صف پیچ در پیچ بنزین در کلاردشت؛ ماجرا چیست

۲۹ تیر ۱۴۰۲، ۸:۵۳
کد خبر: 85157115
صف پیچ در پیچ بنزین در کلاردشت؛ ماجرا چیست

نوشهر- ایرنا- مشکل طولانی شدن صف های بنزین در کلاردشت در غرب استان مازندران با فعالیت تنها یک جایگاه سوخت در این شهرستان و ورود گردشگران شرایط اسف باری را برای مردم و مسافران به وجود آورده و این روزها صف های پیچ در پیچ در خیابان ها و کوچه های اطراف جایگاه های سوخت ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان کلاردشت واقع در غرب مازندران سالانه با پذیرایی میلیون ها مسافر داخلی و خارجی فقط یک جایگاه عرضه فرآورده های نفتی سوخت(بنزین) دارد، نیازی ضروری که به گفته اهالی و گردشگران سالها بدان پاسخ داده نشده است.

این شهرستان به علت همسایگی نزدیک با جنگل های هیرکانی خزری، شرایط آب و هوایی بسیار خنک و مطبوع کوهستانی، محصور بودن در میان کوه های مخروطی شکل و به هم تنیده علم کوه و تخت و سلیمان و سیاه کمان، جاذبه های تاریخی چون تپه کلار، کاخ اجابیت و چشمه های جوشان از دیرباز خاستگاه میلیون ها مسافر و گردشگر بوده و نکته مهم تر به علت شهرت قلل علم کوه و تخت سلیمان هرسال همزمان با فصول کوهنوردی از فروردین تا ۶ ماه پس از آن این شهرستان پذیرای هزاران کوهنورد از اقصی نقاط دنیا است.

تردد بی شمار خودروهای عازم شمال از تهران و دیگر استان ها در مسیر جاده چالوس - کرج محدوده کندوان به شهر مرزن آباد و از آنجا به کلاردشت و برگزیدن محور جنگلی و رویایی کلاردشت به عباس آباد غرب مازندران و استان گیلان به منظور رهایی از جاده پرترافیک چالوس - تنکابن - رامسر همه این مسائل و ویژگی ها شرائطی را فراهم نموده تا مسوولان امر در روند تامین سوخت بنزین مسافران و اهالی بومی این خطه پرمخاطب گردشگری چاره ای بیندیشند.

آمار های روایت شده رسانه ای و دستگاه های مرتبط گویای آن است که کلاردشت افزون بر برخورداری از شرایط ویژه و منحصربفرد نظیر طبیعت چشم نواز که جلوه ای بی بدیلی به این خطه بخشیده بلکه وجود کوه های مرتفع مخروطی شکل به هم تنیده تخت سلیمان، علم کوه و سیاه کمان از دیرباز تاکنون خاستگاه بسیاری از افراد کوهنورد از اقصی نقاط کشور دنیا بوده و هرسال دست کم ۴۰۰ هزار نفر کوهنورد از کشورهای ترکیه، فرانسه، آلمان، پرتغال و حتی استان های داخلی برای صعود به این قلل وارد کلاردشت می شوند.

صف پیچ در پیچ بنزین در کلاردشت؛ ماجرا چیست

ورود یک میلیون و ۵۰۰ هزار گردشگر خارجی به کلاردشت

اقامت یک میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر خارجی در شب کلاردشت طی سال گذشته آمار ثبت شده مستند دیگری است بنابراین حضور این جمعیت بی شمار مسافر و گردشگر و نیاز آن ها به خدمات به ویژه تامین سوخت بنزین بنا به اظهار نظر برخی از مردم و کارشناسان چنین وضیعیتی با هیچ شاخص و معیاری قابل سنجش نیست و بدور از عدالت و توازن است که مردم بومی منطقه به خاطر شکاف زیاد میان عرضه و تقاضا سال ها از این وضعیت نابسامان رنج ببرند.

به اعتقاد کارشناسان امر توسعه منطقی و موزون جایگاه های عرضه فرآورده های نفتی در هر منطقه ای می تواند بسترساز تامین رفاه اهالی و مسافران ورودی به آن شهرستان به شمار آید و امروزه تعریف جایگاه سوخت درحقیقت یکی از مولفه های شهر سالم در جهت دسترسی آسان شهروندان به خدمات محسوب می شود.

با توجه به وفور منابع نفتی، روند روز افزون آمار خودروها و نیاز به تامین و مصرف سوخت بنابراین می طلبد مسوولان دست اندرکار با اتخاذ و سازو کارهای تشویقی، آسان سازی روند بروکراسی اداری و برداشتن موانع و مشکلات پیش روی زیرساخت ها بستر را برای مشارکت و استقبال بیشتر بخش خصوصی فراهم کنند.

بنا به گفته مسوولان، مدت ۲ سال گذشته شماری از سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری و ساخت جایگاه سوخت در شهرستان کلاردشت به دستگاه های متولی به ویژه شرکت پخش فرآورده های نفتی غرب مازندران مستقر در چالوس مراجعه داشته اند منتهی هر کدام به دلایل مختلف از جمله گرانی افسار گسیخته زمین، حضور کم رنگ مسافران و گردشگران در فصول پاییز و زمستان و نداشتن توجیه اقتصادی از سرمایه گذاری در این حوزه صرف نظر کرده اند.

در این پیوند، شماری از اهالی بومی، گردشگران و مسافران ورودی به کلاردشت نسبت به پاسخگو نبودن تنها جایگاه سوخت بنزین در این شهرستان گردشگرپذیر گلایه داشته و برای رهایی از عوارض روحی و روانی ناشی از صفوف طولانی خودروها و معطلی بیش از حد از مسوولان دست اندرکار خواستار اتخاذ تدابیر ویژه ای در این حوزه شدند.

صف پیچ در پیچ بنزین در کلاردشت؛ ماجرا چیست

صفوف طولانی خودرو و انتقاد مردم

یکی از شهروندان کلاردشت در این باره گفت : تنها جایگاه سوخت بنزین خودرو در این شهرستان پاسخگوی نیازها نبوده و این مشکل با ورود چشمگیر مسافران و گردشگران به این خطه گردشگرپذیر دوچندان می شود.

لاله انگورج تقوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: گاهی اوقات حدود یک کیلومتر بلکه بیشتر، خودروها باید در صفوف طولانی برای دریافت بنزین منتظر بمانند و این مشکل اساسی رانندگان را کلافه کرده است.

وی اظهارکرد : افزون بر آن، از مجموع ۶ نازل موجود سوخت گیری در این جایگاه بارها شده این دستگاه ها به علت نقص فنی ترافیک و شلوغی متقاضیان سوخت را تشدید کرده و این مساله به تنش و درگیری منجر شده است.

این شهروند کلاردشتی خاطرنشان کرد: از آنجایی که این جایگاه در منطقه شهری "لاهو " در جوار گذرگاه اصلی با عرض معبر کم احداث شد متاسفانه به علت صفوف طولانی مزاحمت هایی هم برای آمد و شد خودروهای در حال گذر ایجاد می کند یا خودروهایی که از سمت جنوب به شمال قصد سوختگیری دارند برای چرخش به چپ به علت نداشتن دور برگردان شاهد معضل ترافیکی در حوالی این جایگاه هستیم.

انگورج تقوی افزود : بارها این موضوع به اطلاع مسوولان ادوار گذشته و حتی مسوولان اکنون رسانده شد و حتی در نشست ماه گذشته خبرنگاران با فرماندار هم برخی از خبرنگاران به عنوان نماینده افکار عمومی افزایش جایگاه سوخت را مطرح کردند اما تا این لحظه اقدامی در این حوزه صورت نگرفته امیدوارم این پیگیری ها نتیجه دهد.

شلوغی جایگاه، مردم بومی از چشم مسافران می بینند

علی تاجدینی یکی از مسافران کلاردشت در این باره گفت : هرسال بنا به تاکید خانواده به این شهرستان دارای طبیعت، آب و هوای خنک و مطبوع آن و جاذبه هایش سفر می کنیم اما کمبود جایگاه سوخت همچنان مشهود است.

وی خاطرنشان کرد: نکته مهم تر محور جنگلی کلاردشت - عباس آباد هم به علت کوتاهی و زیبای های محسور کننده ای که دارد بسیاری از مسافران و گردشگران ورودی در مسیر جاده کرج - چالوس محدوده کندوان پس از رسیدن به مرزن آباد چالوس ترجیح می دهند ابتدا وارد کلاردشت و از آنجا به دیگر نقاط غربی استان و گیلان سفر کنند.

تاجدینی اضافه کرد : بنابراین ماندگاری سه تا چهار روز در این منطقه و گشت و گذار برای بهره مندی از مواهب طبیعی و جاذبه های تاریخی و مصرف سوخت ضرورت دارد حتی یکبار هم شده در این مدت برای سوخت گیری به جایگاه سوخت این منطقه مراجعه کرد اما متاسفانه به علت صفوف طولانی و شلوغی کلافه کننده در این جایگاه تحمل آن بسیار دشوار است.

این مسافر تهرانی یادآور شد : در کمتر شهری است که با حضور چشمگیر مسافر و گردشگر فقط یک جایگاه داشته باشد چرا که چنین وضعیتی هم برای ساکنان بومی و هم برای گردشگران سخت است، مسوولان برای رفع این مشکل تدابیر کنند.

صف پیچ در پیچ بنزین در کلاردشت؛ ماجرا چیست

شناسایی و جذب سرمایه گذار در دستور کار فرمانداری

فرماندار کلاردشت هم در این باره گفت : از سال گذشته تاکنون زمانی که عهده دار این مسوولیت شدم یکی از خواسته ها و مطالبه بحق مردم این خطه افزودن جایگاه های سوخت بنزین بود موضوع مورد پیگیری قرار گرفت نامه نگاری با مسوولان ادارات مرتبط به ویژه شرکت پخش ملی فرآورده های نفتی غرب مازندران مستقر در چالوس انجام گرفت.

زین العابدین فقیه نصیری در نشست اخیر با رسانه ها در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره این موضوع افزود : قرار بود مجموعه تعاونی زندانیان پس از ساخت مجتمع رفاهی و خدماتی در حاشیه محور کلاردشت - عباس آباد بسازد و در کنار آن یک باب جایگاه سوخت بنزین هم مدنظر قرار دهد و بسازد موضوعی که در حال پیگیری است و درصدد جذب سرمایه گذار در این حوزه هستیم.

وی باتایید مشکلات کمبود جایگاه سوخت بنزین و تبعات سوء ناشی از آن ابراز امیدواری کرد : نشستی هم به همین منظور قرار است با تعدادی سرمایه گذار و شرکت پخش فراورده های نفتی غرب مازندران برگزار شود امیدوارم این نشست ها مثمر ثمر واقع شود و نتیجه دهد.

پرونده های نیمه باز سرمایه گذار و بی میلی آنان برای سرمایه گذاری

مدیر شرکت پخش ملی فرآورده های نفتی غرب مازندران منطقه چالوس هم گفت : افزون بر یک باب جایگاه سوخت بنزین و نفت گاز در نقطه دیگر هم جایگاه سی ان جی در این شهرستان وجود دارد اما پاسخگو نبوده چرا که کلاردشت یک شهرستان گردشگرپذیر است حتی در فصول پاییز و زمستان هم به خاطر زیبایی های منحصربفر آن مسافر و گردشگر حضور دارند و نباید مردم و مسافران و گردشگران درتامین بموقع سوخت معطل و رنج و عذاب بکشند.

تورج امانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در سال های گذشته آنچه گزارش شده یک یا ۲ مورد سرمایه گذار برای سرمایه گذاری جهت ساخت جایگاه سوخت استقبال کردند و حتی به این شرکت هم مراجعه داشته اما بنا به بهانه های مختلف مانند گرانی افسار گسیخته زمین و نداشتن صرفه اقتصادی منصرف شدند.

وی اظهار کرد : برای ساخت جایگاه سوخت حداقل حدود ۲ هزار زمین نیاز است و وقتی زمین در کلاردشت به بیش از ۱۰ میلیون تومان برسد به یقین استقبال برای سرمایه گذاری در این حوزه بسیار اندک است با وجود آنکه سرمایه گذاران گذشته هم جزو شرکت های تعاونی و عمومی بودند اما منصرف شدند.

صف پیچ در پیچ بنزین در کلاردشت؛ ماجرا چیست

مدیر شرکت پخش ملی فراورده های نفتی غرب مازندران منطقه چالوس گفت : برای آسان سازی درروند کارهای اداری پس از نام نویسی متقاضیان واجد شرائط در سامانه کسب و کار از همه ظرفیت های برای دادن مجوز به سرمایه گذار استفاده می شود و در این حوزه مشکل خاصی وجود ندارد.

برابر آمار رسمی روزانه تردد خودروها در جاده کندوان به طور میانگین در نیمه دوم سال حدود ۲۰ هزار دستگاه خودرو و در بهار و تابستان این آمار به ۴۵ هزار دستگاه تا ۵۰ هزار دستگاه خودرو افزایش می یابد.

غرب مازندران از ۵۷ جایگاه سوخت بنزین و ۴۱ جایگاه سوخت گاز سی ان جی برخوردار است.

کارشناسان و فعالان حوزه گردشگری معتقدند شهرستان های گردشگرپذیر نظیر کلاردشت که آب و هوا و مناظر کم نظیر آن در دنیا زبانزد خاص و عام است باید خدمات رسانی علاوه بر بومیان باید به گردشگران داخلی و خارجی به نحو احس انجام گیرد چرا که ارایه انواع امکانات از جمله رفاهی و بهداشتی مطلوب ماندگاری اقامت در شب مسافران در این شهرستان ها را بیشتر خواهد کرد.

به گفته آنان هرچه مسافران بیشتر در شهرهای گردشگرپذیر بمانند به طور قطع بر توسعه اقتصاد آن استان و شهرستان تاثیر مطلوب خواهد گذاشت.

شهرستان های نور، نوشهر، چالوس، کلاردشت، عباس آباد، تنکابن و رامسر واقع در غرب مازندران سالانه پذیرای میلیون مسافر و گردشگر داخلی و خارجی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha