پاد: بسیاری از مسائل حوزه زنان را به‌خاطر حرفه‌ام لمس کرده‌ام

تهران- ایرنا- دستیار رئیس‌جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی با بیان اینکه بسیاری از مسائل حوزه زنان را به‌خاطر حرفه‌ام از نزدیک لمس کرده‌ام، گفت: سال‌ها در بسیاری از موضوعات دچار یک بیماری مزمن بودیم که توسط مسئولان قبلی انکار می‌شد اما در صدد هستیم با توجه به ظرفیت قانونی دولت، حل این مسائل را تا حصول نتیجه مطلوب پیگیری کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، نخستین جلسه از سلسله نشست‌های هم‌اندیشی کنشگران در پیگیری حقوق مادی و معنوی زنان روز سه‌شنبه (۶ تیر) با حضور «سکینه سادات پاد» دستیار رئیس‌جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی و ۲۰ تن از زنان فعال و پژوهشگر حوزه زنان و خانواده برگزار شد.

دستیار رئیس جمهور در این‌نشست گفت: مرکز پیگیری حقوق و آزادی های اجتماعی یک جایگاه ِتازه تاسیس و بدیع است، به همین علت نوع حکم‌ بنده مقداری متفاوت از سایر احکامی است که آقای رئیس جمهور صادر کرده اند.

پاد افزود: برای تنویر اذهان شما به چند نکته اشاره می‌کنم. در حکم آیت الله رییسی ماموریت‌ها و وظایفی برای اینجانب مشخص شده است و یکی از ماموریت‌ها که با این‌ جلسه سنخیت دارد، بحث پیگیری حقوق مادی و معنوی زنان است.

وی در ادامه تاکید کرد: پیگیری حقوق مادی و معنوی زنان و حق برپایی اجتماعات و حریم خصوصی و پیگیری حقوق ملت ایران در مجامع داخلی و بین المللی در ساختارهای جمهوری اسلامی متولی خاص دارد ولی اینکه چرا آیت الله رئیسی چنین جایگاهی را در دولت خود تعریف کرده‌اند، این‌محل گفت و گوی من با شما است.

پاد بیان کرد: جنس پیگیری در دلش رصد و نظارت هم نهادینه شده و به فراخور در حکم بنده هم به این‌ نکات اشاره شده و ماهیت آن هم سلبی و ایجابی است.

وی به تفاوت جایگاه و چارچوب تعریف شده برای دستیاری در پیگیری حقوق و آزادی اجتماعی با دستیاری در حقوق شهروندی پرداخت و تصریح کرد: این جایگاه تفاوت زیادی با دستیاری در حقوق شهروندی دارد زیرا دستیار حقوق شهروندی ناظر به حقوق شهروندی در داخل است ولی در حکم آیت الله رئیسی به بنده مسائل بین المللی هم درج شده است.

دستیار رییس جمهور با اشاره به اینکه آیت الله رییسی دو فرامتن به من دستور داده‌اند، خاطر نشان کرد: یکی از نکات آیت الله رییسی تهیه ساختار برای این جایگاه است تا حقوق مردم‌ نهادینه شود تا در تمامی ادوار و دولت‌ها این حکم و جایگاه وجود داشته باشد.

پاد تاکید کرد: در ابتدای این ماموریت به پیشینه جایگاه حقوق شهروندی مراجعه کردم ولی چون ساختاری توسط خانم مولاوردی تعریف نشده بود، فقط مصاحبه های ایشان را بررسی کردم ولی اینکه اقدامی از جانب ایشان در عمل منجر به نتیجه شده باشد، ندیدم البته شاید فرصت نبوده است ولی همین تولید ادبیات نیز جای تشکر دارد. ‌

دستیار رئیس‌جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی گفت: یکی از ماموریت‌های من شان نظارتی و رصد و پایش و تذکر و گزارش به آیت الله رئیسی است و در صورت لزوم ورود و مداخله به برخی موضوعات را نیز خواهیم داشت. مثلا در مباحثی مانند لایحه برنامه هفتم‌ توسعه دفتر پیگیری حقوق مادی و معنوی زنان نظرات تکمیلی و پیشنهادی خود را در اختیار رئیس جمهور قرار داد و این از مصادیق پیگیری حقوق مادی و معنوی زنان است زیرا برنامه و سیاست‌های کلان مقداری رها شده است و هارمونی خاصی برای آن تعریف نشده است.

وی با بیان اینکه من از موضوعات در حوزه زنان در جامعه را به واسطه حرفه ای که دارم از نزدیک لمس کرده‌ام، اظهار کرد: باوجود اینکه اسناد خوبی وجود دارد ولی درک و فهم صحیحی از مسئله صورت نگرفته است لذا یکی از راهکارهای حل مسائل زنان و پیگیری حقوق مادی و معنوی را شروع نشست و شنیدن و گفت و گو کردن با کسانی می‌دانم که بیشتر مسائل را درک کرده‌اند و انشالله بین این جلسه‌های مختلف به یک فهم مشترک برسیم.

وی مسئله شناسی در حوزه زنان را از نکات مهم برشمرده و عنوان کرد: قصد ما این است که خروجی این جلسات منجر به راهبرد نهایی شود و از حالت منشور و اعلامیه و صحبت خارج شود و اگر نیاز داشته باشد به صورت قانون کار را به انجام برسانیم. البته مسائل و موضوعات بعد از شناسایی و احصا اولویت بندی خواهد شد و نسبت به حل مسئله‌ها راهکار مناسب ارائه خواهیم‌کرد.

دستیار رییس جمهور تاکید کرد که سال‌ها در بسیاری از موضوعات دچار یک بیماری مزمن بودیم ولی این مسئله‌ها توسط مسئولان قبل انکار می‌شد ولی ما به دنبال این هستیم با توجه به ظرفیت قانونی اگر نیاز به تعامل با دستگاه دولتی باشد تا رسیدن به نتیجه مطلوب کار را به نتیجه برسانیم.

وی خاطر نشان کرد: برای فهم خشونت و در زمان نهایی شدن در قوه قضائیه به کمپ ها رفتم دختر ۲۷ساله ای را دیدم که همه دندانهایش براثر اعتیاد ریخته بود ومساله ها را دیدم ولایه های مختلف خشونت را ازنزدیک در آنجا دیدم. واز شرایط زنان ودختران اگاه شدم.

دستیار رییس جمهور عنوان کرد: با جایگاه جدید تعریف شده در دولت حاکمیت درگاه هایی را برای سطح تماس با مردم گشود، من تاکنون‌ماشین شخصی نداشته ام. در ابتدای استقرار ام در دولت طی نامه ای به رئیس جمهور تاکید کردم که من ریالی حقوق دریافت نخواهم‌کرد و تقاضا کردم با هویت وکیل مردمی در دولت حضور داشته باشم. اگر روزی وکیل مردم نباشم اذیت خواهم شد 

وی با بیان این‌جمله که دغدغه هایی که در این جلسه مطرح شد، همگی را پیگیری خواهم‌ کرد، بیان کرد: با توجه به فرصتی که در دولت سیزدهم در اختیارم قرار داده شده ودر راستای تاکیدات آیت الله رئیسی ساختاری را تهیه و تنطیم‌کردم تا کارآمدی لازم را داشته باشد و نیروهای مرکز پیگیری حقوقی و آزادی های اجتماعی را از جوانان چابک و متخصص  انتخاب کرده ام. به شدت قائل به عقلانیت هستم.  

پاد باتاکید بر اینکه دخل و تصرفی در لایحه حجاب نداشته گفت: هنوز وارد جلسات هیات دولت نشده ام. توییتی که در مورد حجاب داشتم با انتقاد های زیادی مواجه شد و برچسب های مختلف به من زده شد البته بعد از آن ماجرا رییس جمهور ماموریت جدیدی را به محول کردند و من به عضویت در کمیته ویژه بررسی ناآرامی های ۸ ماه اخیر درآمدم و  این ناشی از اعتماد مجدد ایشان است.

وی با اشاره به اینکه در این مسیر از تمام ظرفیت ها استفاده خواهد کرد، عنوان کرد: یکسری زوایای فکری و اخلاقی رییس جمهور به مردم‌معرفی نشده است مثل  نگاه افرهنگی و قانون مدار ایشان به حجاب و این از ضعف رسانه است

دستیار رئیس جمهور در پاسخ به سوال یکی از بانوان مبنی بر آنکه چرا در برنامه هفتم توسعه بندپیگیری های عدالت جنسیتی حذف شده است، تاکید کرد: ما هم این ایراد دا دیدیم، توقع این بود این موضوع توسط متولیان امر زودتر پیگیری شود ولی چون وظیفه رصد و پایش و پیگیری حقوق مادی و معنوی زنان را به عهده دارم و گفتم  عدالت  جنسیتی در برنامه ششم توسعه به سرانجام نرسید و می بایست در برنامه هفتم توسعه مجدد تکرار شود لذا یک نامه ای امروز در همین خصوص  وبحث توجه به نیازمندیهای زنان روستایی وبحث توجه به ارتقای ساختار وجایگاه امور زنان در دستگاه‌های اجرایی ونیز  نیازمندیهای دختران مجرد دهه ۶۰ و چگونگی استفاده از ظرفیت زنان نخبه در مناصب کلان تصمیم ساز با توجه به فرمایش رهبری در ۱۴دی ماه ۱۴۰۱در برنامه هفتم تهیه شد و برای رئیس جمهور ارسال شد.  

پاد گفت: من در مورد فضای مجازی و تعطیلی کسب و کار ها به رئیس جمهور نامه تقدیم کردم  و متناسب با تخصص ام نکاتی را با ایشان مطرح کردم. هرنامه ای را که خدمت رییس جمهور ارائه میکنم همراه با راهکار است.  

وی از توجه ویژه رییس جمهور به مرکز پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی اشاره داشت و اظهار کرد: رئیس جمهور خطاب به من گفتند که حوزه فعالیت شما از موضوعات حائر اهمیت به دلیل موضوعیت حقوق  مردم است و گفتند اگر احساس کردید در هفته نیاز هست چندبار هم در خصوص  حوزه کاری ومسائل مردم با بنده جلسه برگزار کنید، تقاضای جلسه کنید واین فرصت برای بنده مغتنم و مهیا است.  

دستیار ویژه رییس جمهور از ارسال نامه خود به وزیر امور خارجه برای پیگیری حقوق ایرانیان مقیم هلند خبر داد و اظهار کرد: با توجه به رفتار ناشایست و اهانتی که با ایرانیان مقیم هلند پس از بازی والیبال صورت گرفت، از ایشان درخواست کردم دستور به رسیدگی وبررسی   این موضوع دهند  و بستر فنی و حقوقی برای استیفای حقوق ایرانیان عزیز  فراهم شود.

پاد از فهم عالی ترین مقام اجرایی کشور و آشنایی ایشان با مسائل حوزه زنان گفت و تاکید کرد: قائل به این هستم‌که در نظام‌حکمرانی باید برای تمامی  زنان ودختران برنامه داشته باشیم و حاکمیت فقط برای زنان ومردان‌متاهل مسوولیت  ندارد نمی توان از ظرفیت و توان دختران مجرد غافل شد ویا در قوانین ومقررات خلاف عدالت آنها را ازحقی یا امتیازی محروم کرد.

وی در رابطه با حضانت و ولایت فرزندان خطاب به یکی از حضار گفت: یک مشکل اساسی و مبنایی را بازبینی شورای فقهی زنان می‌دانیم  ودر این راستا نیز طرحی داریم. قبلا  یادداشتی نوشتم در مورد مسائل زنان  گفتم بهارستان و پاستور و قم  و فعالان  مدنی می بایست بایکدیگر به ادراک مشترک برسند تا برخی مسائل حوزه زنان  حل شود من هم مانند شما شاهد برخی تعارضات در برخی قوانین هستم و قائل به ضرورت اصلاح هستم.

در ادامه این‌ نشست جمعی از زنان فعال و پژوهشگر حوزه زنان و خانواده به بیان دغدغه ها و مسائل این حوزه پرداختند.  

اردکانی مدرس و پژوهشگر حوزه زنان و رسانه در این‌جلسه از مصائب و سختی های کنشگران حوزه زنان گفت و علاوه بر ارائه توضیحاتی در بحث تبعیض بین زنان و مردان و موضوعاتی همچون حق طلاق و حق خروج از کشور از تبعیض بین زنان نیز انتقاد کرد و گفت: این‌مسئله مدتهاست که پررنگ‌شده است ومعیار سنجش زنان صرفا به پوشش تنزل پیدا کرده است. پوشش تبدیل به یک مسئله تبعیض آمیز بین زنان شده است.

وی مسئله مهاجرت زنان و دختران را از موضوعات مهم برشمرد و گفت که تعداد زیادی از دختران ما به مهاجرت فکر می کنند.
و با پرسش این سوال که چرا در برنامه هفتم توسعه بندپیگیری های عدالت جنسیتی حذف شده است، صحبت های خود را به پایان رساند.  

میرزایی فعال و پژوهشگر حوزه زنان و خانواده نیز گفت: مهم ترین مشکل در حوزه خانواده این است که بخش زیادی از مسئویت و اداره و ریاست حوزه خانواده برعهده مرد است و فضا و اختیارات به دست مردان سپرده شده است و در پیگیری حقوق زنان در خانواده مسئولیت هایی به زنان داده شده ولی اختیار به عهده آقایان است.

موسوی دیگر فعال حوزه زنان با بیان اینکه کرامت زن در فضای شهری از اهمیت زیادی برخودار است و به اولویت ها برای زنان بدسرپرست و بی سرپرست اشاره داشت و گفت: دغدغه من بررسی و جایگاه زنان و دختران به غیر از پایتخت و مراکز استان های کشور است و باید به جایگاه زنان و دختران در مناطق مرز نشین توجه ویژه شود.  

وی به وجود مراکز برای دختران و زنان آسیب دیده تاکید کرد و گفت: دختران و زنانی که مورد خشونت قرار گرفته اند باید جایگاه برای آنها تعبیه شود.  

محدثه تک فلاح فعال حوزه زنان و خانواده و دبیر گروه خانواده روزنامه همشهری هم‌ به خلا رسانه بانوان اشاره داشت و گفت: رسانه ای برای بانوان از اهمیت زیادی برخوردار است گاها محتوای رسانه انقدر نخبگانی است که فقط مخاطب خاص دارد و یا آنقدر سطح پایین است که در آن آشپزی و مراقبت پوستی منتشر می شود.

همچنین ولی مراد مدیر شیکه ایران زمین صحبت های خود را به سمت زیر ساخت های حوزه زنان سوق داد و گفت: کمیته مسئله یابی و اندیشه ورز و کمیته پیگیری اصلاح ساختار در حوزه زنان و کمیته رسانه برای بهره برداری بهتر از توانمندی های زنان باید تشکیل شود و خوب است که این‌کمیته های تخصصی وجود داشته باشد.

وی گفت: گفتمان انقلاب اسلامی زن را مطالبه گر و ناظر به مسائل روز، موضوعات فرهنگی و اجتماعی می داند و زن رأی می‌دهد و رییس جمهور و اعضای خبرگان را تعیین‌می‌کند و این نشانگر نقش پررنگ زنان در جمهوری اسلامی است.  

این فعال حوزه زنان در ادامه صحبت های خود به برخی از نواقص و ایرادات ساختاری در حوزه زنان اشاره داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha