مقابله با قاچاق کالا، سامانه‌محور است/ مبارزه با قاچاق کالا باید به خارج از مرزها برد

تهران- ایرنا- رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه مقابله با قاچاق کالا، سامانه‌محور است، گفت: مجددا باید با صدور اخطار و حرکتی جدی، سامانه جامع تجارت و دیگر سامانه‌ها را مؤثرتر از قبل دنبال و از این بستر اقدامات مقابله‌ای هرچه سریع‌تر انجام شود.

به گزارش ایرنا،‌ همزمان با سالروز صدور فرمان رهبر معظم انقلاب در خصوص مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نشست دبیران کمیسیون‌های برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان‌های سراسر کشور به‌صورت ویدئوکنفراس در محل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار شد.

«سید مجید رضوی» نماینده ویژه رییس جمهور و رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این نشست با اشاره به فرمان رهبر معظم انقلاب، مبارزه با قاچاق کالا و ارز را کاملا به‌روز، پویا و کارآمد دانست و تصریح کرد: جامعیت این فرمان به‌گونه‌ای است که گویی برای شرایط امروز کشور تدوین و صادر شده است.

رضوی وجوه قانونی و شرعی موضوع قاچاق، عزم، جدیت و روحیه جهادی در مبارزه، و قاطعیت نیروی انتظامی و دستگاه قضایی در عمل را از فصول مهم این فرمان برشمرد و گفت: کلمه‌ی "مبارزه" بار اقدام و برخورد از نوع سخت دارد. با عنایت به اینکه برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی در این حوزه از درجه اهمیت بالایی برخوردار است اما این موضوع مانع از قاطعیت نیروی انتظامی و دستگاه قضایی نیست.

نماینده ویژه رییس جمهور و رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه اقدامات ما باید اثربخشی داشته باشد ضمن بیان اهمیت و لزوم بسیج افکار عمومی برای مبارزه با پدیده شوم قاچاق، اظهار کرد: برخی مفاد دستورالعمل ۹ ماده‌ای پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا که از سوی رییس جمهوری در راستای حمایت از تولید در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ ابلاغ شد هنوز اجرای کامل نشده است.

وی پژوهش و تحقیق در خصوص بازارچه‌های مرزی و ارزیابی دقیق عملکرد آن‌ها را مورد تأکید قرار داد و با اشاره به اهمیت موضوعات ته‌لنجی و قاچاق سوخت در جنوب کشور، اظهار داشت: مقابله با قاچاق کالا، سامانه‌محور است؛ مجددا باید با صدور اخطار و اتمام حجت با حرکتی جدید، سامانه جامع تجارت و دیگر سامانه‌ها را جدی‌تر از قبل دنبال و از این بستر اقدامات مقابله‌ای هرچه سریع‌تر انجام شود.

رضوی جایگاه دستگاه‌های عضو ستاد در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز را بااهمیت برشمرد و ادامه داد: دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی از پیش از مبادی ورودی تا مسیر حمل و سپس سطح عرضه، جدی‌تر از گذشته ایفای نقش کنند.

وی با بیان اینکه مبارزه با قاچاق کالا را باید به خارج از مرزها برد، افزود: تلاش مجدانه در استفاده از ظرفیت‌های موجود با اجرای اصلاحیه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در رسیدن ما به اهداف تعیین‌شده بسیار راه‌گشا خواهد بود.

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پایان با بیان این‌که احکام و عناوین مسوولان کار نمی‌کنند تصریح کرد: افراد باید با اراده شخصی و پشتکار برای انجام وظایف و مسؤولیت‌های خود اقدام کنند.

در این نشست دبیران کمیسیون‌های برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خوزستان، سیستان و بلوچستان و اردبیل از طریق ویدئوکنفراس به بیان مسائل و مشکلات پیش روی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استان‌ها پرداختند.

بر اساس این گزارش،‌ لزوم به‌کارگیری ابزارهای نوین و بهره‌گیری از تکنولوژی روز در امر پیشگیری و مقابله؛ اتصال و ارتباط میان سامانه‌ها؛ تسریع در ایجاد دسترسی سازمان‌ها به سامانه‌ها؛ تجهیز گمرکات مرزی به دستگاه ایکس ری؛ تسریع در تعیین تکلیف کالاهای مظنون به قاچاق انبارهای اموال تملیکی و جلوگیری از رسوب پرونده‌ها، چالش مقابله با شوتی‌ها و درخواست برگزاری نشست‌های مشترک منطقه‌ای بین استان‌ها از مهمترین مسائل مشترک میان کمیسیون‌های استانی بودند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha