ریشه ورزش باستانی در ایران ۹۰۰ ساله است

گرگان- ایرنا- رییس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی گفت: این ورزش یا همان اسم قدیمی آن، ورزش باستانی ریشه ۹۰۰ ساله در کشور دارد.

مهرعلی باران‌چشمه عصر دوشنبه در حاشیه بازدید از زورخانه پوریای ولی در استان گلستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گرگان اظهار داشت: بنا به اسناد ملموس موجود قدیمی‌ترین زورخانه با قدمت ۹۰۰ ساله در ارگ قدیم بم وجود دارد و عکس آن نیز موجود است.

وی بیان کرد: البته فرهنگ پهلوانی قدمت ۲ هزار ساله در تاریخ و فرهنگ ایران دارد و ما همه نسبت به حفظ پاسداری از این فرهنگ دینی و کهنه مسوول هستیم.

باران‌چشمه خاطرنشان کرد: در سال‌ها و دولت‌های گذشته نسبت به این ورزش مقداری بی‌مهری شد، اما دولت سیزدهم خیلی به این رشته کمک کرد و اوج این کمک‌ها بعد از تاکیدهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و بعد اجرای حرکات ورزشی این رشته در حسینیه امام خمینی (ره) بود.

رییس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی با اشاره به این که اکنون رویکردها به این رشته بسیار تغییر کرده و همه در حال کمک برای توسعه آن هستند، گفت: یکی از راه‌های توسعه ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی اجرای کامل طرح شید «طوقانی» یا همان آموزش و تربیت مرشدهای نوجوان است که در آموزش و پرورش انجام می‌شود.

باران‌چشمه افزود: این طرح ویژه دانش‌آموزان پایه‌ چهارم تا ششم ابتدایی است که سال گذشته بین هشت تا هشت هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز را آموزش دادیم.

وی ادامه داد: البته این آمار و ثبت ۵۰ هزار ورزشکار در سامانه فدراسیون ایده‌آل ما نیست و هدف‌گذاری اصلی رسیدن به ۴۰۰ هزار ورزشکار و مرشد تا سال ۱۴۱۰ است.

باران‌چشمه در خصوص توسعه این ورزش از طریق رسانه‌ها یادآور شد: در برنامه‌های عصر جدید ۲ دوره حضور داشتیم و باوجود استقبالی که شد، مخالفت‌هایی هم صورت گرفت، اما برای جذب نونهالان و نوجوانان باید ایده جدیدی ارائه می‌دادیم.

رییس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی گفت: در ادامه همین مسیر یک مجموعه ۵۳ قسمتی را با همکاری شبکه ورزش تولید و پخش کردیم که از شبکه‌های سه، افق و قرآن پخش شد و اکنون در حال پخش مجدد از شبکه قرآن است.

باران‌چشمه بیان کرد: ماه گذشته جلسه‌ای با مدیر شبکه ورزش برای تولید مجموعه ۳۰ تا ۴۰ قسمتی داشتیم و جلسات بعد آن هم برگزار شده که تولید سری جدید، با رویکرد جدید همچون حضور پیشکسوتان این رشته برای بیان فرهنگ پهلوانی و بیان خاطرات این رشته است.

وی اظهار داشت: همچنین نشان دادن و معرفی زورخانه‌های قدیمی در شهرهای مختلف کشور با قدمت ۴۰۰ ساله از دیگر آیتم‌های سری جدید برنامه‌های تولیدی مربوط به این رشته است.

این مسئول خاطرنشان کرد: تکلیف ما در داخل کشور مشخص است، اما برای خارج کشور و توسعه این رشته، اقدام به تولید و خرید لوازم مورد نیاز کردیم و آنها را به همراه مربی و مرشد در سال گذشته به کشورهایی همچون آلمان و کره‌جنوبی و چندین کشور دیگر فرستادیم.

رییس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی گفت: این اقدام با همکاری وزارت امور خارجه و سازمان ارتباطات اسلامی در کشورهایی که رایزن فرهنگی داریم انجام شد و برای سال جدید، نیازمند کار بیشتر هستیم تا این رشته بتواند وارد مسابقات رسمی آسیایی، جهانی و حتی المپیک شود.

باران‌چشمه افزود: در ایران ۹۲۰ زورخانه وجود دارد که ۸۰۰ باب آنها در سامانه فدراسیون به ثبت رسیده و بقیه مشکلاتی از گذشته دارند که برای حل آن مشکلات از قبیل بازسازی، بهسازی و نوسازی اقداماتی انجام شده است.

وی یادآور شد: سال گذشته مکاتبه‌ای با وزارت ورزش و جوانان در خصوص هزینه‌های حامل‌های انرژی زورخانه‌ها داشتیم که مکاتبه‌ای هم بین وزیر ورزش با وزیر نیرو انجام و دستورالعمل لازم برای محاسبه هزینه آب و برق این امکان مانند هزینه‌های مساجد شد؛ امسال هم وزیر نیرو مجدد آن ابلاغ را ارسال کرد که هزینه‌های آب و برق زورخانه‌ها رایگان باشد.

این مسئول اضافه کرد: در خصوص هزینه‌های گاز این امکان، اختیار و تصمیم‌گیری با وزارت نیرو نیست و نیاز به مصوبه هیات دولت دارد که منتظر تصمیم دولت در این خصوص هستیم.

رییس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در خصوص فعالیت بانوان در این رشته گفت: تصمیم‌گیری در این خصوص نیازمند مصوبه شورای عالی ورزش است و از اختیارات فدراسیون نیست، اما در گذشته چند دفعه این موضوع مطرح شده که تصمیم‌گیری نهایی انجام نشده است.

باران‌چشمه افزود: البته خبرهایی در خصوص فعالیت دانش‌آموزان دختر در برخی مناطق داریم که البته در هیچ شرایطی تحت نظر و تایید فدراسیون تا زمان صدور مجوزهای قانونی و رسمی نیست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha