موسیقی زورخانه‌ای؛ حافظ فرهنگ میرا و شفاهی ایرانی

گرگان - ایرنا - موسیقی زورخانه‌ای به‌عنوان گنجینه‌ای از ریتم‌های قدیم ایرانی حاوی و حافظ بخش مهم دیگری از فرهنگ میرا و شفاهی این سرزمین است و بسیاری از زوایا و ویژگی‌های آیین پهلوانی و آداب قلندری و عیاری و فتوت ایرانی را در پهنه تاریخی‌اش بازتاب می‌دهد.

به گزارش ایرنا، از دیرباز اجرای حرکات ورزش باستانی با نواختن ضرب و زنگ و قرائت اشعار حماسی ، دینی و عرفانی اجرا می شود و اثبات شده است که آهنگ ضرب مرشد ، ریتم، سرعت، شدت و توالی حرکات را تعیین نموده و موجب هماهنگی حرکتی بین ورزشکاران خواهد شد.

ملودیهای موسیقی زورخانه در گذشته با سازهای مختلفی مانند ضرب ، نی و سه تار انجام می‌شد ولی امروزه موسیقی زورخانه تنها شامل آواز به همراهی ضرب زورخانه است و اغلب نیز هر دو را مرشد اجرا می‌کند .

محمد معین نادری یکی از نوجوانان شرکت کننده در شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران گفت: ورزش زورخانه‌ای تنها ورزشی است که با موسیقی زنده اجرا می شود.

این ورزشکار افزود: موسیقی زورخانه‌ای و پهلوانی با تمدن ما پیوند خورده و جایی برای یادگرفتن افتادگی، مردانگی، تواضع، از خودگذشتگی، دست گیری، ایثار و خلوص است.

ترویج آواها و نواهای موسیقی زورخانه در جشنواره

مرشد امیر فردی هم گفت: در این جشنواره سعی شد مختصری از ورزش زورخانه ای از لحظه ورود تا خروج را ارائه دهیم و مخاطبان را با موسیقی زورخانه بیشتر آشنا نمائیم.
وی افزود: آواها و نواها در ورزش زورخانه ای سینه به سینه از مرشدان و اساتید فن به نسل امروز رسیده که باید در حفظ این فرهنگ اصیل ایرانی تلاش کنیم.

وی اظهار داشت: شاهنامه خوانی و ثناخوانی در توصیف خدا، اهل بیت رسول خدا (ص) و حضرت علی (ع) در شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران اجرا شد چون در زورخانه‌ها هم در مناسبت خوانی و مذهبی خوانی مرسوم است.


وی بیان کرد: در موسیقی زورخانه انواع ریتم ها در دستگاه های مختلفی چون همایون، ماهور و دشتی ارائه می‌شود.

این مرشد افزود: ریتم های ترکیبی و تلفیقی مختلفی در موسیقی زورخانه ارائه می شود که برخی از آن‌ها نتیجه خلاقیت ذهنی مرشد و برخی هم سنت گذشتگان است که با حفظ سنت ها سعی در هنری‌تر کردن اجرا داریم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha