۸ تیر ۱۴۰۲، ۷:۲۵
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85154557
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حفظ نیروهای متخصص، دغدغه کلیدی در فعالیت‌های دانش بنیان+فیلم

زنجان - ایرنا - کارآفرین نمونه استان زنجان گفت: بزرگترین چالش مجموعه‌های دانش بنیان که متکی بر سرمایه فکری هستند، از دست دادن نیروهای متخصص است که این مساله در صوت وقوع صدمه بسیار بزرگی در پی دارد.

به گزارش ایرنا، در اقتصاد امروزی، شرایط بسیار متفاوت شده و همه چیز حول کانون دانش در حال چرخش است، به طوری که توسعه در سال های اخیر بیشتر بر مبنای دانش صورت می گیرد از این رو به کارگیری اصطلاحاتی از قبیل اقتصاد دانش بنیان، اقتصاد فراصنعتی، اقتصاد اطلاعات و اقتصاد نوآور حاکی از این موضوع است.

اقتصاد دانش بنیان حاصل فراگیر شدن دانش در سطح جهان و ارتباط نزدیک آن با توسعه است و به اقتصادی گفته می شود که در آن از دانش به طور موثری برای توسعه اقتصادی و اجتماعی مطلوب بهره برداری صورت می گیرد.

در سال‌های اخیر به مقوله اقتصاد دانش بنیان به عنوان کلیدی برای رشد توسعه جوامع در شرایط محدودیت منابع توجه ویژه شده است.

در استان زنجان نیز طی چند سال اخیر برنامه ریزی ها، حرکت ها و اقدامات متعددی در خصوص توسعه فعالیت های دانش بنیان در دستور کار قرار گرفته است.

در این راستا خبرنگار ایرنا با بهروز عباس زاده از کارآفرینان نمونه استان زنجان در فعالیت های دانش بنیان پیرامون شرایط و وضعیت فعالیت در این حوزه گفت و گو کرده است.

حفظ نیروهای متخصص، دغدغه کلیدی در فعالیت‌های دانش بنیان+فیلم

ایرنا. لطفا خودتان را معرفی کنید؟

متولد سال ۱۳۶۰ و دانش آموخته رشته کامپیوتر هستم. از سال ۱۳۸۳ فعالیت غیر رسمی خود را در حوزه فناوری اطلاعات آغاز و در سال ۸۴ به طور رسمی اقدام به ثبت شرکت کردم و تا به امروز فعالیت مستمر دارم.

در چند دوره جشنواره کارآفرینان برتر استان، عنوان برتر را در این حوزه کسب کردم و در یک دوره نیز عنوان جوان برتر استان را به دست آوردم.

ایرنا. الان چه پروژه ها و فعالیت هایی را در دست اجرا دارید؟

اکنون پروژه های مختلفی را با دستگاههای اجرایی در زمینه فناوری اطلاعات و امنیت فضای تبادل اطلاعات در استان در حال اجرا دارم، همچنین ۲ پروژه ملی را برعهده گرفته‌ام، یکی از آنها سند برآورد مخاطرات سامانه اس دی آی ملی به صورت آزمایشی( پایلوت ) در استان زنجان در حال اجراست و پروژه دیگر داشبورد مدیریتی استان است که این طرح هم به صورت ابتکاری در زنجان شروع شد و اکنون در چند زمینه به صورت کشوری اجرا می شود.

ایرنا. چه تعداد نیرو دارید و شرایط شرکت شما در چه وضعیتی است؟

تعداد ۳۶ نیرو داریم، ۱۴ نفر به صورت پاره وقت با ما همکاری دارند. محصولات شرکت ما نرم افزاری بوده و بیشتر هزینه های شرکت هم مربوط به حقوق پرسنل است.

ما در شرکت، سرمایه گذاری و سود حاصل از آن را دوباره به چرخه بر می گردانیم، از این طریق واحد تحقیق و توسعه در شرکت تاسیس کردیم، نیروی کار بیشتری را جذب کردیم، در واقع گردش مالی که از سود شرکت داشتیم دوباره برای توسعه شرکت به کار گرفتیم.

رساندن محصولات دانش بنیان به مرحله نهایی و گرفتن استانداردها و مجوزهای لازم هزینه های زیادی می خواهد و ما بخشی از درآمد شرکت را برای محصولات جدید هزینه می کنیم.

از آنجا که ما بیشتر از سرمایه فکری درآمد کسب می کنیم، این نوع درآمدزایی باعث می شود تا بهره وری مجموعه خیلی بالا برود.

ایرنا.تاکنون تسهیلات بانکی برای فعالیت خود دریافت کرده اید؟

خیر، تا حالا تسهیلات نگرفته ایم، چون شخصا اعتقاد زیادی به تسهیلات به دلیل دردسرهایش ندارم، ولی اخیرا برای یک فقره تسهیلات به مبلغ یک میلیارد تومان از محل تبصره ۱۶ اقدام کردیم چون به واسطه چند پروژه ای که گرفتیم و توسعه هایی که دادیم نیازمند تسهیلات شدیم.

حفظ نیروهای متخصص، دغدغه کلیدی در فعالیت‌های دانش بنیان+فیلم

درخواست وام ما رقم حدود پنج میلیارد تومان بود ولی با یک میلیارد تومان موافقت شده است.

ایرنا. کسی که بخواهد وارد فعالیت های کارآفرینانه بشود، چه شرایط و مقدماتی را باید داشته باشد؟

شرایط همیشه گل و بلبل و نرمال نیست، قرار هم نیست همیشه شرایط با ثباتی باشد و ما در آن فضا بتوانیم کار کنیم، مهم این است که برای هر شرایطی آماده باشیم.

به نظر من اینطور نیست که همه چیز برای انسان مهیا باشد بلکه باید برای هر اتفاقی آماده بود و پیش بینی لازم را داشت و حتی برخی مواقع هم ممکن است پیش بینی های ما خیلی خوب از آب در نیاید ولی همین تلاش ها ریسک شکست را خیلی پایین می آورد.

برای کار باید نقشه مناسب داشت و شرایط مختلف را پیش بینی کرد.

مساله مهم دیگر، آگاهی است، برای هر کاری که می خواهیم انجام بدهیم باید آگاهی و شناخت های لازم اعم از آگاهی فنی و تخصصی را کسب کنیم.

قبل از شروع کار به سراغ تجربه های قبلی هم برویم و وقتی فهمیدیم راهمان درست است باید با تمام قوت در آن قدم برداریم.

ایرنا. به طور مشخص چه مشکلاتی سر راه شما بوده است؟

بزرگترین مشکل را می توان نبود ثبات در شرایط اقتصادی عنوان کرد که برنامه ریزی را خیلی سخت می کند.

ایرنا. مشکلات عمده ای که شرکت ها و فعالیت های دانش بنیان دارند چیست؟

بزرگترین مشکل مجموعه های دانش بنیان متکی بر سرمایه فکری، از دست دادن نیروی متخصص بوده که صدمه بسیار بزرگی است.

به عنوان مثال یک شرکت دانش بنیان روی تخصص سه نفر می چرخد اگر ۲ نفر از آنها بروند، هر چقدر هم که بخش های دیگر کارشان درست باشد رفتن نیروهای متخصص صدمه شدیدی می زند.

مثل این می ماند که از سه خط تولید، یک دفعه ۲ خط خاموش شود.

حفظ نیروهای متخصص، دغدغه کلیدی در فعالیت‌های دانش بنیان+فیلم

حفظ نیروی متخصص یک دغدغه است و باید برای آن پیش بینی ها و تمهیدات لازم را داشته باشیم.

مساله دیگر موضوع دستگاههایی مثل مالیات و تامین اجتماعی است، مالیات در حوزه فعالیت های دانش بنیان شرایط بهتری دارد و معافیت خوبی در این بخش دیده شده است.

ما تا حالا مشکلی با مالیات نداشتیم ولی در مورد تامین اجتماعی اینطور نیست. الان که حق بیمه هم افزایش پیدا کرده دردسرها مقداری زیاد شده است.

کافی است تاخیری در پرداخت های تامین اجتماعی وجود داشته باشد یا تامین اجتماعی خودش، تشخیص هایی بدهد، در این شرایط مبالغی که برای پرداخت و جریمه در نظر می گیرد، خیلی بالاست.

تامین اجتماعی اصلا مشوق خاصی ندارد درحالیکه وجود مشوق ها برای کسب و کارهای نوپا خیلی لازم است.

ایرنا. ارزیابی شما از لحاظ مناسب بودن فضای کسب و کار در استان چیست؟

الان شرایط خیلی بهتر شده، استاندار زنجان در حوزه فعالیت های دانش بنیان رویکردهای مطلوبی دارد و کمک کار فعالان این حوزه است و وضعیت مناسبی را رقم زده اند.

سیاست هایی که در حوزه فناوری اطلاعات در استان دنبال می شود کمک خوبی به فعالیت ها در این بخش کرده است.

ایرنا. عملکرد صندوق پژوهش و فناوری استان در استان را در حمایت از فعالیت های دانش بینان چگونه ارزیابی می کنید؟ به نظر من این صندوق چندان خوب عمل نکرده است.

تعدادی از شرکت ها امید به کمک های مالی داشتند و با این امید اقدام به خریدهایی کرده بودند ولی در عمل کمک ها محقق نشد و چک های برخی برگشت خورد.

خود ما از پارسال تاکنون چند مرتبه برای کمک ۲۰۰ میلیونی مدارک فرستادیم ولی هنوز جوابی نگرفته ایم.

به نظرم استان زنجان در این حوزه ضعیف عمل می کند درحالیکه در برخی از استان های همجوار شرایط اینگونه نیست.

ایرنا. چه توصیه ای به مسئولان و افراد علاقه مند به حوزه های کارآفرینی، دارید؟

کارآفرینی در ایران شاید سخت باشد ولی ناممکن نیست و همیشه برای هر کاری راهی وجود دارد.

مسئولان می توانند کار را برای کارآفرینان راحت‌تر کنند.

لازم است در این خصوص یک مقدار از قوانین و شرایط آنها تغییر کند و تسهیلگری ها بیشتر شود.

وجود مشوق های مختلف هم خیلی تاثیرگذار است چون نیازمند کارهای فرهنگی در حوزه کارآفرینی هستیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha