دعای پرفیض عرفه در قصرشیرین طنین انداز شد

قصرشیرین- ایرنا- بیست و هشتمین آئین پرفیض دعای عرفه روز چهارشنبه مصادف با نهم ذی الحجه در شهرستان مرزی قصرشیرین نزدیکترین نقطه از کشورمان به کربلای معلا بعد از اقامه نماز ظهر و عصر در نقطه صفر مرز رسمی خسروی با وجود گرمای طاقت فرسا طنین انداز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دعای پر فیض عرفه در آسمان شهرستان مرزی و گرمسیر قصرشیرین با حضور عاشقان و دلسوختگان اباعبدالله الحسین (ع) با وجود گرمای هوای تیرماه و آفتاب داغ تابستان به عنوان یادگار ارزشمند مرحوم ابوترابی سید آزادگان در نقطه صفری مرزی برگزار شد.

حضور مادران و کودکان خردسال با وجود گرمای شدید هوا و یا پیرمردان و پیرزنان و جانبازان و خانواده های معظم شهدا و ایثارگران در این آیین معنوی صحنه های زیبایی خلق کرده بود.

رییس اداره تبلیغات اسلامی قصرشیرین در سخنانی قبل از آیین پرفیض دعای عرفه در خصوص تهذیب نفس و اهمیت دعا سخنانی بیان داشت و گفت:ما امروز نزدیکترین نقطه به کربلای امام حسین(ع) در غربی ترین نقطه ی ایران اسلامی آمده ایم تا بار دیگر با سید و سالار شهیدان عهد ببندیم که با اطاعت از رهبر معظم انقلاب برای مقابله با دشمن و دفاع از ایران اسلامی آماده هستیم.

حجت الاسلام «خلیل چراغی» افزود: دشمن شناسی درسی است که باید از حضرت اباعبدالله الحسین (ع) بگیریم چون اگر از دشمن عبور کنیم باید به تکلیف خود عمل کنیم و از سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) درس بگیریم.

وی اظهار کرد: دعای عرفه فرصتی برای خودسازی است و امید است همه ما امروز از این فرصت بزرگ برای خودسازی و تزکیه نفس و بخشش گناهان استفاده کنیم.

با توجه به گرمای هوا عده ای مردم نیز با پذیرایی از زائران عرفه با توجه به گرمی هوا به توزیع آب خنک و یا شربت، ارادت خالصانه خود را به امام حسین (ع) ابراز می کنند تا با خدمت به زائران و عاشقان اباعبدالله (ع)، نوکری و خادمی خود را اینگونه به اربابشان ثابت کنند.

وجود نیروهای راهداری، هلال احمر، شبکه بهداشت و درمان، پلیس راه، نیروهای انتظامی نیز برای خدمات رسانی به شرکت کنندگان بسیار مشهود بود.

شهرستان قصرشیرین در غرب کرمانشاه ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد و مرز خسروی این شهرستان نزدیکترین نقطه از کشورمان به کربلای معلا و بارگاه ملکوتی امام حسین (ع) است که در سال های ابتدای دهه ۷۰ و با تدبیر سید آزادگان (مرحوم ابوترابی) برگزاری آیین دعای عرفه در نقطه صفر مرزی خسروی پایه گذاری شد.

به گزارش ایرنا، عرفه روزی است که حق تعالی بندگان خویش را به عبادت و طاعت خود فرا خوانده و سفره های جود و احسان خود را برای ایشان گسترانیده و شیطان در این روز خوار و حقیرتر و رانده تر و در خشمناک ترین اوقات خواهد بود.

روایت شده که حضرت امام زین العابدین (ع) در روز عرفه صدای سائلی را که از مردم کمک می خواست شنید، و به او فرمود: وای بر تو آیا از غیر خدا سوال می کنی در این روز و حال آن که امید می رود در این روز برای بچه های در شکم که فضل خدا شامل آنها شود و سعید گردند.

خسروی کوتاهترین مسیر به کربلای معلی

مرز خسروی در شهرستان مرزی قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و۵۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha