مدیرکل پزشکی قانونی اردبیل: کنترل خشم به آموزش مدرسه‌ای نیاز دارد

اردبیل - ایرنا - مدیرکل پزشکی قانونی اردبیل از کاهش مراجعات ناشی از نزاع به پزشکی قانونی خبر داد و گفت: برای کاهش زد و خوردها و وقوع جرم، آموزش شیوه‌های کنترل خشم و مواجهه با حوادث باید از مدارس آغاز شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، دکتر نگار خوشنویس روز شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه گفت: مراجعات ناشی از نزاع در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن کاهش یافته اما همچنان اولین برخوردها به صورت فیزیکی است و نزاع در تابستان‌ها به‌ویژه بر سر آبیاری مزارع بیشتر از سایر فصول است.

وی با بیان اینکه استان اردبیل به نسبت جمعیت در کشور، رتبه نخست مراجعات ناشی از نزاع را دارد، اظهار کرد: آستانه تحمل شهروندان پایین آمده است. ضمن اینکه نزاع‌ها در ابتدا به صورت فردی ظاهر می‌شود و در ادامه حالت دسته جمعی می‌یابد.

مدیرکل پزشکی قانونی اردبیل اضافه کرد: بسیاری از مراجعه‌کنندگان به دلیل کوچک‌ترین موارد به پزشکی قانونی رجوع می‌کنند.

وی با اشاره به فعالیت مراکز پزشکی قانونی در مرکز اردبیل و هفت شهرستان این استان گفت: خدمات پزشکی قانونی شامل معاینات بالینی، صدور گواهی کمیسیون‌های پزشکی، نتایج آزمایشگاهی و امور اداری است

به گفته خوشنویس ، در حوزه معاینات بالینی گواهی‌های پزشکی برای نزاع، استخدام افراد، مراجعین بهزیستی، آزارهای جنسی، سقط جنین و نظایر آن صادر می‌شود و در سال گذشته در استان ۳۵ هزار و ۱۲ گواهی صادر شد.

صدور ۱۰۳ جواز سقط جنین

مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ از بین ۱۵۳ تقاضای سقط جنین در استان به ۱۰۳ تقاضا مجوز صادر شده و به ۴۱ مورد مجوز داده نشده و ۲ تقاضا نیز از ناحیه صاحبان آنها پیگیری نشده است.

خوشنویس با اشاره به این که صدور مجوز سقط جنین به دستور قضایی نیاز ندارد ، تصریح کرد: در موارد وجود نقص در جنین، خطر مرگ مادر ناشی از بیماری جنین یا پیش‌بینی مرگ بعد از تولد صادر می‌شود.

صدور مجوز سقط جنین به دستور قضایی نیاز ندارد. در موارد وجود نقص در جنین، خطر مرگ مادر ناشی از بیماری جنین یا پیش‌بینی مرگ بعد از تولد صادر می‌شود.

وی کارهای مربوط به کمیسیون‌های پزشکی را بررسی قصور پزشکی، تعیین دیه و ارجاع آن به محاکم قضایی و تعیین صدمات با کمیسیون‌های سه تا هفت نفره اعلام کرد و گفت: صدور جواز دفن در موارد ۱۹ گانه از جمله قتل، خودکشی، مرگ ناشی از مسمومیت، فوت با سلاح سرد و گرم و حوادث رانندگی انجام می‌گیرد.

مدیرکل پزشکی قانونی اردبیل خدمات آزمایشگاهی این اداره کل را شامل ۲ بخش نمونه‌های حیاتی و غیرحیاتی دانست و گفت: نمونه برداری حیاتی برای افراد زنده یا مرده نظیر بررسی میزان الکل خون و نمونه‌برداری غیرحیاتی برای مردگان نظیر بررسی مصرف داروهای خاص صورت می‌گیرد.

پرونده خطای خاص پزشکی در اردبیل ثبت نشده است

مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل گفت: پرونده خطای خاص پزشکی در این استان تشکیل نشده اما یک مورد خطا در داروخانه ثبت شده بود که به علت نادرست بودن توضیح نحوه مصرف دارو، جان بیمار به خطر افتاده بود که طبق قانون با عامل یا عاملان این موارد برخورد می‌شود.

وی از رو به کاهش بودن مراجعات ناشی از حوادث کار خبر داد و گفت: در حوزه‌های آزمایشگاه و تشخیص و تشریح، اعزام به خارج از استان نداریم اما در بررسی‌های پیشرفته ژنتیکی بعضی موارد به استان آذربایجان شرقی به عنوان استان قطب پزشکی قانونی ارجاع می‌شود.

خوشنویس ادامه داد: در حوزه‌های تشخیص، از ظرفیت کارشناسان زبده استفاده می‌کنیم و بیش از ۱۰۰ کارشناس مختلف با پزشکی قانونی استان اردبیل همکاری می‌کنند و روند تشخیص و صدور مجوزها و گواهی‌ها با دقت و بررسی‌های جامع صورت می‌گیرد.

پزشکی قانونی برخی شهرستان‌های استان فاقد ساختمان است

مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل گفت: پزشکی قانونی برخی شهرستان‌ها دارای ساختمان دولتی است اما برخی شهرستان‌ها از این امکان محروم هستند و از فضاهای سایر ادارات استفاده می‌کنیم و در برخی شهرستان‌ها با مشکل نبود وسیله نقلیه نیز مواجه هستیم.

خوشنویس افزود: برای پزشکی قانونی شهرستان انگوت، پزشک جذب شده و آموزش‌های لازم را دیده است و مسئولان نسبت به تامین ساختمان پزشکی قانونی این شهرستان و سایر شهرستان‌های استان قول مساعد داده اند.

استقرار دادپزشک در بیمارستان فاطمی اردبیل

مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل تصریح کرد: گلایه‌هایی مبنی بر تاخیر در ترخیص اجساد از پزشکی قانونی به گوش می‌رسد در حالی که عامل این تاخیر، این اداره کل نیست و همکاران حتی در روزهای جمعه و تعطیل نیز خدمات‌رسانی می‌کنند.

خوشنویس گفت: برای ترخیص جسد، ابتدا به دستور قضایی و سپس تشکیل پرونده از ناحیه خانواده متوفی نیاز است و اگر دستور قضایی به هر دلیلی دیر اخذ شود یا تعللی از ناحیه خانواده در تشکیل پرونده صورت گیرد، منجر به تاخیر ترخیص جسد می‌شود.

وی در پایان به استقرار "دادپزشک" در بیمارستان فاطمی اردبیل برای تعیین میزان خسارات جرحی و صدمات وارده به افراد اشاره کرد و افزود: برخی افراد در حوادث دچار جراحت‌هایی می شوند و سپس به درمان و بهبودی اقدام می‌کنند و برای اینکه حق آنها به علت ترمیم محل جراحت یا صدمه ضایع نشود، ابتدا باید به دادپزشک مراجعه و میزان صدمات و جراحات را ثبت و سپس به درمان خود اقدام کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha