بیش از ۱۱ هزار درخواست از خراسان جنوبی در درگاه ملی مجوزها ثبت شد

بیرجند - ایرنا - مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی گفت: ۱۱ هزار و ۳۶۳ درخواست از استان در درگاه ملی مجوزها ثبت شده که ۳۸ درصد این درخواست‌ها منجر به صدور مجوز شده است.

به گزارش ایرنا مرتضی ذاکریان روز شنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: برای هر فعالیت و کسب و کاری اعم از مشاغل خرد و خانگی یا کارگاهی و مشاغل بزرگ نیاز به اخذ مجوز است که از دستگاه‌های متولی باید این مجوز اخذ و اهلیت‌سنجی شود.

وی عنوان کرد: در گذشته برای کسب این مجوز هیچ گونه پایگاه اطلاعاتی منسجمی وجود نداشت که فرد متوجه شود چه مدارکی نیاز و باید چه هزینه داشته و با چه زمانی می‌تواند این مجوز را اخذ کند بنابراین برای ارزیابی کسب و کار خود هیچ‌گونه تصمیم درست و دقیقی نمی‌توانست بگیرد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی افزود: در گذشته فرد می‌توانست در نهایت از تجربیات افرادی که قبل از او در این مسیر حرکت کرده‌اند، استفاده کند، برای اخذ مجوز کسب و کار در گذشته هیچ گونه مرجع پاسخگویی وجود نداشت و در نهایت باید فرد به دستگاهی که برای اخذ مجوز رفته بود باز هم مراجعه می‌کرد و عموما این موضوعات به نتیجه نمی‌رسید.

ذاکریان با بیان اینکه در شهریور ۱۴۰۱ به صورت رسمی سامانه مجوزها رونمایی شد، گفت: همه افرادی که قصد دارند مجوزی برای یک فعالیت اقتصادی کسب کنند می‌توانند به راحتی در هر زمانی به این سامانه مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کنند.

وی عنوان کرد: با ایجاد این سامانه دستگاه صادر کننده مجوز باید هر حرفی و درخواستی که به متقاضی داشته از طریق این سامانه اعلام کند.

ذاکریان با اشاره به اینکه مجوزها به دو صورت تایید محور و ثبت محور هستند، اضافه کرد: افراد می‌توانند برخی از مجوزها را به راحتی دریافت کنند که به این نوع مجوزهای ثبت محور گفته می‌شود که بیشتر برای مشاغل خرد و خانگی و کسب و کارهای کوچک است.

وی ادامه داد: در مجوزهای ثبت محور فرد متقاضی مدارک خود را بارگذاری و مراحل را طی می‌کند، یک بارکد و شناسه برای آن شغل صادر می‌شود که به منزله پروانه کسب و کار است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی تصریح کرد: مجوزهای ثبت محورها به سهولت داده می‌شود فقط یک قید مهم دارد که به دستگاه متولی فعالیت شغلی این اجازه را به فرد می‌دهد به صورت سرزده بازرسی و بازدید را انجام دهد بنابراین فرد باید مدارکی را که در سامانه بارگذاری کرده داشته باشد تا اصالت آن تایید شود.

ذاکریان به مجوزهای تایید محور اشاره کرد و گفت: زمان این نوع مجوزها طولانی‌تر بوده به دلیل اینکه مربوط به مشاغل و کسب و کارهایی بوده که فعالیت بزرگ‌تری را در بر می‌گیرد و از امکانات یارانه‌ای دولت استفاده می‌کنند و یا با سلامت عمومی جامعه در ارتباط است و در سامانه ملی مجوزها زمان اخذ مجوز و تمام مراحل مشخص است.

وی با اشاره به اینکه حقوق شهروندی را نمی‌توانیم از مردم بگیریم و حق هر کسی است که ب اساس استعداد و پتانسیل و مدارکی که کسب کرده یک فعالیت صنفی را راه اندازی کند، افزود: قانون به صراحت اعلام کرده که صادر نکردن مجوز به بهانه اشباع بازار، محدودیت ظرفیت، حدود صنفی، فاصله و یا هر بهانه دیگری که در درگاه ملی مجوزها ذکر نشده تخلف است.

ذاکریان بیان کرد: باید به سمت رقابتی شدن پیش برویم و نه اینکه یک فعالیت صنفی خاص را در انحصار افرادی خاص داشته باشیم که امروزه در بازار کار این امر پذیرفته نیست.

وی ادامه داد: نه تنها در دنیا سال‌های زیادی بوده که از این مرحله عبور کرده‌اند ما هم باید به این سمت برویم و کسی که بتواند کیفیت و خدمات پس از فروش بهتری ارائه و رضایت بهتر ارباب رجوع را داشته باشد می‌تواند در این بازار رقابتی موفق باشد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه هدف اصلی و مخاطب خاص این سامانه مردم هستند، تصریح کرد: در نهایت مردم می‌توانند به سهولت برای هر فعالیتی که خواستند مجوز دریافت کنند.

ذاکریان گفت: الزاما همه مجوزها باید از درگاه ملی مجوزها باشد و غیر از آن هیچ گونه اعتباری ندارد اگر دستگاه اجرایی غیر از آنچه در این سامانه آمده از افراد مطالبه کند، تخلف است.

وی به دلایل صادر نشدن مجوزها اشاره کرد و افزود: عدم بارگذاری به موقع مدارک توسط متقاضیان و همچنین مراجعه برای آزمون سامانه و عدم بارگذاری مدارک خواسته شده در زمان تعیین شده ۲ دلیل اصلی این موضوع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha