۷ تیر ۱۴۰۲، ۸:۲۲
کد خبرنگار: 3043
کد خبر: 85153700
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کلاف سردرگم برنامه های اوقات فراغت در قزوین 

قزوین - ایرنا- هرساله با شروع تابستان، والدین همراه با نهادهای فرهنگی و آموزشی دغدغه پرکردن اوقات فراغت نونهالان و نوجوانان را دارند،این مساله بدلیل نبود برنانه مشخص از سوی دستگاه های مسوول و موازی کاری ها به یک کلاف سردرگم تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، موضوع اوقات فراغت از نظر بسیاری از مردم با تعطیلات فصل تابستان گره خورده است به طوری که هرساله به موضوع جدی و بحث برانگیز برای بسیاری از خانواده ها تبدیل می‌شود.

به گفته کارشناسان، اوقات فراغت را می توان زمان اجرای برنامه های متولیان دستگاه های فرهنگی برای قشر جوان و نوجوان دانست که می بایست با توجه به نوع و نیاز مخاطبان پیش بینی شوند و ضمن داشتن محتوای فکری و فرهنگی لازم، دارای نشاط، تحرک و پویایی نیز باشند.
به گفته مسوولان آموزش و پرورش قزوین ۲۴۰ هزار دانش آموز در این استان وجود دارد که از این تعداد امسال حدود ۱۰۰ هزار نفر در پایگاه‌های اوقات فراغت ثبت نام کرده اند.
تکراری بودن برنامه ها، موازی کاری در بین دستگاه های متولی، نداشتن تنوع و ابتکار،هزینه بالای کلاس های تابستانی، نبود امکانات و تجهیزات کافی از جمله چالش های برنامه های ویژه اوقات فراغت در تابستان است که هر ساله درصد قابل توجهی از دانش آموزان و دانشجویان در آنها شرکت می کنند.
همچنین از طرفی متاسفانه بسیاری از خانواده ها بدون توجه به خواسته ها و سلیقه فرزندان خود و از روی اجبار، آنان را در کلاس های متعددی ثبت نام می کنند که هیچ علاقه ای به حضور در آنها ندارند و با این کار به نحوی ایام تعطیلات را به کام آنان تلخ می کنند.
البته با تمام این چالش ها می توان معضل جدیدی را نیز که در سال های اخیر اتفاق افتاده را به این جمع اضافه کرد و آن هم حضور و گسترش استفاده از فضای مجازی در بین کودکان و نوجوانان است، فضایی که گاهی ساعت های طولانی از زندگی فرزندان را نه تنها در اوقات فراغت بلکه حتی در بین ساعات درسی آنها نیز به خود اختصاص داده است.
بسیاری از دانش‌آموزان اوقات فراغت در تعطیلات تابستان را دوره استراحت مطلق تلقی می‌کنند و گمان می‌برند که باید صرفا در این مدت به استراحت بپردازند در حالی که بسیاری از کارشناسان معتقدند اوقات فراغت دوره تربیت غیر رسمی برای دانش‌آموزان است و این تربیت غیررسمی می‌تواند حتی بیشتر از تربیت رسمی در تغییر و اصلاح رفتار افراد مؤثر باشد چرا که اکثر فعالیت‌های غیررسمی این دوره مورد علاقه بچه‌ها است و آنها آن را آزادانه انتخاب می‌کنند.

کلاف سردرگم برنامه های اوقات فراغت در قزوین 


مهارت های زندگی در برنامه های اوقات فراغت لحاظ شود
مادر یک دانش آموز قزوینی در این خصوص با تاکید براینکه مهارت های زندگی در برنامه های اوقات فراغت باید لحاظ شود، گفت: با توجه به اتمام امتحانات و تعطیل شدن فرزندانم قصد دارم در کلاس های اوقات فراغت برای آنها ثبت‌نام کنم.
بهناز کریمی افزود: همه ساله در اوایل فصل تابستان با مشکل چگونگی گذراندن اوقات فراغت فرزندم مواجه می شوم، متاسفانه در محلی که ساکن هستیم مکان‌های فرهنگی و آموزشی برای گذراندن اوقات فراغت فرزندم وجود ندارد و از مسیر منزل تا این مکان‌ها فاصله زیادی وجود دارد.
وی اظهار کرد: دانش‌آموزان می‌توانند در اوقات فراغت تابستان با گذراندن دوره‌های مهارت‌آموزی صاحب یک مهارت تخصصی قبل از ورود به دانشگاه شوند و باید مسوولان در این زمینه خدمات بیشتری ارایه کنند.

هزینه بالای کلاس های تابستانی
یکی دیگر از شهروندان قزوینی که دارای سه فرزند است، تاکید کرد: متاسفانه هزینه ثبت‌نام و شرکت دانش‌آموزان در کلاس‌های تابستانی بسیار بالا و از عهده بسیاری از خانواده‌ها خارج است.
زهرا نجفی افزود : تعداد زیادی از دانش‌آموزان به علت نداشتن توان مالی مناسب مجبورند اوقات فراغت خود را در طول فصل تابستان بیهوده سپری کنند.
وی ادامه داد: خانواده ها مخصوصا آنهایی که دارای فرزند دانش آموز نوجوان و جوان هستند در آغاز فصل تابستان دچار تردید و اضطراب می شوند چرا که نگهداری فرزندان خصوصا در سنین ۱۰ تا ۱۸ سالگی در خانه بسیار دشوار بوده و باعث ناراحتی های مختلفی برای نوجوان و خانواده آنها می شود.
وی با اشاره به بالا بودن تورم و هزینه های اولیه زندگی اظهار کرد: اغلب خانواده ها توانایی ثبت نام فرزندان خود را در کلاسهای ورزشی و یا آموزش های گران قیمت ندارند بنابراین دانش آموزان مدت زمان زیادی را در فضای مجازی و بازی های یارانه ای طی می کنند.
نجفی همچنین گفت: متاسفانه برخی دیگر از فرزندان اوقات فراغت خود را به بطالت می گذرانند که این افراد دچار آسیب های اجتماعی می شوند.

کلاف سردرگم برنامه های اوقات فراغت در قزوین 


۵۳۰ پایگاه اوقات فراغت در قزوین دایر شده است
رییس اداره فرهنگی هنری، اردوگاه‌ها و فضاهای پرورشی آموزش و پرورش قزوین گفت: طرح «تربیت بدون توقف» برای غنی‌سازی تعطیلات تابستانه دانش‌آموزان در بیش از ۵۳۰ پایگاه اوقات فراغت این استان دایر شده است.
ولی الله کشاورز اظهار کرد: براساس هدف گذاری وزارت آموزش و پرورش برای قزوین ۴۵۰ پایگاه اوقات فراغت پیش بینی شده بود که این اداره کل تاکنون ۵۳۰ پایگاه آماده و تجهیز کرده است.
وی با بیان اینکه حدود ۱۰۰ هزار دانش آموز قزوینی در دوره های تابستان امسال شرکت خواهند کرد،افزود: فعالیت‌های مختلف هنری، ورزشی، مشاوره‌ای، دینی و قرآنی،ارائه آموزش‌های مهارتی و فنی در این پایگاه‌ها در نظر گرفته شده است.
کشاورز تصریح کرد: این پایگاه ها شامل کانون های فرهنگی تربیتی، اردوگاه‌ها، مجتمع‌های ورزشی،دارالقرآن‌ها، پژوهشسراهای دانش‌آموزی و همچنین آموزشگاه‌ های علمی آزاد است.
به گفته این مسوول، فعالیت های غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان در پنج محور شامل مهارت ارتباطی، معرفتی، هویتی و بصیرتی، مهارت‌های فرهنگی هنری نشاط آور و شادی‌بخش، مهارت‌های حرفه‌ای، مهارت اقتصادی و مهارت ورزشی و سلامت برگزار می شود.

کلاف سردرگم برنامه های اوقات فراغت در قزوین 

غنی سازی اوقات فراغت نباید صرفا پر کردن زمان باشد
کشاورز با بیان اینکه غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان صرفا پرکردن اوقات فراغت آنان نیست؛ گفت: هر دانش‌آموزی باید در این دوران با یک مهارت آشنا شود.
وی با بیان اینکه نباید تنها به فکر پرکردن اوقات فراغت بود بلکه باید برای غنی‌سازی اوقات فراغت برنامه‌ریزی کرد، گفت: اگر برای اوقات فراغت برنامه‌ریزی درستی نداشته باشیم و از این موضوع غفلت کنیم زمینه آسیب‌پذیری دانش‌آموزان در این ایام با وجود فرهنگ بیکاری و وقت گذرانی در ایام فراغت و استفاده از فضای مجازی و کارهای کاذب بیشتر خواهد شد.
رییس اداره فرهنگی هنری، اردوگاه‌ها و فضاهای پرورشی قزوین گفت: سند تحول بنیادین نقشه راه نظام آموزش‌ و پرورش است که برای رسیدن به حیات طیبه به‌عنوان نقطه آرمانی در نظر گرفته شده و در آن برای غنی سازی اوقات فراغت داتش آموزان نیز تدبیر شده است.
وی از برگزاری ۹۰ برنامه فرهنگی و ورزشی برای غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان قزوینی خبر داد و گفت: برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز، مسابقات هنری در قالب ۸۰ رشته، نشست‌های تربیت سیاسی دینی، برگزاری اردو، برگزاری کلاس‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با عنوان نوجوان سالم، برگزاری المپیادهای ورزشی درون‌ و برون‌ مدرسه‌ای، برگزاری برنامه‌های حیاط پویا، سفیران سلامت و سواد حرکتی از جمله این برنامه هاست.

کلاف سردرگم برنامه های اوقات فراغت در قزوین 

تابستان بهترین فرصت برای مهارت آموزی جوانان و نوجوانان است

معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان قزوین نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تعطیلات تابستان بهترین فرصت برای کسب مهارت‌آموزی دانش‌آموزان بوده و خانواده‌ها باید بسترهای لازم را در این زمینه فراهم کنند.
امیر اسلامی صدر افزود: خانواده‌ها می‌توانند در ایام تعطیلات مدارس، برنامه‌ها، کارگاه‌ها و کلاس‌های مناسبی را برای پر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان و همچنین مهارت‌آموزی با توجه به علایق آن‌ها برنامه‌ریزی کنند.
وی با اشاره به وظایف این اداره کل در حوزه اوقات فراغت اظهار کرد: تدوین برنامه های بروز و مخاطب پسند در میان جوانان با توجه به وضعیت موجود از رویکردهای اصلی معاونت امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان است.
اسلامی صدر تاکید کرد :این اداره کل به عنوان دبیرخانه اوقات فراغت جوانان همواره با در نظر گرفتن اقتضائات دوره جوانی و توجه به نیازهای متنوع جوانان نظیر توانمند سازی، مهارت آموزی، هویت یابی و توجه به به توزیع عادلانه و بهره مندی حداکثری آحاد جوانان از برنامه‌های فراغتی اقدام به برگزاری نشست های کمیته ستاد ساماندهی می کند.
این مسوول ادامه داد: ستاد ساماندهی با موضوع هماهنگی دستگاه‌های اجرایی برای اجرای برنامه‌های اوقات فراغت پیش از فصل تابستان فعالیت خود را پیش می برد.
اسلامی صدر افزود: اداره کل ورزش و جوانان استان به عنوان دبیرخانه ستاد وظیفه برنامه‌ریزی و سازماندهی کلان، اطلاع‌رسانی و نظارت بر اجرای مفاد این تصمیم را برعهده دارد و تمام امور اجرایی برنامه‌های فراغتی از طریق دستگاه‌های اجرایی، نهادهای عمومی و تشکل‌های غیردولتی جوانان را در دستور کار دارد.
معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان قزوین در خصوص اولویت‌های برنامه‌ای اوقات فراغت نیز خاطرنشان کرد: مهارت‌آموزی شامل مهارت‌های فنی و حرفه‌ای، مهارت‌های زندگی و مهارت‌های هنری، کتابخوانی، فعالیت‌های ورزشی، فعالیت‌های دینی و قرآنی، مشارکت‌های اجتماعی و فرهنگی، فعالیت‌های اردویی از جمله این اولویت هاست.
وی اضافه کرد: دستگاههای اجرایی پیرامون برنامه های اوقات فراغت استان ظرفیت‌های خود را اعلام و براساس اطلاعات در اختیار سازمانهای مردم نهاد و کانون‌های مساجد قرار خواهد گرفت.
اسلامی صدر یاد آور شد: بکارگیری از ظرفیت سایر دستگاه‌ها، ظرفیت‌های مردمی و مردمی سازی اوقات فراغت، از ویژگی‌های کانون اوقات فراغت در سال جاری است.

کلاف سردرگم برنامه های اوقات فراغت در قزوین 


اوقات فراغت حاشیه نیست
معاون سیاسی و امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین نیز در این رابطه گفت: اوقات فراغت حاشیه نیست بلکه متن کار است و همه ما در توجه به این حوزه نقش و مسئولیت داریم و برنامه‌های دستگاه‌ها در خصوص موضوع اوقات فراغت نباید تشریفاتی و گزارشی باشد.
عباس کاظمی افزود: هیچ موضوعی مهم‌تر از تعلیم و تربیت و آموزش نیست و مأموریت مهم ما توجه به همین امر است و هر کجا که در این خصوص کوتاهی کردیم و این اصل مهم به حاشیه رفت متضرر شدیم.
وی ادامه داد: شهرداری ها و شوراها باید به سرعت در موضوع اوقات فراغت ورود کنند تا با نگاه مدیریت شهری به این موضوع پرداخته شود.
کاظمی ادامه داد: بسیج دانش آموزی نیز باید در حوزه فعالیت‌های اوقات فراغت در تابستان جدی‌تر ورود پیدا کند و نقش هماهنگ‌کنندگی در کل ظرفیت‌های بسیج داشته باشد ضمن اینکه مجموعه فعالین در حوزه آموزش و پرورش باید یک شبکه شوند و یک اتصال بین آن‌ها رقم بخورد تا برنامه‌ریزی جدی صورت گیرد و نتایج بهتری را شاهد باشیم.
کاظمی اضافه کرد: برنامه‌ریزی برای پر کردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان به عنوان نیروی انسانی کارآمد و آینده‌ساز و مهم‌ترین سرمایه هر جامعه اهمیت موضوع را بیشتر می‌کند.
وی یاد آور شد: هم‌افزایی دستگاه‌ها برای استفاده از ظرفیت‌ها در اوقات فراغت نیز ضروری است.
ره آورد:
بدون شک غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌موزان و برنامه‌ریزی صحیح، اصولی و هدفمند برای هدایت رفتاری و شکوفا کردن استعدادهای آینده‌سازان جامعه از مهمترین ارکان فلسفه وجودی نظام تعلیم و تربیت است.
با این اوصاف انتظار می رود تمامی دستگاه‌ها و نهادهای استان برای غنی‌سازی اوقات فراغت دانش آموزان و جوانان و نوجوانان برنامه داشته باشند و با کارهای منسجم و دقیق و قطعا نظارتی در حوزه های مختلف فکری، دینی، فرهنگی، ورزشی و... برنامه های متنوع و هدفمندی را برای آینده سازان جامعه تدوین و عملیاتی کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha