درمانی در اربعین

رییس مرکز اورژانس و فوریت های پزشکی کرمان نیز در این نشست گفت: در خصوص اعزام نیرو توسط کمیته بهداشت و درمان به مرزها تصمیمات ملی است اما اگر طبق سال‌های گذشته باشد ۲۰ تیم با حدود ۷۰ نفر نیرو از استان کرمان اعزام می شود.
سید محمد صابری با اشاره به تمرکز استقرار تیم ها در مرزهای مهران و خسروی خاطرنشان کرد: علیرغم اعلام هر ساله به موکب های استانی مستقر در خارج از مرز مبنی بر آمادگی برای اعزام کارشناس بهداشت اما استقبال نمی شود که امسال باتوجه گرما و مشکلات ناشی از آن تقاضا داریم توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته اعزام زائرین کشورهای شرقی از استان ممنوع شد و مشکلی با این مسئله نداشتیم، گفت: اما امسال اگر بنا بر اعزام باشد باید تدابیر لازم در بخش امنیت و بهداشت انجام شود. مخصوصاً در زیارت این زوار از مزار شهید سلیمانی که اگر قرار باشد روزی ۳۰یا ۴۰ اتوبوس به گلزار شهدا برود باید چاره اندیشی کرد.
رییس مرکز اورژانس و فوریت های پزشکی کرمان همچنین بر اتخاذ تدابیر لازم برای راهپیمایی جاماندگان اربعین در مرکز استان تاکید و افزود: ناوگان آمبولانس ما نسبت به گذشته فرسوده شده و امسال شاید مجبور بشویم چند پایگاه را غیر فعال و به عراق اعزام کنیم.

برنامه ریزی هلال احمر برای سفر اربعین

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان هم در این نشست با اشاره به برنامه ریزی هلال احمر مبنی بر آمادگی کامل همه پایگاه ها برای پوشش حوادث در مسیر تا مرزها، در مرز و در خاک عراق، افزود: همه بیمارستان های جمعیت هلال احمر باید اعزام و در شهرستان های عراق مستقر و هر ۱۰۰ ستون نیز یک خودروی درمانی با تیم پزشکی مستقر شود.
رضا فلاح از تجهیز بیمارستان نجف اشرف و آمادگی آن برای ارائه خدمات به بیماران خبر داد و انتقال بیماران به خاک ایران را از دیگر موارد کاری هلال احمر در رابطه با زائرین اربعین عنوان و تصریح کرد: تریلرها و آمبولانس ها پلاک‌گذاری کشور عراق می شوند و امسال ۴۰ نفر نیرو و ۸ آمبولانس از استان اعزام می کنیم.

آموزش موکب داران

وی همچنین از آموزش موکب‌داران برای مواجهه با گرمازدگی و عقرب گزیدگی خبر داد و گفت: امسال بهتر از سال گذشته در خاک عراق خدمات دهی انجام می شود و در داخل خاک ایران، تمام پایگاه‌ها آماده پوشش حوادث هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha