اولین اَبَرماه تابستان را در آسمان امشب تماشا کنید

تهران- ایرنا- پدیده تماشایی ابرماه که امشب در آسمان پدیدار خواهد شد، اولین ابرماه تابستال امسال است که فاصله ماه با زمین ۱۴ هزار مایل (۲۲هزار و ۵۳۰ کیلومتر) و کمتر از ماه کامل عادی خواهد بود.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از تارنمای یواس ای تودی، پدیده ابرماه کامل ژوییه امشب دوشنبه به اوج خود می رسد. شب های گرم فصل تابستان فرصت عالی برای تماشای آسمان و این پدیده نجومی فراهم کرده است.

ماه کامل ژوییه شب های یکشنبه و دوشنبه در بزرگترین اندازه خود دیده می شود. اوج درخشش ماه کامل دوشنبه شب دیده می شود. هرگاه ماه در حالت بدر به نزدیک‌ترین فاصله خود به زمین می‌رسد، درخشان‌تر و بزرگتر از معمول دیده می‌شود و پدیده ماه‌افروختگی یا اَبَرماه روی می‌دهد.

اولین ابرماه تابستان را در آسمان امشب تماشا کنید

اگرچه ماه هر چهار هفته یک‌بار به حضیضِ مداری می‌رسد و به زمین نزدیک نزدیک می‌شود، اما همیشه در حالت بدر نیست که ماه‌افروختگی یا اَبَرماه روی دهد. گردش ماه در مدار بیضوی است نه دایره‌وار و به همین علت فاصله آن تا زمین متفاوت است. ماه در نزدیک‌ترین فاصله، ۳۶۳ هزار کیلومتر ۲۲۶ هزار مایل) و در دورترین فاصله، ۴۰۷ هزار کیلومتر (۲۵۳ هزار مایل) از زمین دور است.

اخترشناسان، نزدیک‌ترین فاصله را نقطه حضیض (فرود) و دورترین فاصله را نقطه اوجِ مداری (فراز) نام گذاری کرده اند. بطور متوسط ابرماه هفت درصد بزرگتر و ۱۵ درصد درخشانتر از ماه کامل معمولی دیده می شود.

بعد از سوم ژوییه سه ابرماه دیگر سال میلادی ۲۰۲۳ در تاریخ های ۱۰ مرداد (اول اوت)، هشتم شهریور (۳۰ اوت) و هفتم مهر (۲۹ سپتامبر) رخ خواهد داد.

اولین ابرماه تابستان را در آسمان امشب تماشا کنید

از آنجا که طلوع ماه کامل با رشد شاخ گوزن‎ ها همزمان است. این ابرماه، ماه گوزن نیز نامیده می شود. شاخ گوزن‌های نر هر سال در این ایام رشد کرده و بر شکوه این حیوانات زیبا می‌افزاید. این ماه کامل به چند اسم دیگر مانند Feather Moulting Moon و Salmon Moon نیز شناخته می‌شود که منبع الهام تمام آن‌ها حیوانات هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha