۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۷:۳۰
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85157042
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

چشم‌انداز روشن گردشگری در جشنواره‌ آلبالوی زنگنه ملایر

همدان- ایرنا- کشاورزی امروز یک پای ثابت توسعه و پیشرفت شهرستان ملایر به شمار می‌رود و از این رهگذر افق‌های روشنی را برای عبور از این وادی ترسیم کرده، نمونه بارز آن جشنواره آلبالو است که چهارمین دوره خود را همزمان با برداشت این محصول و با حضور پررنگ گردشگران از سراسر کشور پشت سر گذاشت.

به گزارش ایرنا؛ پایتخت شکوفه‌های گیلاس و آلبالو صفحه دیگری از گردشگری کشاورزی خود را ورق زد و با تلاش بی‌دریغ دست‌اندرکاران بخش زند و شهر زنگنه، پذیرای هزاران مسافر و گردشگر بود و لحظه‌هایی شاد را برای هموطنان در دیار کریم‌خان زند خلق کرد.

چهارمین جشنواره آلبالوی شهر زنگنه از توابع بخش زند جلوه دیگری از مشارکت مردمی و همت بلند کشاورزان این منطقه به نمایش گذاشته شد که در سایه حمایت دولت و تدبیر شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر زنگنه، در تلاش برای معرفی هر چه بیشتر این محصول خدادادی هستند، جشنواره‌ای که به یُمن یکّه‌تازی آن در تولید و برداشت آلبالو در استان همدان و غرب کشور هر ساله برگزار می‌شود.

امسال اما جشنواره آلبالوی زنگنه رنگ و بوی خاصی داشت و یکی از ۹ برنامه و جشن محوری چهارمین جشنواره ملی عید تا عید (قربان تا غدیر) مبل و منبت ملایر بود، جشنواره‌ای که از هشتم تیرماه آئین افتتاحیه آن در باغ تاریخی سیفیه کلید خورد و به مدت ۱۰ روز تا عید سعید غدیر خم ادامه دارد و میزبان گردشگران و مسافران از اقصی نقاط ایران است، شهری که به عنوان تنها شهر ایران و خاورمیانه در کسب ۲ برند جهانی انگور و مبلمان منبت، حالا بر بام نخست ایران نشسته و دروازه‌های گردشگری خود را از مسیر کشاورزی و صنایع‌دستی به روی گردشگران گشوده است.

چشم‌انداز روشن گردشگری در جشنواره‌ آلبالوی زنگنه ملایر

جهان‌شهر ملایر امروز فصلی نوین از گردشگری را با حمایت دولت از رویدادهای گردشگری، باز کرده و پیش‌بینی می‌شود همزمان با برگزاری چهارمین جشنواره ملی عید تا عید مبل و منبت و برگزاری جشنواره‌های پرمخاطبی همچون آلبالو، بیش از ۱۵ هزار گردشگر و مسافر وارد این شهرستان شوند و گردش مالی بیش از یک‌هزار میلیارد تومان نصیب تولیدکنندگان شود.

اما سور و سات چهارمین جشنواره آلبالوی زنگنه امسال فراتر از استان همدان و استان‌های همجوار شنیده شد و برپاکنندگان جشنواره باافتخار میزبان شمار زیادی از هموطنان بودند، گردشگرانی که فرسنگ‌ها مسیر را تا شهر زنگنه طی کردند تا با فرهنگ، آداب و رسوم این خطه و محصول ناب آلبالو که در کیفیت شهره عام و خاص است، آشنا شوند.

به جرات می‌توان گفت جهان‌شهر ملایر پایتخت گردشگری رویدادها در استان همدان است و فصل به فصل در تدارک رویدادها و جشنواره‌هایی در حوزه‌های مختلفی همچون صنایع دستی، کشاورزی، فرهنگی و ورزشی است و از این منظر بسیاری از جشنواره‌ها و رویدادهای آن همچون آلبالو مقصد جدید گردشگری کشور شده است.

به جرات می‌توان گفت جهان‌شهر ملایر پایتخت گردشگری رویدادها در استان همدان است و فصل به فصل در تدارک رویدادها و جشنواره‌هایی در حوزه‌های مختلفی همچون صنایع دستی، کشاورزی، فرهنگی و ورزشی است و از این منظر بسیاری از جشنواره‌ها و رویدادهای آن همچون آلبالو مقصد جدید گردشگری کشور شده است.

و اما زنگنه؛ شهر شکوفه‌های گیلاس و آلبالو که ظرفیت‌ها و استعدادهای طبیعی ویژه‌ای در حوزه گردشگری، کشاورزی و صنعت دارد و دروازه ورودی شهرستان ملایر از سمت پایتخت کشور است و با تولید سالانه بیش از پنج هزار تُن آلبالو از سطح بیش از ۷۰۰ هکتار در جایگاه نخست استان همدان در تولید آلبالو ایستاده است.

بخش زند؛ قطب تولید آلبالوی استان همدان

طبق اعلام جهاد کشاورزی، بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان همدان زیر کشت آلبالو است که شهرستان ملایر با ۷۰۰ هکتار، قطب تولید آلبالو در این استان است.

از زمان شروع نخستین جشنواره آلبالو در شهر زنگنه تا به امروز که به ایستگاه چهارم رسیده، هنرمند کشوری "حسن اسماعیل‌پور" مجری رادیو جوان، مسئولیت اجرای این جشنواره مهم را بر عهده دارد و با پخش زنده این رویداد از رادیو جوان، هموطنان‌مان از هر دیاری در سراسر کشور شنونده توانمندی و دسترنج مردمانی هستند که از خاک، زمرد برداشت می‌کنند و برای این نعمت بیکران الهی شکرگزارند.

چشم‌انداز روشن گردشگری در جشنواره‌ آلبالوی زنگنه ملایر

پارک کریم‌خان زند زنگنه برای چهارمین سال متوالی، علاوه بر هموطنان و مردم مهمان‌نواز این خطه، میزبان هنرمندان بزرگی بود، هنرمندانی همچون "ایرج خواجه‌امیری" یکی از بزرگان موسیقی سنتی ایران و اجرای زیبای گروهی استاد خواجه‌امیری، "مهدی امینی‌خواه" بازیگر مطرح کشوری، گروه طنز و کمدی "شوگار" (افشین چگینی و ممجو) که لحظه‌های خوش و ماندگاری را برای مردم ثبت و ضبط کرد.

در این جشنواره همچنین به تدبیر شهرداری و شورای اسلامی شهر زنگنه غرفه‌هایی برای عرضه محصولات کشاورزی به ویژه آلبالو، زردآلو و گیلاس و صنایع دستی برپا شده بود و به همت مجمع خیرین سلامت ملایر نیز ۱۰ غرفه شامل غرفه‌های فروش غذا و همت والا و به نفع بیماران سرطانی و سخت درمان، غرفه اهدای عضو و فروش کیسه نان به منظور مبارزه با کیسه‌های پلاستیکی و حفاظت از محیط زیست دایر که با استقبال پرشور مردم مواجه شد.

پرواز پاراگلایدر، نورافشانی، برگزاری مسابقه و اهدای جوایز نفیس به ویژه سه دستگاه دوچرخه از طریق قرعه‌کشی به شرکت‌کنندگان از دیگر بخش‌های متنوع جشنواره آلبالو بود و شهرداری زنگنه در اقدامی جالب و برای رفاه حال شهروندان، اتوبوس‌های رایگان از ملایر به شهر زنگنه در تظر گرفته بود که در نوع خود کم‌نظیر است.

چشم‌انداز روشن گردشگری در جشنواره‌ آلبالوی زنگنه ملایر

خسارت سرمازدگی باغ‌ها جبران می‌شود

نماینده مردم ملایر در محلس شورای اسلامی در آئین چهارمین جشنواره آلبالوی شهر زنگنه اظهار داشت: با توجه به سرمازدگی بهاره باغ‌های آلبالو، گردو و انگور این شهرستان، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، معاونان جهاد کشاورزی و معاون وزیر نیرو از بخش زند بازدید کردند و اتفاقاتی در این حوزه خواهد افتاد.

حجت الاسلام "احد آزادیخواه" تاکید کرد: در تلاش هستیم امهال وام‌هایی که کشاورزان گرفتند، به آنها کمک کنیم و برای مابقی مشکلات باغداران و کشاورزان که متحمل سرمازدگی شدند و درصد پایینی از باغ‌های این شهرستان بیمه است، کمک خواهد شد.

وی با بیان اینکه سد کلان از سالی که شروع به فعالیت کرد، سهم تخصیص آب کشاورزی برای کشاورزان اجرا نمی‌شود، خاطرنشان کرد: به تازگی مصوبه‌ای گرفتیم و در این راستا وزیر نیرو برای اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان دستور مستقیم داد تا ۱۱ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی و روستاهای پایین‌دست سد، از آب سد کلان بهره‌مند شوند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: اتفاقات بزرگی در بخش زند و شهر زنگنه رقم خواهد خورد و برای نخستین بار سازمان انرژی اتمی در بخش زند سرمایه‌گذاری کرد که بزودی تحولی عظیم در این حوزه اتفاق خواهد افتاد.

حجت الاسلام آزادیخواه تاکید کرد: همه تلاش ما حمایت از تولید و کارگر است و با تعامل مجلس و دولت، تا آخرین لحظه پای کار هستیم و هدف‌مان خدمت به مردم است.

چشم‌انداز روشن گردشگری در جشنواره‌ آلبالوی زنگنه ملایر

بخش زند صاحب شهرک گیاهان دارویی می‌شود

بخشدار زند نیز در این جشنواره، گفت: زنگنه دیار کریم‌خان زند و قطب تولید آلبالو و به شهر سوغات سراهای نوستالژی معروف است.

"محمدرضا احمدی" افزود: بخش زند دارای سه دهستان با ۴۶ روستای دارای سکنه است که اکثر ساکنان این روستاها به کشاورزی و باغدارای مشغول هستند.

وی عمده محصولات تولیدی باغی این بخش را آلبالو، گردو گیلاس، زردآلو و انگور عنوان و بیان کرد: از حدود ۱۰ هزار هکتار اراضی در بخش زند، بیش از ۷۰۰ هکتار آن به باغ‌های آلبالو اختصاص دارد و سالیانه بیش از پنج هزار تُن آلبالو به بازار عرضه می‌کند.

بخشدار زند با بیان اینکه میانگین برداشت آلبالو در کشور ۶ تُن در هر هکتار است، افزود: با توجه به ظرفیت بخش زند در تولید آلبالو، میزان تولید این محصول در بخش زند در هر هکتار ۹ تُن است که امسال این محصول دچار سرمازدگی بهاره شد.

چشم‌انداز روشن گردشگری در جشنواره‌ آلبالوی زنگنه ملایر

چشم‌انداز روشن گردشگری در جشنواره‌ آلبالوی زنگنه ملایر

تولید سالانه پنج هزار تُن آلبالو در بخش زند

احمدی ادامه داد: با پیگیری‌های صورت گرفته و جلسات انجام شده، مصوبات خوبی اتخاذ شد تا بتوانیم مقداری از خسارت‌های کشاورزان و باغداران را کاهش دهیم.

وی هدف از برگزاری جشنواره آلبالو را شکرگزاری از این نعمت خدادادی و ایجاد شادابی و نشاط اجتماعی مردم عنوان کرد و گفت: هر ساله جشنواره آلبالو برگزار می‌شود که امیدواریم سال آینده محصولات این منطقه پررونق‌تر از امسال شود.

بخشدار زند با اشاره به ظرفیت‌های بالای موجود در این بخش، اظهار داشت: صنایع بزرگی همچون کیان‌کُرد ظرفیتی عظیم در تولید منسوجات استخوان‌بندی تایر در کشور است که با اجرای طرح توسعه آن در دهه فجر سال گذشته، حدود ۵۵ درصد نخ تایر کشور در این کارحانه تولید می‌شود.

افتتاح بزرگترین مرکز پرتودهی غرب کشور در بخش زند

احمدی همچنین معدن سُرمک را یکی دیگر از بزرگترین معادن استان و کشور دانست و گفت: این معدن با ۴۰۰ نفر کارگردر تولید کنسانتره روی و سرب کشور نقش مهمی دارد و اشتغال خوبی را ایجاد کرده است.

به گفته وی؛ در بخش زند به‌زودی بزرگترین واحد پرتودهی خاورمیانه افتتاح می‌شود که وابسته به انرژی اتمی است و ملایر هم وارد باشگاه شهرهای دارای صنایع هسته‌ای خواهد شد.

بخشدار زند با بیان اینکه تجهیزات این مرکز خریداری شده و به‌تازگی با سرمایه‌گذار آن جلسه داشتیم، ادامه داد: با راه‌اندازی مرکز پرتودهی غرب کشور در بخش زند ملایر، تاثیر بسزایی در کیفیت محصولات غذایی به خصوص آلبالو و انگور دارد.

احمدی یادآور شد: بزرگترین سد خاکی استان با ظرفیت ۴۵ میلیون مترمکعب در این بخش احداث شده و ظرفیت بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری است که می‌توانیم با بوم‌گردی و ایجاد مراکز گردشگری تحول خوبی در اشتغالزایی و توریست منطقه ایجاد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه آلبالوی بخش زند و شهر زنگنه ظرفیت بسیار خوبی برای ایجاد اشتغال و مراکز فرآوری محصولات کشاورزی است، بیان کرد: در این راستا در حال پیگیری برای ایجاد شهرک صنعتی هستیم و زمین آن شناسایی شده و امیدواریم با جذب سرمایه‌گذار بتوانیم برای صنایع تبدیلی از این شهرک استفاده کنیم.

احمدی بخش زند را خاستگاه بسیاری از داروهای گیاهی دانست و افزود: در طرح تحول اقتصادی که به ابتکار فرماندار ویژه ملایر رقم خورد، زمین شناسایی و سرمایه‌گذار معرفی شده و در آینده نخستین شهرک گیاهان دارویی را در این بخش خواهیم داشت.

چشم‌انداز روشن گردشگری در جشنواره‌ آلبالوی زنگنه ملایر

احداث شهرک صنعتی ۲۰ هکتاری صنایع تبدیلی در زنگنه

شهردار زنگنه نیز که آرزوهای بلندی را برای ملی شدن جشنواره آلبالوی شهر زنگنه دارد گفت: جشنواره آلبالو یکی از مهمترین برنامه‌های چهارمین جشنواره عید تا عید مبل و منبت است که با استقبال پرشور و پررنگ مردم از سراسر کشور مواجه شد.

"محمدحسین روستایی" با اشاره به خسارت سرمازدگی بهاره محصولات باغی، بیان کرد: ما از بزرگان این بخش و شهر زنگنه یاد گرفتیم در همه زمان‌ها شاکر خداوند باشیم و دست دعا برمی‌داریم و امیدواریم سال آینده در حوزه کشاورزی فراوانی نعمت را شاهد باشیم.

شهردار زنگنه: با پیگیری‌های یک سال و نیم شورای اسلامی شهر زنگنه و با حمایت استاندار همدان، فرماندار ویژه ملایر و نمایندگان مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، شهرک صنعتی زنگنه در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار تصویب شد.

وی افزود: با پیگیری‌های انجام شده و زحمات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و شهرستان ملایر، در تلاش برای ثبت ملی جشنواره آلبالوی زنگنه هستیم.

چشم‌انداز روشن گردشگری در جشنواره‌ آلبالوی زنگنه ملایر

در تلاش برای ثبت ملی جشنواره آلبالو هستیم

شهردار زنگنه ادامه داد: با پیگیری‌های مسئولان شهرک صنعتی زنگنه در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار تصویب شد و رویکرد ما در احداث این شهرک صنعتی، ایجاد صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی، بسته‌بندی و برندسازی محصولات کشاورزی بخش زند به ویژه آلبالو است.

به گفته وی؛ در حال حاضر محصولات تولیدی این بخش، به صورت خام به فروش می‌رسد که با ایجاد این شهرک صنعتی، محصولات تولیدی با دست خودشان فرآوری، برندسازی و صادر می‌شود.

شهردار زنگنه تاکید کرد: به همت همکاران در شهرداری و شورای اسلامی شهر زنگنه، درجه شهرداری زنگنه با حکم وزیر کشور پس از ۱۰ سال یک درجه ارتقاء یافت.

روستایی همچنین تصویب طرح گردشگری، ایجاد دهکده ورزشی شهر زنگنه و آغاز عملیات اجرایی پارک گیلاس شهر زنگنه از سال آینده را از جمله برنامه‌های این شهرداری در افق چشم‌انداز توسعه این شهر عنوان کرد.

چشم‌انداز روشن گردشگری در جشنواره‌ آلبالوی زنگنه ملایر

به گزارش ایرنا؛ زنگنه شهری در جنوب شرقی استان همدان و شمال شرقی شهرستان ملایر در محور اصلی جاده اراک به ملایر واقع شده و نخستین شهر ورودی به پایتخت تاریخ و تمدن ایران از مسیر تهران و استان مرکزی است و مرکز را به غرب متصل می‌کند.

درختان بی‌شمار آلبالو و گیلاس با شکوفه‌های بهاری‌اش این شهر را به “شهر شکوفه‌های گیلاس و آلبالو” مبدل کرده و مناظر بکر طبیعی و باغ‌های گیلاس و آلبالو یکی از جاذبه‌های گردشگری کم‌نظیر شهر زنگنه به شمار می‌رود.

مردم شهر زنگنه به لحاظ اقتصادی و منابع درآمدی به چند دسته تقسیم می‌شوند، یک دسته افرادی با شغل آزاد هستند که با ساخت مغازه‌هایی مجلل در دو طرف بلوار امام خمینی(واقع در مسیر جاده اصلی اراک- ملایر) سوغات ملایر را شامل گردو، عسل، باسلق، شیره انگور، کشمش، سایه خشک، بادام را به مسافران و گردشگران عرضه می‌دارند.

بخشی از مردم زنگنه نیز به کشاورزی و دامپروری مشغولند، درآمد آنها از طریق فروش محصولات کشاورزی همچون گیلاس، آلبالو، گردو و انگور تأمین می‌شود و با پرورش دام و زنبور عسل، امرار معاش می‌کنند.

زنگنه دارای حدود ۷۰ سوغات‌سرا است که این امر موجب رونق اقتصادی، اشتغال و جذب مسافر به این منطقه شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha